لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

کمیته‌های انضباطی با اخلالگران در دانشگاه‌ها برخورد می‌کنند


در هفته گذشته، از جمله مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه علامه طباطبایی با اخلال به دلیل پرتاب گاز اشک‌آور روبه‌رو شد.
در هفته گذشته، از جمله مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه علامه طباطبایی با اخلال به دلیل پرتاب گاز اشک‌آور روبه‌رو شد.

پس از حمله نیروهای بسیج دانشجویی به تعدادی از سخنرانی‌ها در دانشگاه‌های مختلف و اخلال در آنها، معاون فرهنگی وزارت علوم تهدید کرد که کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها با برهم‌زنندگان سخنرانی‌ها «برخورد قانونی» خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، ضیا هاشمی، روز شنبه ۲۱ آذر، با هشدار به دانشجویان «اخلالگر» تأکید کرد که «حتی به هم زدن یک سخنرانی را بر نمی‌تابیم».

وی اضافه کرد: «اگر شاهد بی‌نظمی و ایجاد تنش در مراسم‌هایی که در دانشگاه برگزار می‌شود، باشیم؛ برخوردهای قانونی خواهیم داشت و در ابتدا به دانشجویان تذکر داده می‌شود و پس از آن کمیته‌های انضباطی ورود پیدا خواهند کرد».

در هفته‌های گذشته به مراسم سخنرانی چندین چهره اصلاح‌طلب حمله شده و از سخنرانی چند فعال سیاسی دیگر ممانعت شده است.

از جمله در آخرین مورد، روز جمعه ۲۰ آذر، مراسم سخنرانی رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی و هادی غفاری، نماینده سابق مجلس، در کرج «به دلیل تهدید نیروهای تندرو» و حضور آنان در مقابل محل برگزاری مراسم لغو شده بود.

روز دوشنبه ۱۶ آذر نیز سخنرانی محمدعلی نجفی و محسن مهرعلیزاده در دانشگاه علامه طباطبایی، پیش از برگزاری به دلیل پرتاب «گاز فلفل» یا «گاز اشک آور» در سالن مراسم لغو شده بود.

پس از آن دانشگاه علامه طباطبایی دراطلاعیه‌ای اعلام کرد که با بازبینی فیلم سالن سخنرانی و تحقیقات حراست دانشگاه، دو نفر از دانشجویان که «عامل استفاده از اسپری گاز اشک‌آور بودند به سرعت شناسایی شدند».

براساس این اطلاعیه «عامل اصلی در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار گرفته است و فرد دوم نیز در مسیر برخورد قانونی است».

در این اطلاعیه اشاره‌ای به هویت این دو دانشجو و گرایش سیاسی آنان نشده است.

روز دوشنبه ۱۶ آذر، همچنین سخنرانی آذر منصوری و جهانبخش خانجانی، دو فعال اصلاح‌طلب، در دانشگاه شهید چمران اهواز پس از تجمع نیروهای بسیج دانشجویی و «حمله» آنان به آذر منصوری لغو شده بود.

پیش از آن نیز به سخنرانی آذر منصوری در دانشگاه آزاد یاسوج و سخنرانی عبدالواحد موسوی لاری در قرچک حمله شده بود.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، با تأکید بر تأمین امنیت تجمع های قانونی از تهیه گزارش حادثه حمله به سخنرانی عبدالواحد موسوی لاری در قرچک خبر داده و گفته است که پرونده «سازمان‌دهندگان و برنامه‌ریزان» این حادثه که «بر عمل خود اصرار دارند» به قوه قضائیه ارجاع می‌شود.

با این حال غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه، در واکنش به حادثه قرچک تنها توصیه کرده که سخنرانی هایی که ممکن است واکنش برخی گروه‌ها را به دنبال داشته و «فضا را به هم بریزد» اصلاً برگزار نشود.

در همین حال حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، روز شنبه خبر داد که «تصمیم‌گیری» در مورد این حادثه به او و محمد حسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور، «ارجاع» داده شده است.

وی اعلام کرد که در گزارش استانداری تهران نام حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین در مجلس، نیز مطرح شده است.

حسین نقوی حسینی که مواضعی همسو با جبهه پایداری دارد، ضمن دفاع از حضور خود در جمع معترضان به سخنرانی اصلاح‌طلبان در قرچک مدعی شده که در صورت عدم حضور او، تجمع‌کنندگان، سخنرانان اصلاح‌طلب این مراسم را «لت و پار می‌‌کردند و به حساب‌شان می‌رسیدند».

این در حالی است که فراکسیون رهروان ولایت که از آن به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس نام برده می‌شود، در جلسه یکم آذر خود خواستار بررسی حادثه حادثه قرچک از سوی مسئولان شده بود.

در همین حال منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز شنبه گفت که «ایجاد درگیری‌های کف خیابانی به هیچ عنوان معقول و منطقی نیست و قطعاً منتج به بالا رفتن هزینه‌های نظام خواهد شد».

وی همچنین از قوه قضائیه خواست، با کسانی که مرتکب «اقدامی خارج از چارچوب قانون» می‌شوند، «جداً برخورد کند».

آقای حقیقت‌پور در عین حال به برگزارکنندگان مراسم‌های سخنرانی و سخنرانان توصیه کرد که «از هنجارشکنی پرهیز کنند».

یک روز پیش از سخنان آقای حقیقت پور، تعدادی از امامان جمعه از جمله کاظم صدیقی،امام جمعه تهران، آنچه که «احیای فتنه» در سخنرانی‌های روز ۱۶ آذر در دانشگاه‌های ایران خواندند، را «مایه تأسف» خواندند.

در این زمینه محمدعلی موسوی جزایری، امام جمعه اهواز، نیز توصیه کرد که «در آستانه انتخابات از دعوت افراد مسئله‌دار برای سخنرانی در دانشگاه‌ها و همچنین از انجام کارهای افراطی پرهیز شود».

در جبهه اصولگرایان پیشتر محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، در واکنش به حادثه قرچک گفته بود که اگر اصلاح‌طلبان در سخنرانی‌های خود «سیاست‌های کلی نظام» را محکوم کنند، «طبیعی است که با آنها برخورد شود».

پیش از این نیز محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، تیترهای روزنامه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان درباره حادثه قرچک را نشانه «کلید زدن یک پروژه مظلوم‌نمایی در ایام انتخابات» خوانده و از اصولگرایان خواسته بود که در «دام طراحی‌های اتاق فکر اصلاح‌طلبان برای مشوش کردن فضای رقابت نیفتند».

با این حال فائزه هاشمی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، بر هم زدن نشست‌ها و سخنرانی‌های اصلاح‌طلبان را نشان از «ترس» و «نگرانی» اصولگرایان از پیروزی آنان در انتخابات پیش روی مجلس ارزیابی کرده است.

XS
SM
MD
LG