لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

واکنش ترامپ به گزارش‌ها در مورد «مداخله روسیه در انتخابات آمریکا»


رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه خبری فاکس، تأکید کرد که گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا در مورد مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر را باور نمی‌کند و آنها را تنها بهانه و دستاویز می‌داند.

دونالد ترامپ در گفت‌وگوی تلویزیونی برنامه «یکشنبه» شبکه خبری فاکس، با اشاره به گزارش‌های اخیر تصریح کرد که «به نظرم این مسخره و تنها بهانه و دستاویزی دیگر است. من چنین چیزی را باور نمی‌کنم».

به گزارش رویترز، آقای ترامپ در ادامه دموکرات‌ها را درباره گزارش‌های رسانه‌ای در این مورد سرزنش کرد و افزود که باور ندارد چنین گزارشی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا آمده باشد.

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست، روز جمعه ۱۹ آذر در گزارشی نوشت که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در یک «ارزیابی محرمانه» به این نتیجه رسیده که «افرادی مرتبط با کرملین» ای‌میل‌های هک‌شده کمیته دموکرات‌های آمریکا و مدیر کارزار هیلاری کلینتون را در اختیار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس قرار داده‌اند.

این گزارش مدعی بود که این افراد تنها «با یک واسطه» به حکومت ولادیمیر پوتین متصل بوده‌اند.

مشابه چنین گزارشی در همان تاریخ در روزنامه نیویورک‌تامیز منتشر شد، و در گزارش نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های رسمی دولتی آمده بود که اقدام روسیه با هدف آسیب زدن به بخت هیلاری کلینتون برای پیروزی در انتخابات بوده است.

همین گزارش یادآور می‌شد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند روس‌ها ایمیل‌های کمیته ملی جمهوری‌خواهان را هم هک کرده‌اند اما اطلاعات به دست آمده را منتشر نکرده‌اند.

رویترز نیز روز یکشنبه در گزارش خود اظهارات یک مقام ارشد امنیتی آمریکا را بازتاب داد که به رویترز گفته است سازمان‌های امنیتی آمریکا «با اطمینان بالا» به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نه تنها سرویس امنیتی روسیه دستور هک ایمیل‌ها نهادهای حزب دموکرات را صادر کرده، بلکه این اقدام با هدف تخریب هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات صورت گرفته است.

با این حالا دونالد ترامپ در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس، در این مورد که آیا سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پشت پرده گزارش‌هایی است که مدعی هستند روسیه خواهان پیروزی او در انتخاب بوده، گفته است که «فکر می‌کنم دموکرات‌ها چنین چیزی را منتشر کرده‌اند».

روز یکشنبه همچنین خبرگزاری رویترز از بیانیه مشترک دو سناتور جمهوری‌خواه و دو عضو دموکرات سنای آمریکا خبر داد که در آن ضمن ابراز نگرانی از گزارش‌ها در مورد مداخله روسیه در انتخابات ایالات متحده، تأکید شده این موضوع نباید مسئله‌ای حزبی تلقی شود.

در این بیانیه که امضای جان مک‌کین و لیندسی گراهام، از حزب جمهوری‌خواه و همچنین چاک شومر و جک رید از حزب دموکرات را با خود دارد، «گزارش‌های اخیر درباره مداخله روسیه در انتخابات ما، باید هشداری برای همه آمریکایی‌ها باشد».

آنها تصریح کرده‌اند که موضوع مداخله روسیه «نمی‌تواند تبدیل به مسئله‌ای حزبی شود، و مخاطرات بالایی برای کشور ما دارد».

مقام‌های آمریکا و نیز ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون پیشتر هم روسیه را به هک ایمیل‌های دموکرات‌ها، و درز اطلاعات آنها به ویکی‌لیکس متهم کرده بود اما روسیه چنین اتهام‌هایی را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG