لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

تولید روزانه پارس جنوبی به «۵۲۶ میلیون متر مکعب» می‌رسد


نمایی از فازها ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی
نمایی از فازها ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس می‌گوید که «ظرفیت تولید» پارس جنوبی در سال جاری خورشیدی ١٠٠ میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد و به ۵۲۶ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی شانا، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت، علی‌اکبر شعبان‌پور شنبه پنجم تیرماه در حاشیه بارگیری سکوی فاز ٢١ پارس جنوبی گفت که در سال جاری، پنج فاز پارس جنوبی راه‌اندازی می‌شود و در این راستا شش سکوی تولید گاز بارگیری و نصب می‌شود.

بر اساس گزارش رسمی وزارت نفت، ظرفیت تولید تولید گاز از پارس جنوبی از ۲۳۵ ميليون متر مكعب در روز در ابتدای استقرار دولت يازدهم (نیمه اول سال ۱۳۹۲) به حدود ۴۰۵ ميليون مترمكعب در اسفندماه سال ۹۴ رسیده است.

شعبانپور روز گذشته نیز گفت که ظرفیت تولید کنونی پارس جنوبی حدود ۴۳۰ میلیون متر مکعب در روز است.

البته، ظرفیت تولید به معنی تولید واقعی نیست و تنها حاکی از توانایی تولید گاز است.

ایران می‌گوید که ظرفیت تولید کل گاز کشور در مجموع به حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

بر اساس گزارش سالانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، که هفته گذشته منتشر شد، ایران در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۵۸ میلیارد متر مکعب گاز خام تولید کرده که معادل ۷۰۷ میلیون متر مکعب در روز است.

از این رقم ۳۰ میلیارد متر مکعب به میادین نفتی تزریق شده است تا تولید نفت خام کاهش نیابد و بقیه به مصرف داخلی رسیده است.

اوپک می‌نویسد که ایران در سال گذشته تولید گاز خود را نسبت به سال قبل آن روزانه ۳۵ میلیون متر مکعب - معادل پنج درصد- افزایش داده است، با این حال مصرف داخلی کشور نیز به حدی افزایش یافته که کشور واردات گاز خود را دو برابر افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۱۴ حدود ۴.۵ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان وارد کرده بود، اما در سال گذشته این رقم به بالای ۹ میلیارد متر مکعب رسید.

ایران در سال گذشته حدود ۸.۵ میلیارد متر مکعب نیز صادرات گاز به ترکیه و ارمنستان داشت که تفاوت چندانی با سال قبل آن ندارد. به این ترتیب ایران در سال ۲۰۱۵ واردکننده خالص گاز بوده است.

شعبانپور می‌گوید که ایران در نظر دارد طی سال جاری دو سکو در فازهای ۱۷ و ۱۸ نصب کند. این فازها در سال گذشته به صورت زودهنگام و با ظرفیت ناقص افتتاح شده بودند. همچنین سه فاز ۱۹، ۲۰ و ۲۱ نیز راه‌اندازی خواهد شد.

ایران پارس جنوبی را به ۲۴ فاز (۲۹ فاز استاندارد) تقسیم کرده است. با راه‌اندازی همه این فازها، تولید روزانه گاز کشور از میدان پارس جنوبی به ۷۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید و تولید کل گاز کشور به بالای یک میلیارد متر مکعب در روز اوج خواهد گرفت.

قطر شریک ایران در میدان پارس جنوبی هم اکنون روزانه نزدیک به ۴۹۰ میلیون متر مکعب تولید گاز از این میدان مشترک انجام می‌دهد.

XS
SM
MD
LG