لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۱

مخالفت عضو دموکرات کمیته روابط خارجی سنا با توافق اتمی ایران


باب منندز (راست) و چاک شومر (چپ) دو سناتور دموکرات که تاکنون با توافق هسته‌ای مخالفت کرده‌اند.
باب منندز (راست) و چاک شومر (چپ) دو سناتور دموکرات که تاکنون با توافق هسته‌ای مخالفت کرده‌اند.

سناتور دموکرات باب منندز، رئیس پیشین کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که از منتقدان توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی است، روز سه‌شنبه رسماً مخالفت خود را با این توافق اعلام کرد.

به این ترتیب آقای منندز که هم‌اکنون نیز از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنا به شمار می‌آید، پس از سناتور چارلز شومر دومین سناتور دموکرات خواهد بود که رسماً به صف مخالفان با توافق پیوسته است.

گزارش نادر صدیقی از اظهارات سناتور باب منندز درباره توافق هسته‌ای
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:53 0:00
لینک مستقیم

گزارش روز سه‌شنبه ۲۷ مرداد آسوشیتدپرس حاکی است آقای منندز که مخالفت خود با توافق هستی‌ای ایران را در نیوجرسی اعلام کرد، «نقض قطعنامه‌های مختلف سازمان ملل از سوی ایران، در زمان پیشبرد برنامه اتمی‌اش» را به عنوان دلیل عمده مخالفتش با این توافق ذکر کرده است.

آقای منندز همچنین افزوده است که نگران آن است که توافق به دست آمده ایران را ملزم به بی‌اثر کردن زیرساخت اتمی‌اش نکند.

او اعلام کرد که مخالفتش با توافق هسته‌ای ایران، ربطی به حمایت یا مخالفتش با رئیس‌جمهور آمریکا ندارد، بلکه موضعی بزرگتر و بنیادی‌تر از این است.

این سناتور دموکرات افزود که هدف اصلی گفت‌وگو با ایران، بی‌اثر کردن همه یا بخش‌های مهم «زیرساخت نامشروع» هسته‌ای ایران و اطمینان یافتن از این بوده که ایران هرگز توانایی دست‌یابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داشت.

موضوعی که از منظر سناتور منندز با توافق هسته‌ای اخیر حاصل نشده است.

کنگره آمریکا تا ۱۷ سپتامبر فرصت دارد که توافق هسته‌ای ایران را بررسی و به رأی بگذارد، و پیش‌بینی می‌شود با توجه به آنکه اکثریت مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در دست جمهوری‌خواهان است، رأی نهایی کنگره به این توافق منفی باشد.

با این حال حتی به رغم رأی منفی کنگره به این توافق، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند با تکیه بر اختیارات قانونی خود، مصوبه کنگره را وتو کند، اگر و تنها اگر کمتر از دو سوم نمایندگان کنگره به چنان مصوبه‌ای رأی داده باشند.

به این ترتیب برای جلوگیری از وتوی احتمالی رأی کنگره توسط رئیس‌جمهور، ۶۷ سناتور و ۲۹۰ عضو مجلس نمایندگان باید با توافق هسته‌ای اعلام موافقت کنند، و جمهوری‌خواهان برای رسیدن به این آرا نیاز به همراهی ۴۴ عضو دموکرات در مجلس نمایندگان و ۱۳ سناتور دموکرات در سنا خواهند داشت.

تازه‌ترین گزارش سی‌ان‌ان حاکی است که تا روز سه‌شنبه مخالفت ۱۱ عضو دموکرات مجلس نمایندگان با توافق هسته‌ای قطعی شده و در مقابل آسوشیتدپرس می‌گوید که ۵۰ عضو دموکرات کنگره هم حمایت خود از توافق را اعلام کرده‌اند.

در سنای آمریکا اما، جمهوری‌خواهان باید ۱۳ سناتور دموکرات را با خود همراه کنند که در این میان تنها دو سناتور دموکرات تا روز سه‌شنبه در صف مخالفان توافق قرار گرفته‌اند. در عین حال ۱۸ سناتور دموکرات دیگر تا کنون حمایت خود از توافق را رسماً اعلام کرده‌اند و اگر شمار سناتورهای دموکرات حامی توافق به ۳۴ نفر برسد، کنگره نمی‌تواند مانع از وتوی احتمالی توسط رئیس‌جمهور شود.

در عین حال روز دوشنبه سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، اذعان کرده بود که احتمال موفقیت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در رویارویی با کنگره بر سر توافق هسته‌ای با ایران بالاست.

XS
SM
MD
LG