لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

رهبران اروپا و آمریکا بر حمایت از «دولت منتخب ترکیه» تأکید کردند


نیروهای ارتش در حال بحث با مردم در میدان تقسیم استانبول
نیروهای ارتش در حال بحث با مردم در میدان تقسیم استانبول

در واکنش به اعلام کودتای نظامی در ترکیه، رهبران اروپا و آمریکا یکصدا بر حمایت از «دولت منتخب ترکیه» تأکید کردند و خواستار احترام به نهادهای دموکراتیک و قانون اساسی در این کشور شدند.

در آمریکا باراک اوباما رئیس‌جمهور، به احزاب ترکیه توصیه کرده که از دولت و رئیس‌جمهور در برابر کودتا حمایت کنند.

آقای اوباما پیشتر در تماس تلفنی با جان کری، وزیر خارجه‌اش، رویدادهای ترکیه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

کاخ سفید در گزارشی که در این مورد منتشر کرد یادآور شد که اوباما و کری، هر دو موافقت داشته‌اند که همه احزاب ترکیه باید از دولت این کشور که «به طور دموکراتیک انتخاب شده» حمایت کنند، و خواستار خویشتندار و پرهیز از خشونت و خونریزی در این کشور شده‌اند.

آسوشیتدپرس به نقل از آقای کری نوشت که آمریکا تحولات سیال ترکیه را تحت نظر دارد و در گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود نیز یادآور شده که آمریکا از دولت غیرنظامی و منتخب ترکیه و نهادهای دموکراتیک این کشور حمایت کامل خواهد کرد.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم که در مغولستان به سر می‌برد، خواستار «خویشتنداری و احترام به نهادهای دموکراتیک» در ترکیه شد.

آسوشیتدپرس همچنین به نقل از سخنگوی آنگلا مرکل نوشت که روند دموکراتیک در ترکیه باید مورد احترام باشد، و همه چیز به گونه‌ای انجام شود که از جان انسان‌ها محافظت شود.

سخنگوی خانم مرکل همچنین بر حمایت از «دولت منتخب ترکیه» حمایت کرده است.

آسوشیتدپرس اظهارات مشابهی را نیز به نقل از دبیرکل ناتو منتشر کرده و از قول او نوشته است که تحولات ترکیه را با نگرانی و از از نزدیک دنبال می‌کند.

ینس استولتنبرگ، با تأکید بر اینکه ترکیه «متحدی ارزشمند» برای پیمان آتلانتیک شمالی است، خواستار احترام کامل به نهادهای دموکراتیک و قانون اساسی ترکیه شده است.

تحولات ترکیه همچنین واکنش مقام‌های ایرانی را نیز به دنبال داشته و وزیر خارجه، وزیر اطلاعات و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در اظهار نظرهای مستقلی تصریح کرده‌اند که تحولات ترکیه را به دقت زیر نظر دارند، و بر ثابت و امنیت در این کشور تأکید می‌کنند.

XS
SM
MD
LG