لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

دادستان رباط کریم: خواهر ستار بهشتی با تخفیف قرار آزاد شده است


دادستان عمومی و انقلاب رباط کریم، با تأیید بازداشت خواهر ستار بهشتی و ممانعت از برگزاری مراسم سالگرد تولد این وبلاگ‌نویس جان‌باخته در بازداشتگاه پلیس ایران، گفته است که سحر بهشتی در حال حاضر «با تخفیف قرار» آزاد شده است.

مأموران امنیتی شامگاه جمعه ضمن تلاش برای جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد تولد ستار بهشتی، اعضای خانواده او و دست کم یکی از حاضران را با خود بردند.

بر اساس گزارش‌ها گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، و برخی دیگر از بازداشت‌شدگان شامگاه جمعه آزاد شده‌اند اما سحر بهشتی جمعه شب را در بازداشت مانده است.

گزارش رویا ملکی در مورد بازداشت و آزادی سحر بهشتی در جریان مراسم سالگرد تولد ستار بهشتی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:34 0:00
لینک مستقیم

آن طور که فعالان حقوق بشری در ایران خبر داده‌اند، نیروهای امنیتی همچنین با مسدود کردن کوچه منتهی به منزل خانواده بهشتی، از حاضران در این مراسم فیلم‌برداری کردند و کارت شناسایی و یا کارت ماشین شماری از حاضران را گرفتند.

در این ارتباط خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه ایران، روز شنبه اظهارات دادستان عمومی و انقلاب شهر رباط کریم را بازتاب داد که در آن ادعا شده شرکت‌کنندگان در مراسم سالگرد تولد ستار بهشتی، «فعالان سیاسی معاند نظام» بوده‌اند، و دادستانی «به منظور پیشگیری از هر گونه اقدام علیه امنیت» از برگزاری این مراسم جلوگیری کرده است.

محمدحسین قاسم‌پور، دادستان رباط کریم، همچنین سحر بهشتی را به «اخلال در نظم، فحاشی، توهین به مقامات مسئول، تمرد از مأمور و درگیری فیزیکی» متهم کرده و گفته است که او در این زمینه تفهیم اتهام شده است.

گزارش اولیه میزان به نقل از دادستان رباط کریم حاکی بود که بازداشت سحر بهشتی «به دلیل عدم تأمین وثیقه» ادامه یافته، گرچه این خبرگزاری ساعتی بعد از قول همین مقام قضایی نوشت که خواهر ستار بهشتی «با تخفیف قرار» آزاد شده است.

در رابطه با مراسم جمعه‌شب در منزل ستار بهشتی محمد نوری‌زاد که در این مراسم حضور داشته به رادیو فردا گفته است که پیش از برگزاری، از طرف وزارت اطلاعات به او تلفنی هشدار داده شده در مراسم شرکت نکند.

محمد سیف‌زاده، وکیل دادگستری و دیگر شرکت‌کننده در این مراسم هم به رادیو فردا گفت که این مراسم «در کمال نظم» برقرار شده، و چند سخنرانی و شعرخوانی در آن صورت گرفته و «هیچ عمل مجرمانه‌ای» صورت نگرفته است.

ستار بهشتی در سال ۱۳۹۱ به دليل انتشار مطالب انتقادی از جمهوری اسلامی در وبلاگ خود توسط پليس امنيت سايبری بازداشت شد و بر اثر آسيب‌های ناشی از شکنجه در طول بازداشت، جان خود را از دست داد.

دادگاه در نهايت و پس از مدت‌ها کش و قوس، مرگ ستار بهشتی را «قتل شبه عمد» تشخيص داد و قاتل او را که از ماموران نيروی انتظامی بود، به سه سال زندان محکوم کرد.

XS
SM
MD
LG