لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۷

گزارشگر سازمان ملل: وضعیت اقلیت‌های دینی در ایران همچنان به شدت نگران‌کننده است


عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران
عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران در نخستین گزارش خود تصریح کرده است،بهبودی در کارنامه حقوق بشر ایران حاصل نشده است و محدودیت آزادی بیان و تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های دینی همچنان در این کشور ادامه دارد.

خانم عاصمه جهانگیر سال گذشته جانشین احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران شد و این نخستین گزارش وی در این سمت از در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران است.

به گزارش وب سایت سازمان ملل متحد، عاصمه جهانگیر در گزارش خود تاکید کرده است: فقدان قوه قضاییه مستقل، آزادی بیان و تداوم بازداشت‌های خودسرانه همچنان موضوع نگرانی‌های جدی در ایران هستند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران دراین گزارش تصریح کرده است،برای هرگونه تغییر قابل توجه در وضعیت حقوق بشر در ایران، می بایست تغییرات عمیق قانونی و ساختاری در این کشور اعمال شود.

خانم عاصمه جهانگیر ضمن استقبال از اقدام دولت حسن روحانی باری تدوین و انتشار «منشور حقوق شهروندی»، ابراز امیدواری کرده است این منشور به گونه‌ای اجرا شود که وضعیت حقوق بشر در ایران را بهبود بخشد.

او همچنین در این گزارش با اشاره به اقدامات دولت برای کاهش میزان اعدام‌ها در کشور،تاکید شده است که تعداد اعدام‌ها «سطح هشداردهنده ای» رسیده است که موجب نگرانی عمیق است.

اشاره گزارشگر ویژه سازمان ملل به طرح اخیر در مجلس ایران است که در صورت تصویب نهایی، برای مجرمان مواد مخدر مجازات‌های دیگری غیر از اعدام اعمال خواهد شد.

خانم عاصمه جهانگیر همچنین از حکومت ایران خواسته است، فوری و بدون قید و شرط اعدام نوجوانان زیر ۱۸ سال را متوقف کند.

در ادامه این گزارش، وی خواستار توقف اعدام افراد در ملاءعام نیز شده است.

عاصمه جهانگیر می گوید،با توجه به ممنوعیت مطلق هرگونه بدرفتاری وشکنجه متهمان،مجازات هایی مانند شلاق، کور کردن، قطع عضو بدن و سنگسار افراد در قوانین ایران اجرا می شوند که ناقض چنین ممنوعیتی هستند.

وی از حکومت ایران خواسته است تا به بدرفتاری با زندانیان و مجازات هایی که ناقض‌ شان انسان هستند،پایان دهد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌ بشر ایران همچنین از حکومت جمهوری اسلامی خواسته است تا ضمن تضمین آزادی مطبوعات و رسانه‌ها،کلیه افرادی را به دلیل بیان دیدگاه‌ها و نظراتشان زندانی شده اند، آزاد کند.

خانم عاصمه جهانگیر در ادامه این گزارش تصریح کرده است که وضعیت اقلیت‌های رسمی و غیر رسمی دینی در ایران همچنان به شدت نگران‌کننده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌ بشر ایران گفته است:بهایی ها همچنان به طورسازمان‌یافته و هدفمند،مورد تبعیض قرار می‌گیرند و از داشتن حق زندگی محرومند.

XS
SM
MD
LG