لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

اعتراض شریعتمداری به موضع روحانی در مورد رد صلاحیت‌ها


نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان موضع حسن روحانی در مورد رد صلاحیت‌ها را «تأسف‌آور» خواند و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز «تضعیف» شورای نگهبان را «گناهی نابخشودنی» دانست.

حسین شریعتمداری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان، در سرمقاله روز شنبه سوم بهمن ماه این روزنامه، سخنان رئیس‌جمهور ایران در اعتراض به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات مجلس را «غیرمنتظره»، «عجیب»، «تأسف‌آور» و در «تناقض آشکار» با گفته‌های او در تبلیغات انتخاباتیش خواند.

وی همچنین گفته‌های حسن روحانی مبنی بر اینکه «احراز صلاحیت واقعی از آن ملت ایران است» را «بی‌احترامی به ملت و اهانت به شعور آنان» خواند و نوشت که این سخنان «مثل آن است که گفته شود مردم به بیمارستان و پزشک نیازی ندارند و هرکس مریض شد می‌تواند به هر که دلش خواست مراجعه کند».

حسن روحانی، روز پنج‌شنبه در واکنش به رد صلاحیت تعدادی زیادی از نامزدهای انتخابات مجلس که به گفته او جمعیت هواداران آنها به ۱۰ میلیون نفر هم می‌رسد، گفته بود که «مجلس خانه ملت است، نه یک جناح».

وی تلویحاً اعلام کرده بود که نمایندگان مجلس علاوه بر «التزام به قانون اساسی و ولایت(فقیه)»، باید توانایی حل مشکلاتی چون بیکاری و رکود و مشکلات زیست محیطی را داشته باشند.

آقای روحانی همچنین تأکید کرده بود که در بررسی صلاحیت کاندیداها باید به «مُرِّ قانون عمل شود نه مُرِّ سلیقه».

آقای شریعتمداری در واکنش به این بخش از گفته‌های حسن روحانی، او را متهم کرد که به جای آنکه به دلیل «ضعف و ناتوانی» دولت در حل این مشکلات، روی صندلی «بدهکار» بنشیند، روی صندلی «طلبکاران نشسته و بازخواست می‌کند».

وی تأکید کرد که گفته‌های آقای روحانی درباره تأیید صلاحیت کاندیداها «مُرّ سلیقه است و در هیچ جای قوانین و مقررات انتخاباتی نیامده است».

روز جمعه دوم بهمن نیز تعدادی از امامان جمعه از جمله در تهران و مشهد و اصفهان، به گفته‌های آقای روحانی انتقاد کرده بودند و احمد خاتمی، امام جمعه تهران، گفته بود که ‌شورای نگهبان «با غوغاسالاری عقب‌نشینی نخواهد کرد».

در همین حال جامعه مدرسین حوزه علیمه قم روز شنبه در بیانیه‌ای به «مسئولین» هشدار داد که اظهارات «التهاب‌آور و تردید افکن و گله‌گذاری‌های ناسنجیده» که منجر به «تضعیف» شورای نگهبان شود، «گناهی نابخشودنی» است.

به گزارش خبرگزاری فارس، این گروه در بیانیه خود، «ایجاد تردید در نتایج احراز صلاحیت‌ها» و «تضعیف» شورای نگهبان را «خیانت به آرمان انقلاب» و آیت‌الله خمینی، بنیانگذار آن و همچنین «حرکت در مسیر تعیین‌شده از سوی استکبار جهانی» خواند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین ضمن حمایت از اقدام شورای نگهبان در رد صلاحیت کاندیداهایی که به گفته این گروه «اصل نظام را قبول ندارند»، تأکید کرد که شورای نگهبان در انتخابات پیش رو «قاطعانه و منصفانه به وظیفه حساس خود» عمل خواهد کرد.

هدایت این تشکل حامی اصولگرایان با محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، و عضو شورای نگهبان است.

در روزهای گذشته به جز اصلاح‌طلبان و چهره‌هایی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی از روحانیون اصولگرا از جمله عباس واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، و قربانعلی دری نجف‌آبادی، امام جمعه اراک، نیز به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات مجلس اعتراض کرده‌اند.

با این حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ضمن دفاع تلویحی از اقدام شورای نگهبان در رد صلاحیت نامزدها اعلام کرد که در همه کشورهای دنیا نهادهایی شبیه شورای نگهبان وجود دارد و «در هیچ جای دنیا در مراکز تصمیم‌گیری کسی که اصل نظام را قبول ندارد راه نمی‌دهند».

XS
SM
MD
LG