لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۸

دستگیری دو افغان در ورامین به ظن ارتباط با «گروهک‌های تکفیری»


دادستان ورامین از دستگیری دو تبعه افغانستان خبر داده است که به گفته او، «مظنون به ارتباط با گروهک‌های تروریستی تکفیری» بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ابوالقاسم مرادطلب، روز شنبه ششم خرداد، گفته است که این دو افغان در یکی از روستاهای ورامین «مشغول به فعالیت‌های مشکوک و مختلف» بودند و پس از «رصد اقدامات آنها» توسط نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر شدند.

دادستان ورامین با اشاره به اینکه پرونده این دو نفر در مرحله «تحقیقات» است، جزئیات بیشتری درباره این پرونده بیان نکرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های داعش و القاعده و همچنین افرادی که به لحاظ عقیدتی به گروه‌های سلفی نزدیک هستند، با عنوان «گروه‌های تکفیری» نام می‌برند.

مقامهای امنیتی ایران همچنین درسال‌های گذشته بارها از برخورد با گروه‌های «تروریستی» وابسته به گروه داعش در ایران خبر داده‌اند، اما جزئیات زیادی از عملیات انجام شده و افراد دستگیر یا کشته شده ارائه نکرده‌اند.

از جمله علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان فارس، روز یکشنبه ششم فروردین، از صدور کیفرخواست برای پرونده ۱۴ تبعه خارجی و دو ایرانی خبر داده بود که به گفته او عضو یک گروه «تروریستی تکفیری» بوده و سال گذشته دستگیر شده بودند.

همین مقام محلی در استان فارس ۱۱ آبان ۹۵ نیز از کشف «عملیات انتحاری تکفیری‌ها» در جنوب این استان خبر داده بود.

بر اساس اظهارات مقام‌های امنیتی ایران، در بهمن ماه سال گذشته هشت فرد غیرایرانی که قصد «برهم زدن» مراسم ۲۲ بهمن و انجام «عملیات تروریستی» در تهران و چند شهر دیگر ایران را داشتند، دستگیر شده‌اند.

وزیر اطلاعات در آذرماه ۹۵ هم گفته بود که نیروهای امنیتی «یکی از سرکردگان گروه داعش» را در «نواحی مرزی» ایران شناسایی کرده و کشته‌اند.

محمود علوی از این «عضو ارشد گروه داعش» با نام «ابوعایشه کردی» یاد کرده و گفته بود که «به همراه تعدادی دیگر از عوامل انتحاری در مرز کشور» شناسایی و کشته شده است.

در این زمینه مقام‌های امنیتی ایران در اواخر مردادماه سال ۹۵ با تأیید وقوع دو درگیری بین نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی استان کرمانشاه با تیم‌های «وابسته به داعش» در این استان، اعلام کرده بودند که در این درگیری‌ها چهار نفر از «افراد وابسته داعش» کشته شده و شش نفر دیگر دستگیر شدند.

وزیر اطلاعات ایران همچنین روز جمعه ۱۵ اردیبهشت، اعلام کرده بود که نیروهای این وزارتخانه به «حدود ۳۰ تیم تروریستی که قصد عملیات در مکان‌های پرجمعیت را داشتند ضربه زدند».

آقای علوی به هویت این گروه‌ها و جزئیات این عملیات‌ها اشاره‌ای نکرده بود.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور ایران، نیز روز دوم خرداد بدون اشاره به جزئیات گفته بود که در ایام انتخابات «هرگونه تحرک گروهک‌های تروریستی خنثی شد».

مقام‌های امنیتی ایران درباره گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی که اعضای آنها ایرانی هستند، نیز عبارت «گروه‌های تروریستی» را به کار می‌برند.

XS
SM
MD
LG