لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

پافشاری شورای نگهبان بر ابلاغیه اقلیت‌های مذهبی: «لازم‌الاجراست»


سخنگوی شورای نگهبان ابلاغیه تازه این نهاد در مورد منع ورود اقلیت‌های مذهبی به شوراهای شهر را«لازم‌الاجرا» دانسته و اعلام کرد که این شورا بدون قید و بند زمانی می‌تواند مغایرت قوانین با شرع و فقه را بیان کند و در این باره «زمان مطرح نیست».

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی این نهاد، روز پنج‌شنبه، ۳۱ فروردین، در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ایسنا، بدون اشاره به جزئیات گفت که از شورای نگهبان درخواست شده بود تا موضوع عضویت اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا را بررسی کند.

وی تاکید کرد که فقهای شورای نگهبان با تشخیص خود یا درخواست افراد دیگر می‌توانند بدون محدودیت زمانی خلاف شرع بودن قوانین را حتی پس از تصویب آنها بررسی کنند.

در حالی که کمتر از یک ماه به زمان برگزاری انتخابات مانده است، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز ۲۶ فروردین در نامه‌ای با استناد به اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی، مواد ۱۹ و ۲۱ آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان و نظریه فقهای این شورا راجع به تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، خواستار رد صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های غیرمسلمان در مناطقی شد که اکثر جمعیت آنها مسلمان است.

وی در توجیه قانونی این دستور می‌گوید: «چون غیرمسلمان نمی‌تواند بر مسلمان حاکم شود»، طبق نظر آیت‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، روی کار آمدن افراد غیرمسلمان در مناطق مسلمان‌نشین «خلاف موازین شرع» است.

این ابلاغیه اعتراض برخی از نمایندگان مجلس به‌ویژه از میان اقلیت‌ها را به دنبال داشت و قاسم میرزایی نکو، نماینده دماوند، آن را «بدعت» خواند.

در همین حال اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس، نیز این پرسش را مطرح کرد که شورای نگهبان چگونه بخشی از قانونی را که ۲۰ سال از تصویب آن گذشته لغو کرده است.

در پاسخ به این پرسش است که سخنگوی شورای نگهبان در سخنان روز پنج‌شنبه خود گفت که این شورا پس از تصویب قوانین نیز می‌تواند درباره «بعد شرعی» مصوبات مجلس ورود کند و این موضوع «محدود به زمان نیست».

آقای کدخدایی مدعی شد که این موضوع «در آیین‌نامه مجلس هم آمده است».

اما این ادعای آقای کدخدایی در حالی است که در آئین‌نامه مجلس، تنها به بررسی «مغایرت» مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی در زمان تصویب قوانین از سوی شورای نگهبان اشاره شده است.

بر اساس این آیین‌نامه، شوراى نگهبان «نمى‌‌تواند پس از گذشت مهلت‌هاى مقرر و رفع ایراد در نوبت اول، مجدداً مغایرت موارد دیگرى را که مربوط به اصلاحیه نمى‏ باشد بعد از گذشت مدت قانونى به مجلس اعلام نماید، مگر در رابطه با انطباق با موازین شرعى».

سخنگوی شورای نگهبان روز پنج‌شنبه همچنین تاکید کرد که ابلاغیه جدید شورای نگهبان «لازم‌الاجرا» است و طبق آیین‌نامه این شورا، برای رئیس جمهور و روزنامه رسمی ارسال خواهد شد.

قاسم میرزایی و اسفندیار اختیاری، دو نماینده مجلس، روز چهارشنبه خبر داده بودند که علی لاریجانی، رئیس مجلس، به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها دستور داده که قانون در این انتخابات اجرا شود و به این ترتیب عملا ابلاغیه دبیر شورای نگهبان را رد کرده است.

آقای لاریجانی یا دفتر او درباره گفته‌های تازه سخنگوی شورای نگهبان هنوز اظهار نظر نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG