لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

آسوشیتدپرس: بسیاری از مقام‌های آمریکایی معتقدند که لوینسون دیگر زنده نیست


بیلبوردی که در سال ۲۰۱۲ در پنجمین سالگرد ناپدید شدن رابرت لوینسون در نزدیکی مرز ایران نصب شده بود، خواهان اطلاعاتی در مورد او در قبال جایزه یک میلیون دلاری بود.
بیلبوردی که در سال ۲۰۱۲ در پنجمین سالگرد ناپدید شدن رابرت لوینسون در نزدیکی مرز ایران نصب شده بود، خواهان اطلاعاتی در مورد او در قبال جایزه یک میلیون دلاری بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به دیدار خانواده رابرت لوینسون، مأمور پیشین اف‌بی‌آی که بیش از ۱۰ سال پیش در سفر به ایران ناپدید شد، با مقامات وزارت خارجه آمریکا به نقل از یک مقام نوشت که بسیاری از مقام‌های دولتی آمریکا معتقدند که آقای لوینسون دیگر زنده نیست.

رابرت لوینسون که اکنون باید ۶۹ سال داشته باشد، در اوائل مارس سال ۲۰۰۷، بیش از ۱۰ سال پیش، پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد، و از آن زمان تلاش‌ها برای پیدا کردن او ادامه دارد.

در اسفند سال گذشته و همزمان با دهمین سال ناپدید شدن آقای لوینسون، ایالات متحده تأکید کرد که همچنان متعهد به روشن کردن وضعیت آقای لوینسون است و در اواسط اردیبهشت امسال هم شماری از اعضای مجلس نمایندگان در قطعنامه‌ای در مورد اتباع آمریکایی زندانی در ایران، از جمهوری اسلامی خواستند به تعهدات خود در مورد کمک به پیدا کردن او عمل کند.

اما آن طور که آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش کرده، بسیاری از مقام‌های دولتی آمریکا معتقدند که آقای لوینسون دیگر زنده نیست.

در گزارش آسوشیتدپرس اشاره شده که خانواده رابرت لوینسون روز پنجشنبه ۲۹ تیر در دیدار با مقام‌های وزارت خارجه آمریکا پیگیر تلاش‌ها برای شناسایی محل او شده‌اند.

این خبرگزاری یادآور شده که مشخص نیست محتوای دقیق گفت‌وگوی خانواده لوینسون با مقام‌های وزارت خارجه چه بوده است و همچنین مقام وزارت خارجه آمریکا که این خبر را در اختیار آسوشیتدپرس گذاشته به این دلیل که مجاز به صحبت در این باره نبوده، خواسته است نامش افشا نشود.

این گزارش می‌افزاید که وزارت خارجه آمریکا چنین دیداری را تأیید نکرده و در عوض بر عزم ایالات متحده به پیدا کردن آقای لوینسون و برگرداندن او به آمریکا تأکید کرده است.

گزارش‌ها از ابتدا حاکی از آن بود که آقای لوینسون برای تحقیقات درباره قاچاق سیگار در منطقه به ایران رفته است.

اما روزنامه آمریکایی واشینگتن پست در گزارشی این فرضیه را مطرح کرد که آقای لوینسون در زمان ناپدید شدن برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا کار می‌کرده و برای دیدار با یک «خبرچین» در مورد پرونده هسته‌ای ایران به کیش سفر کرده بود.

چنین فرضیه‌ای در آذرماه ۹۲ در گزارش آسوشیتدپرس نیز مطرح شد، گزارشی که مدعی بود آقای لوینسون در مأموریتی که رسماً تأیید نشده بود، مشغول جمع‌آوری اطلاعات برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، بوده است.

آمریکا برای پیدا کردن رابرت لوینسن پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

مقام‌های ایرانی از زمان ناپدید شدن آقای لوینسون ادعا کرده‌اند که از محل او یا آنچه بر او گذشته بی‌خبرند و از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در آذرماه ۱۳۹۲ در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت که دولت ایران اطلاعی از سرنوشت و محل آقای لوینسون ندارد.

در عین حال در فروردین امسال، وکیل خانواده لوینسون، در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز خبر داد که شکایتی از سوی اعضای خانواده آقای لوینسون علیه ایران به دادگاه فدرالی در واشینگتن ارائه شده، و همسر و هفت فرزند رابرت لوینسون، به دلیل آن‌چه «نقش ایران» از جمله در «تحمیل فشارهای روحی روانی» بر خود نامیده‌اند، طلب خسارت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG