لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

درخواست مولوی عبدالحمید از روحانی «برای تأمین آزادی‌های مذهبی»


مولوی عبدالحمید در نشست روحانیان سنی با حسن روحانی
مولوی عبدالحمید در نشست روحانیان سنی با حسن روحانی

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در نشست جمعی از روحانیون اهل‌سنت با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، خواستار «تأمین آزادی‌های مذهبی»، «استفاده از شایستگان اهل‌سنت» و احداث مسجد اهل‌سنت در تهران شده است.

این نشست روز یکشنبه ۲۱ آذر در تهران برگزار شد اما اظهارات مولوی عبدالحمید و دیگر رهبران مذهبی شرکت‌کننده در این مراسم، روز دوشنبه در وب‌سایت سنی آنلاین، منتشر شد.

بر پایه این گزارش مولوی عبدالمحید، در این نشست از این موضوع انتقاد کرده که به جز تعدادی از نمایندگان مجلس، اهل‌سنت در پست‌‌‌های مدیریتی دیگر از جمله وزیر و معاون وزیر حضور ندارند.

او تأکید کرده که به کارگیری اهل سنت در ادارات حتی در مناطقی با اکثریت ساکنان سنی «بسیار معدود است» و حتی در برخی از مناطق «هیچ استفاده‌ای از شایستگان اهل‌سنت نشده است».

به گفته این روحانی سرشناس اهل سنت، در بعضی از ادارات در مناطقی با اکثریت جمعیت سنی، از میان ۳۰۰ تا ۴۰۰ کارمند یک اداره تنها ۱۹ تا ۱۵ نفر اهل‌سنت هستند.

او اضافه کرده «وقت آن رسیده است که از شایستگان اهل‌سنت استفاده شود تا برای همیشه دشمنان اسلام را که همواره دنبال ایجاد اختلاف هستند مأیوس کنیم».

اهل سنت در ایران از برخی حقوق اجتماعی از جمله امکان تصدی سمت‌های بالای دولتی محروم بوده‌اند.

در سال ۹۴ صالح ادیبی برای نخستین سفیر کرد اهل سنت برای سفارتخانه جمهوری اسلامی در ویتنام و همچنین به عنوان سفیر آکرودیته در کامبوج منصوب شد. در دولت حسن روحانی همچنین عماد حسینی از نمایندگان اهل سنت مجلس هشتم به عنوان معاون وزیر نفت منصوب شد.

در مجلس دهم برای «نخستین‌ بار» محمدقسیم عثمانی از شهروندان اهل سنت ایران به عضویت در هیئت رئیسه مجلس انتخاب شد.

در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس دهم در روز یکشنبه ۹ خرداد، محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان، به عنوان یکی از ناظران هیئت رئیسه و عبدالکریم حسین‌زاده نماینده حوزه انتخابیه نقده و اشنویه، به عنوان یکی از دبیران هیئت رئیسه مجلس انتخاب شده بودند.

با این حال در انتخابات هیئت رییسه دائم مجلس دهم، عبدالکریم حسین‌زاده کاندیدا شد اما رأی نیاورد.

درخواست برای تأمین آزادی‌های مذهبی

امام جمعه اهل سنت زاهدان در سخنان خود همچنین خواستار «تامین آزادی‌های مذهبی» شده و گفته است که آزادی مذهبی در بسیاری از مناطق به‌ویژه در تهران «با مشکل مواجه است و فشارهای مذهبی در حال افزایش است».

او با اشاره به «تهدید» مالکان نمازخانه‌های استیجاری اهل سنت، این پرسش را مطرح کرده که چرا در تهران کلیسا و معابد سایر ادیان وجود دارد، اما اهل‌سنت نباید مسجد داشته باشند.

مولوی عبدالحمید همچنین از رئیس‌جمهور خواسته است که شخصاً به مسائل و مشکلات اهل‌سنت رسیدگی کند.

سال گذشته نمازخانه اهل ‌سنت در منطقه پونک تهران، «توسط نیروهای شهرداری» و با «پشتیبانی نیروهای انتظامی و امنیتی» تخریب شد.

گزارش‌ها همچنین حاکی بود که پس از «مراجعه نیروهای امنیتی به نمازخانه پونک» و «ضبط تلفن همراه» مولوی عبیدالله موسی‌زاده امام جماعت این نمازخانه، و «تفتیش منزل او» نیروهای شهرداری این نمازخانه را تخریب کرده‌اند.

پس از این حادثه، مولانا عبدالحمید در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی تأکید کرده بود که این نوع برخورد‌ها به «عوامل خشونت‌طلب و افراط‌گرا فرصت می‌دهد تا به اختلافات دامن بزنند» و اهل‌سنت را «مأیوس کنند».

در تیر ماه نیز ۱۸ نماینده عضو فراکسیون امید از جمله علی مطهری و محمود صادقی در تذکر کتبی به وزیر کشور از تعطیلی فعالیت‌های نمارخانه «صالحیه» اهل سنت در اسلام‌شهر انتقاد کرده بودند.

در مرداد ۸۷ نیز نمایندگان اهل سنت مجلس در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت، خواهان رفع ممنوعیت ساخت مسجد اهل سنت در تهران، شده بودند.

مولوی عبدالحمید در سخنان روز یکشنبه خود همچنین گفت که اهل سنت در وحدت و امنیت ملی «نقش برجسته‌ای ایفا کرده‌اند و همواره در مقابل افراط‌گرایی و قدرت‌های استکباری از خود ایستادگی نشان داده‌اند».

او تأکید کرده که اهل‌سنت «در شرایط بحرانی و حساس کنونی» با وجود مشکلاتی که دارند، «در حد توانشان اجازه‌ هیچ‌گونه ناامنی را به هیچ فرد یا گروهی نداده‌اند».

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نیز در این نشست گفته است که «ما در بحث اقوام و مذهب و جنسیت در کشور مشکلاتی داریم که باید رفع شود».

او تأکید کرده اقوام و مذاهب و تنوع‌های مختلف قومی، حتی فرهنگ‌های کوچک و خرده‌فرهنگ‌ها «زیر لوای فرهنگ بلند اسلامیت و ایرانیت» یک فرصت محسوب می‌شوند نه یک تهدید.

تعدادی از مناطق سنی‌نشین ایران از جمله استان سیستان و بلوچستان در سال‌های گذشته شاید درگیری گروه‌های مسلح سنی با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی بوده است.

علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، اوائل شهریور ماه، خواستار استفاده از «همه اهرم‌های ملی، مردمی‌، قومی و مذهبی» در جهت تنش‌زدایی با کشورهای همسایه شده و گفت که اهل سنت ایران می‌توانند در «لابی سیاسی» با عربستان سعودی «مؤثر باشند».

در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ مناطق سنی‌نشین شامل کردستان، سیستان و بلوچستان و ترکمن صحرا بیشترین رأی را به حسن روحانی دادند.

XS
SM
MD
LG