لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

یافته‌های هزار ساله از «تعلیم ریاضیات» توسط یک ایرانی به ژاپنی‌ها خبر می‌دهد


باستان‌شناسان می‌گویند که قطعه چوبی را کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد ژاپن در ایام باستان منطقه‌ای «بین‌المللی» بود که در آن با «خارجی‌ها» رفتاری یکسان و برابر با خود ژاپنی‌ها می‌شده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

این قطعه کشف شده که بیش از هزار سال قدمت دارد، نشان می‌دهد که مردی ایرانی در حال یاد دادن درسی به ژاپنی‌ها است.

نارا

تکه چوب مورد بررسی در انستیتوی نارا که از تعلیم «ریاضیات» توسط یک ایرانی در ژاپن هزار سال پیش پرده بر می‌دارد.

به گزارش ایندیپندنت،‌ باستان‌شناسان با استفاده از فن‌آوری اشعه مادون قرمز موفق به تحلیل حکاکی‌های روی این قطعه چوب شده‌اند. تصویر روی این چوب نشان می‌دهد که فردی اهل ایران در حال آموزش در یک محوطه متعلق به دولت باستانی نارا در ژاپن است.

به گزارش ژاپن تایمز، یافته‌های قبلی نشان می‌داد که قدمت داد و ستدهای بازرگانی بین ایران و ژاپن به سال ۶۰۰ بعد از میلاد مسیح باز می‌گردد. اما این اولین باری است که مدرکی دال بر حضور یک مأمور رسمی از خاورمیانه در ژاپن در آن سال‌ها یافت می‌شود.

به گزارش وب‌سایت فیزیک دات اورگ، آکیرو واتانابه ‌از مؤسسسه تحقیقات فرهنگی نارا که مسئولیت این تحقیقات تازه را به عهده داشته می‌گوید احتمالاً درسی که که توسط این فرد ایرانی به ژاپنی‌ها داده می‌شود ریاضیات است،‌ چرا که ایرانی‌ها در این علم استاد بودند.

به عقیده وی این تصویر نشان دهنده بین‌الملی بودن شهر نارا است که در آن با بیگانگان رفتاری عادلانه می‌شده است.

با آنکه در سراسر قرن هفدهم، هزاران بازرگان ایرانی به شهر ناکازاکی رفت و آمد می‌کردند،‌ اما مدرکی مبتنی بر روابط بین حکومت‌های این دو کشور در قبل از آن وجود نداشت. نارا پایتخت کشور ژاپن در بین سال‌های ۷۱۰ و ۷۸۴ میلادی بود.

XS
SM
MD
LG