لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

شصتمین سالگرد سقوط مصدق: بخش اول


۲۸ مرداد ۱۳۳۲، یکی از نقاط عطف سرنوشت قرن بیستمی ایرانیان، از جمله رویدادهایی است که گویی تأثیرشان برای همیشه در زندگی ملتی باقی خواهد ماند.

۶۰ سال بعد از آنچه در این روز رخ داد، هنوز گروهی از ایرانیان با این رویداد تصفیه حساب نکرده‌اند و آن را به تاریخ وانگذاشته‌اند. به ویژه دولتمردان امروز ایران که به رغم داشتن ریشه‌های مشترک با اسلامگرایان مخالف محمد مصدق و همسو با کودتا، کماکان در میانه مجادلات پایان‌ناپذیر با ایالات متحده ناخنکی به ۲۸ مرداد و «کودتای ننگین سیا» می‌زنند.
«کودتای ننگین» یا «رستاخیز ملی»؛ تنها راه به صلح رسیدن با آنچه در این روز رخ داد، واکاوی هزارباره آن و تلاش برای کشف بی‌طرفانه حقیقت است. رادیو فردا به مناسبت شصتمین سال سقوط دولت مصدق، در یک مجموعه برنامه کوتاه رادیویی، در پنج قسمت، نگاهی خواهد داشت به زمینه‌های وقوع حوادث مرداد ۳۲ و پایان کار یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران تاریخ معاصر ایران.
در نخستین قسمت از این برنامه‌ها از محمد مصدق، در سال‌های پایانی دهه ۲۰ خورشیدی خواهیم گفت. همچنین شاه جوان که کمتر از یک دهه تاج پادشاهی را به دلیل اشغال ایران توسط بریتانیا و شوروی و تبعید پدرش، بر سر خود می‌دید. علاوه بر آن نگاهی خواهیم داشت به مسئله نفت و اینکه چگونه یک شرکت نفت بریتانیایی، به واسطه یک قرارداد به جامانده از پایان قرن ۱۹، انحصار مطلق صنعت نفت ایران را در اختیار داشت.
اهمیت این شرکت نفت بریتانیایی در عرصه سیاست داخلی ایران و تلاش‌های شکست‌خورده رضاشاه و دولت محمد ساعد (قرارداد گس-گلشاییان) برای حل مسئله نفت و طرح ملی شدن صنعت نفت ایران، از دیگر موضوعات نخستین قسمت از ویژه برنامه رادیو فردا برای بررسی رویدادهای ۲۸ مرداد هستند. این برنامه را می‌توانید اینجا بشنوید:
please wait

No media source currently available

0:00 0:27:58 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG