لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۶

تأیید صلاحیت تعدادی از اقلیت‌های دینی برای انتخابات شوراها


سپنتا نیک‌نام (نفر سوم ایستاده از راست) در مراسم سوگند اعضای شورای شهر یزد در دوره چهارم شوراها
سپنتا نیک‌نام (نفر سوم ایستاده از راست) در مراسم سوگند اعضای شورای شهر یزد در دوره چهارم شوراها

با وجود «ابلاغیه» دبیر شورای نگهبان در مورد منع تأیید صلاحیت اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراها، منابع خبری در ایران گزارش کرده‌اند که هیئت‌های نظارت بر انتخابات شوراها صلاحیت تعدادی از اقلیت‌های دینی را تأیید کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا رحیمی، رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراها، اعلام کرد که چهار اقلیت دینی در شهر تهران نامزد شده بودند که همه آنها تأیید صلاحیت شدند.

در این زمینه برخی از سایت‌های خبری گزارش داده‌اند که صلاحیت آندرانیک سیمونیان، آرمن نازاریان، و آرا شاه‌وردیان، سه نامزد ارمنی، و بابک شهریاری، نامزد جامعه زرتشتیان تهران، برای نامزدی در انتخابات شوراها تأیید شده است.

اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان، نیز تأیید کرده است که صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراها، در استان‌های مختلف تأیید شده است.

این نماینده مجلس به جزئیات بیشتری در مورد شمار تأیید صلاحیت‌شدگان اشاره نکرده، و در سخنانش به «اظهارات رؤسای هیئت‌های نظارت در استان‌های مختلف» استناد کرده است.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز ۲۶ فروردین در نامه‌ای با استناد به اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی، مواد ۱۹ و ۲۱ آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان و نظریه فقهای این شورا راجع به تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون شوراها، خواستار رد صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های غیرمسلمان در مناطقی شده بود که اکثر جمعیت آنها مسلمان است.

این ابلاغیه واکنش منفی برخی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت و قاسم میرزایی و اسفندیار اختیاری، دو نماینده مجلس، روز چهارشنبه هفته گذشته خبر داده بودند که علی لاریجانی، رئیس مجلس، به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها دستور داده که قانون در این انتخابات اجرا شود و به این ترتیب عملاً ابلاغیه دبیر شورای نگهبان را رد کرده است.

با این حال عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز پنج‌شنبه ۳۱ فروردین، ضمن «لازم‌الاجرا» خواندن این ابلاغیه، اعلام کرد که این شورا بدون قید و بند زمانی می‌تواند مغایرت قوانین با شرع و فقه را بیان کند و در این باره «زمان مطرح نیست».

در انتخابات قبلی شوراها سپنتا نیکنام، از شهروندان زرتشتی یزد، به عنوان عضو شورای شهر انتخاب شده بود.

XS
SM
MD
LG