لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

خبرگزاری مهر: اهل سنت در ایران ۱۰ هزار مسجد دارند


یک مسجد سنی در زاهدان
یک مسجد سنی در زاهدان

خبرگزاری مهر در گزارشی جمعیت اهل سنت در ایران را پنج میلیون نفر اعلام کرده و نوشته که پیروان این مذهب ۱۰ هزار مسجد در کشور دارند.

این گزارش روز جمعه (۲۹ مرداد) با عنوان «سهم دوبرابری اهل سنت از مساجد ایران» منتشر شده‌است.

این گزارش با بررسی چندین آمار از نهادهای رسمی، تعداد کل مساجد ایران را ۷۲ هزار باب اعلام کرده که براساس آن «به ازای هر هزار نفر یک مسجد در ایران وجود دارد.»

آن‌طور که در این گزارش آمده «طبق برنامه‌ای که دولت دارد، قرار است تعداد مساجد در افق ۱۴۰۴ به رقم ۹۲ هزار مسجد برسد.»

خبرگزاری مهر در بخش دیگری از گزارش خود آمار مساجد اهل سنت در ایران را «جالب» توصیف کرده و و نوشته «به‌ازای هر ۵۰۰ نفر از اهل سنت یک مسجد وجود دارد.»

این گزارش بزرگ‌ترین مسجد اهل سنت در ایران را مسجد جامع «مکی» در زاهدان معرفی کرده که سال ۱۳۵۳ به‌دست مولوی عبدالعزیز تأسیس شده‌است.

در این گزارش از شهر سنندج به عنوان تنها شهری در ایران نام برده شده که بیشترین مساجد را دارد.

به نوشته این خبرگزاری، استان کردستان دو هزار و ۸۰۰ مسجد دارد که سهم شهر سنندج از این آمار ۱۴۱ باب مسجد است.

این گزارش علت وجود این تعداد مسجد در استان کردستان را حضور شیعیان و اهل سنت، هر دو، در این استان اعلام کرده و نوشته هر یک از پیروان این مذاهب «مساجد مخصوص به خود را دارند.»

این گزارش در عین حال مشحص نکرده که سهم شیعیان و اهل سنت از مساجد استان کردستان و شهر سنندج به چه نسبتی است.

گزارش خبرگزاری مهر دربارهٔ مساجد ایران به خصوص مساجد اهل سنت در کشور در شرایطی منتشر شده که بسیاری از فعالان حقوق بشر از وجود محدودیت‌ها و فشارها بر جامعه اهل سنت در ایران گزارش می‌دهند.

تخریب نمازخانه اهل سنت در منطقه پونک تهران در مرداد ماه سال گذشته از جمله این محدودیت‌هاست که این اقدام در آن زمان با انتقاد امامان جمعه اهل سنت و مجمع مدرسین حوزه علمیه قم مواجه شد.

پس از تخریب این نمازخانه در تهران بود که بار دیگر شماری از پیشنمازهای اهل سنت خواستار صدور اجازه برای ایجاد مسجد جامع اهل سنت در تهران شدند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان هم در آن زمان وجود ۹ مسجد اهل سنت در تهران را «به شدت» تکذیب و اعلام کرد که «این‌ها مسجد نیستند، بلکه فقط نمازخانه‌های استیجاری هستند.»

این در حالی است که مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام کرده اهل سنت در ایران، بیش از ۱۵ هزار مسجد دارند و در حال حاضر در تهران، ۹ مسجد اهل سنت وجود دارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی از ۹ مکان برگزاری نماز در تهران به عنوان «مساجد» اهل سنت نام می‌برند، اما رهبران و پیروان این مذهب می‌گویند که این مکان‌ها تنها «نمازخانه» هستند و نمی‌توان آنها را مسجد نامید.

XS
SM
MD
LG