لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

هوای تهران برای سیزدهمین روز پیاپی در شرایط ناسالم قرار گرفت


درحالی که بر اساس گزارش‌ها، هوای شهر تهران برای سیزدهمین روز متوالی در شرایط «ناسالم» قرار داد و هوای تبریز نیز برای «چندمین بار» در ۱۰ روز گذشته به «حد هشدار» رسیده، رئیس سازمان محیط زیست خبر داد که مطالعات «جامع مقابله و پیشگیری از آلودگی هوا» در کلانشهر‌ها انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان تهران، خبر داد که هوای تهران در ۲۴ ساعت منتهی به ۸ صبح روز پنج‌شنبه سوم دی ماه، در شرایط «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار داشته است.

به گفته آقای رستگاری، روز پنجشنبه سیزدهمین روزی است که شرایط هوای تهران به شرایط «ناسالم» رسیده است.

این مقام مسئول اضافه کرد که «از بعدازظهر [پنجشنبه] وزش بادی خواهیم داشت که کیفیت هوا به واسطه این وزش باد بهتر می‌شود، اما به این معنا نیست که کیفیت هوای تهران به شرایط سالم می‌رسد».

آلودگی هوا در تهران از ابتدای هفته، تعطیلی مدارس، آماده‌باش اورژانس، و تشکیل جلسه کمیته کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان تهران را در پی داشته است.

در این زمینه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرده بود که آلودگی هوا شمار متوسط مرگ و میر در تهران را از ۱۵۰ نفر در روز به ۱۸۰ نفر رسانده است.

با این حال محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، اظهار نظر آقای چمران را «غیرفنی» دانست.

به گفته آقای حیدرزاده، میزان مراجعه به اورژانس در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته حدود سه درصد افزایش داشته که سردی بیشتر هوا نسبت به سال گذشته و شیوع بیماری‌های ویروسی در افزایش این میزان تأثیرگذار بوده است.

همزمان با ادامه آلودگی هوا در تهران، خبرگزاری ایرنا خبر داد که آلودگی هوا در تبریز «برای چندمین بار» در ۱۰ روز گذشته به حد «هشدار» رسیده است.

حمید قاسمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، نیز گفت که شاخص آلودگی در روز پنج‌شنبه به حالت «هشدار برای گروه‌های حساس، مسن و بیماران ریوی» رسیده است.

روزبه رجایی، غفوری رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان شرقی، نیز از افزایش ۱۳ درصدی مأموریت‌های قلبی و ریوی اورژانس تبریز در پنج روز گذشته خبر داده است.

آلودگی هوا علاوه بر تهران در روزهای گذشته منجر به تعطیل شدن مدارس در استان اصفهان نیز شده بود.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۳۱ روز با کیفیت «ناسالم» را سپری کرده و حسین‌علی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل محیط زیست استان مرکزی، روز چهارشنبه خبر داده بود که شاخص کیفیت هوای اراک در این روز در شرایط «هشدار» قرار دارد.

روز پنج‌شنبه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که «مطالعات جامع مقابله و پیشگیری از آلودگی هوا» در کلانشهرها و مراکز استان هایی که با این معضل مواجه هستند، انجام می‌شود.

معصومه ابتکار اضافه کرد: «براساس بررسی‌ها در کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا، مقرر شد طبق برنامه زمان‌بندی شده پس از کلانشهرها، مراکز استان‌ها در بحث مقابله با آلودگی هوا مورد مطالعه جدی و بررسی جامع قرار گیرند».

خانم ابتکار، شامگاه یکشنبه ۲۲ آذر، نیز در گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون دولتی ایران گفته بود که در دولت اراده جدی برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد.

وی «بهبود کیفیت سوخت، حذف بنزین‌های آلوده و پتروشیمی و ارتقای سطح کیفیت بنزین به استاندارد یورو چهار» را از مهم‌ترین اقدامات دولت برای کاهش آلودگی هوا ذکر کرده بود.

XS
SM
MD
LG