لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

«حضور قاسم سلیمانی در حلب» پس از تشدید درگیری‌ها در سوریه


یکی از ده‌ها عکس انتشار یافته از حضور قاسم سلیمانی در عملیاتی نظامی در عراق یا سوریه
یکی از ده‌ها عکس انتشار یافته از حضور قاسم سلیمانی در عملیاتی نظامی در عراق یا سوریه

خبرگزاری مهر خبر داده است که پس از «تشدید درگیری‌ها» در سوریه، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، از فلوجه عراق به حلب در سوریه رفته است.

درهمین حال علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، اتهام‌ها درباره «انتقام» نیروهای مورد حمایت ایران از سنی‌های فلوجه را رد کرد و گفت که عربستان سعودی از «آزادی» این شهر «ناراحت» است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران روز یکشنبه ۳۰ خرداد، در حومه جنوبی حلب، در کنار نیروهای «گروه مقاومت اسلامی نُجَباء» حضور داشته، تا در جریان اتفاقات و عملیات اجرا شده قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، آقای سلیمانی طی روزهای گذشته «برای ارائه مشاوره نظامی و احاطه بر اتاق عملیات شهر فلوجه» در عراق حاضر بوده است.

پیش از این نیز عکس‌ها و فیلم‌هایی از حضور قاسم سلیمانی در سوریه و عراق منتشر شده است.

مقام‌های ایرانی هدف از حضور نیروهای نظامی ایران در کشورهای سوریه و عراق را دادن «کمک‌های مستشاری» به ارتش‌های این کشور اعلام کرده‌اند.

در همین حال نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران گفت: «اگر عربستانی‌ها دست از سر مردم عراق بردارند و در این کشور امنیت برقرار شود، دیگر نیازی به حضور سردار سلیمانی در آن کشور نخواهد بود».

علی سعیدی، روز یک شنبه در مصاحبه با شبکه «العالم»، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، تأکید کرد که عربستان سعودی از «آزادی» فلوجه «ناراحت» شده است.

وی همچنین اتهام‌ها درباره «انتقام‌گیری» نیروهای «حشد الشعبی» ائتلاف شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران، از اهل سنت در فلوجه را رد کرد و افزود: «در آزادسازی فلوجه تصمیم اینگونه بود که تلفات حداقلی باشد و همه مردم از هر مذهبی از فلوجه محاصره شده خارج شوند».

ثامر السبهان، سفیر عربستان سعودی در بغداد، به تازگی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است که‌ «حضور شخصیت‌های تروریست ایرانی در نزدکی فلوجه به وضوح نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند عراقی‌های عرب را در آتش فرقه‌گرایی بسوزانند».

السبهان همچنین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی السومریه گفت: «نیروهای حشد الشعبی (ائتلاف شبه‌نظامیان شیعه عراقی که از سوی ایران حمایت می‌شوند)، باید جنگ با تندروها را به نیروهای ارتش و امنیتی عراق بسپارند تا جلوی تشدید تنش فرقه‌ای گرفته شود».

در پی این اظهارات، وزارت امور خارجه عراق، سفیر عربستان سعودی، در بغداد را احضار و یادداشت اعتراض‌آمیزی به سخنانش تسلیم او کرد.

روز شنبه نیز ابراهیم الجعفری، وزیر امور خارجه عراق، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا سفیر عربستان سعودی در بغداد را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کرده و گفته بود که تحرکات این سفیر، با چارچوب مسئولیت‌هایش منافات دارد.

بر اساس گزارش‌ها با اعلام پیروزی نیروهای عراقی در نبرد فلوجه علیه شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی»‌ درگیری‌ها در داخل این شهر همچنان ادامه دارد. در همین حال نیروهای عراقی در روزهای گذشته مرحله دوم آزاد سازی عملیات موصل را آغاز کردند.

XS
SM
MD
LG