لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

دستیار روحانی: فراکسیون‌های قومی کمکی به حل مشکل اقوام نمی‌کند


علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی
علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی

علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی، می‌گوید تشکیل فراکسیون قومی در مجلس کمکی به حل مشکل اقوام نمی‌کند.

علی یوسنی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به تشکیل فراکسیون‌های قومی در مجلس گفت: «باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که در کشور ما مطالبه قومی بسیار کم است و اکثر مطالبات شامل مطالبات محلی و منطقه‌ای می‌شود. یعنی مشکلاتی که مثلا در ایلام، آذربایجان و کردستان وجود دارد و مردم خواستار حل آن‌ها هستند همگی از یک جنس است.»

آبان ماه سال ۱۳۹۵، «فراکسیون مناطق ترک‌نشین» مجلس با ۱۰۰ عضو و به ریاست مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب تبریز، آذرشهر و اسکو اعلام موجودیت کرد.

از همان ابتدای تشکیل این فراکسیون شماری از نمایندگان و کارشناسان با ابراز نگرانی از قومی شدن فراکسیون‌های مجلس، این گونه تشکیلات را زمینه‌ای برای دعواهای قومی و اداره کشور به شکل «ملوک‌الطایفی» دانستند. اما نمایندگانی که به این فراکسیون پیوسته‌اند و از جمله رئیس آن مسعود پزشکیان می‌گویند مطالبات این فراکسیون در چارچوب قانون اساسی است.

اکنون علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی، می‌گوید: «من شخصا معتقدم که با تشکیل فراکسیون‌های ملی و حضور نمایندگا‌ن قومیت‌ها در این فراکسیون‌ها،‌ مطالبات محلی و منطقه‌ای بهتر دنبال می‌شود و نتیجه‌گیری‌اش نیز بهتر و ملموس‌تر خواهد بود.»

دستیار ویژه حسن روحانی در ادامه گفت که «اقوام ایرانی به دلیل قومیت یا مذهب از حقوق طبیعی و شهروندی خود محروم» نیستند بلکه «محرومیت‌ها و کمبودها بیشتر به مسایل و تنگ ‌نظری‌های محلی مربوط می‌شود.»

یونسی با این حال اذعان کرد که در استان‌هایی مانند کردستان و سیستان و بلوچستان «حساسیت‌هایی» وجود دارد و راه‌حل آن را مشارکت مردم محلی در اداره منطقه و توسعه این مناطق عنوان کرد.

در پی اعلام این خبر تشکیل فراکسیون مناطق ترک‌نشین، همایون هاشمی، نماینده میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس، روز ۲۲ آبان، خبر داد که نمایندگان کُردزبان نیز قصد دارند با هدف «کسب حقوقی همسان با دیگر زبان‌ها» و حضور نخبگان کُرد در توسعه استان‌های کردنشین ایران، در مجلس فراکسیون نمایندگان کُردزبان تشکیل بدهند.

مخالفان فراکسیون‌های قومیتی می‌گویند این تشکلات ایران را به سوی «عراقیزه» و «لبنانیزه» کردن سوق می‌دهد.

احمد مرادی نماینده بندرعباس، آبان ماه امسال در صحن علنی مجلس با مغایر دانستن اینگونه فراکسیون‌ها با قانون اساسی گفت: «ملت از هر قوم و قبیله‌ای از حقوق مساوی و همه افراد اعم از زن و مرد از حمایت قانون برخوردارند.»

اما در پاسخ به نماینده بندر عباس، مسعود پزشکیان اظهار داشت که این فراکسیون «هیچ ربطی به قومیت‌گرایی ندارد بلکه نمایندگان مناطق ترک‌نشین کنار هم جمع شدند ...و به هیچ عنوان اقدامی خلاف قانون صورت نگرفته است...»

یکی دیگر از مخالفان این فراکسیون منصور حقیقت‌پور، نماینده پیشین اردبیل مشاور علی لاریجانی رئیس مجلس است.

وی می‌گوید: «بنده از دوستانم در این فراکسیون سؤال می‌کنم که واژه ترک‌نشین به چه معنا است؟ آیا منظور آنها از به کار بردن واژه ترک‌نشین در فراکسیون‌شان ترک‌زبانی یا ترک‌نژادی است؟ باید این موضوع را مشخص کنند، دوستانمان باید صراحتاً بیان کنند که اگر اقلیت ترکی در بوشهر حضور داشته باشند این فراکسیون قصد دارد از منافع ترک‌ها در بوشهر که یک استان فارس‌زبان است حمایت کند؟ آیا آقایان قصد دارند با تشکیل فراکسیون ترک‌نشینان مجلس از حقوق ترک‌تبارها در سراسر دنیا حمایت کنند؟»

با این حال گرچه علی یونسی دستیار حسن روحانی از تشکیل چنین فراکسیون‌هایی ابراز رضایت نکرده، اما محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت پس از تشکیل این فراکسیون گفته بود: «چه ايرادی و اشكالی دارد كه كردها، بلوچ‌ها و ساير قوميت‌ها نيز مانند هم‌ميهنان آذری‌مان در مجلس شوراي اسلامی فراكسيون داشته باشند؟»

در رسانه‌های ایران یکی از علل سوق یافتن مجلس به فراکسیون‌های قومی، نبود احزاب موثر در فضای سیاسی ایران عنوان شده است.

XS
SM
MD
LG