لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

نامه شش نماینده پیشین مجلس به خامنه‌ای در موضوع حصر


شش نماینده سابق مجلس ایران در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی ضمن درخواست برای رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، از آیت‌الله خامنه‌ای خواستند که اگر «اصرار به ادامه حصر» این رهبران جنبش سبز دارد «مقدمات انجام درخواست» آقای کروبی برای تشکیل دادگاه علنی را فراهم کند.

این نامه به امضای احمد سلامتیان، علی مزروعی، حسن یوسفی اشکوری، نورالدین پیرموذن، فاطمه حقیقت‌جو و علی‌اکبر موسوی (خوئینی)، رسیده و روز شنبه ۱۱ اردیبهشت، در وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، منتشر شده است.

نویسندگان این نامه تأکید کرده‌اند که «حل مشکلات کشور در وضعیت کنونی که بحران‌های جهانی و منطقه‌ای و داخلی به نقطه اوج خود رسیده‌اند، بیش از هر زمان همکاری و همدلی همگانی و وحدت ملی را ضروری می‌سازد».

این شش نماینده مجلس از رهبر جمهوری اسلامی خواسته‌اند که با پایان دادن به «حصر خلاف قانون» میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، «اجازه» دهد که «امید مردمی که با شرکت در انتخابات اخیر دلبستگی خود را به اصلاح و پیشبرد امور از طرق قانونی و مسالمت‌آمیز نشان داده‌اند، پایدار بماند».

نویسندگان این نامه همچنین خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشتند که اگر «اصرار به ادامه حصر» این رهبران جنبش سبز دارد «مقدمات انجام درخواست» آقای کروبی برای تشکیل دادگاه علنی مطابق اصل ١۶٨ قانون اساسی را فراهم کند.

مهدی کروبی، از رهبران جنبش سبز، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ایران که روز شنبه ۲۱ فروردین، در وب‌سایت سحام‌نیوز منتشر شده با تاکید بر اینکه رفع حصر را «در اختیار» او نمی‌داند، خواسته بود که حسن روحانی «از حاکمیت مستبد» بخواهد که او را در «دادگاه علنی» محاکمه کند.

در همین حال این نمایندگان مجلس با اشاره به نامه آقای کروبی خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشتد که «بنا بر شواهد و اظهارات مکرر مسئولین امنیتی و قضائی عملا توانائی و در نتیجه مسئولیت پایان دادن به حصر غیرقانونی آقای کروبی در اختیار شماست».

پیش از این برخی از مقامات جمهوری اسلامی از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با برگزاری دادگاه میرحسین موسوی و مهدی کروبی خبر داده و اعلام کرده‌اند که رفع حصر آنان تنها در اختیار آیت‌الله خامنه‌ای است.

علی‌اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز شنبه ۱۰ مرداد ۹۴ گفته بود که تصميم‌گيری در خصوص رفع حصر این سه نفر تنها در حوزه اختيارات «مقامات عالی» نظام است.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، نیز روز يکشنبه هشتم تير۹۴، خبر داده بود که آيت‌الله خامنه‌ای در ديداری به او گفته است که «جرم» مهدی کروبی و ميرحسين موسوی «بسيار بزرگ» است و در صورت محاکمه اين دو «حکم سنگينی» در انتظارشان خواهد بود.

آقای مطهری پس از آن اعلام کرد که از این سخنان رهبر جمهوری اسلامی قانع نشده و «پیغمبر اسلام هم نمی‌تواند بگوید که حکم فلان فرد سنگین است و بدون محاکمه و شنیدن دفاعیات آنها حکم صادر کند».

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی،رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG