لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

انتقاد ظریف از تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران


وزیر خارجه ایران ضمن انتقاد از رفتار کشورهای غربی در قبال جمهوری اسلامی گفت که ایران «تنها کشور در منطقه» است که در آن انتخابات برگزار می‌شود و در عین حال «تنها کشور در منطقه» است که برایش گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین شده است.

محمدجواد ظریف که به استرالیا سفر کرده بود، در مصاحبه‌ای با شبکه ای بی سی، همچنین کشورهای غربی را متهم کرد که با مطرح کردن موضوع نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی، به دنبال «اهداف سیاسی» خود هستند و گزارشگر ویژه حقوق بشر را به ایران و سازمان ملل «تحمیل» کرده‌اند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره بازگشت پناهجویان ایرانی که درخواست پناهندگی‌شان در استرالیا رد شده، گفت که «ما این افراد را از ایران بیرون نکرده‌ایم».

به گفته آقای ظریف، این افراد «فریب تبلیغاتی را خورده‌اند» که درآن اعلام شده که اگر «مدعی شوند که قربانی نقض حقوق بشر در ایران هستند، ازآنها استقبال می‌شود، اما آن‌ها قربانی نقض حقوق بشر نیستند».

پیش از این شماری از رسانه‌های استرالیا گزارش داده بودند که در جریان سفر وزیر خارجه ایران به این کشور، توافقنامه‌ای درباره بازگشت پناهجویان ایرانی امضا خواهد شد.

عبدالحسین وهاجی، سفیر ایران در استرالیا، اما این گزارش‌ها را تکذیب کرده است.

وزیر خارجه ایران در این مصاحبه بدون ذکر نام این پرسش را مطرح کرد که چرا استرالیا از پیش‌نویس یک قطعنامه‌ حقوق بشری علیه کشورهایی که کارنامه حقوق بشری بدتری از ایران دارند و «حتی یک مقام انتخابی هم ندارند»، حمایت نمی‌کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در پاسخ به انتقاد کشورهای غربی از وضعیت حقوق بشر در ایران، معمولاً این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا کشورهای غربی از وضعیت حقوق بشر در کشورهای نظیر عربستان سعودی انتقاد نمی‌کنند.

مقام‌های ایرانی همچنین بارها احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، را متهم کرده‌اند که گزارش‌های خود را با اهداف «سیاسی» تهیه می‌کند.

آقای ظریف در ادامه این مصاحبه تأکید کرد که ایران «تنها کشور در منطقه» است که در آن انتخابات برگزار می‌شود و همچنین «تنها کشور در منطقه» است که برایش گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین شده است.

او درباره رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات هفتم اسفند نیز گفت که مردم ایران در انتخابات «گزینه‌های کافی دارند که بتوان آن را یک انتخابات رقابتی دانست» و در این انتخابات به کاندیداهایی که دوست داشتند رأی دادند.

گفته‌های آقای ظریف درباره نحوه برگزاری انتخابات درایران در حالی است که برخی از منتقدان حکومت جمهوری اسلامی، انتخابات در برخی از کشورهای منطقه را آزادتر از انتخابات در ایران توصیف می‌کنند.

از جمله مصطفی تاج‌زاده، عضو زندانی حزب جبهه مشارکت، یکشنبه ۱۱ بهمن، در یادداشتی از سلول انفرادی زندان اوین، نوشته بود که آزادی انتخابات در کشورهایی چون عراق، لبنان، ترکیه، مالزی، تونس، افغانستان، و فلسطین «با جمهوری اسلامی قابل قیاس نیست».

به گفته آقای تاج‌زاده در این کشورها، «مسلمان و مارکسیست، لیبرال و سوسیالیست، باحجاب و بی‌حجاب، زن و مرد نامزد می‌شوند و با بهره‌مندی از رسانه‌های مکتوب، صوتی تصویری و مجازی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۳۰ دی گفته بود که در همه جای دنیا نهادهایی نظیر شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت کاندیداها وجود دارد و «در هیچ جای دنیا در مراکز تصمیم‌گیری کسی که اصل نظام را قبول ندارد راه نمی‌دهند».

در انتخابات مجلس ۴۹ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان رد صلاحیت شدند، که بر اساس گزارش‌ها درصد رد صلاحیت‌ها در این دوره از همه انتخابات گذشته مجلس بیشتر بود.

با این حال گروه های حامی دولت حسن روحانی و اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کردند و توانستند در تهران اصولگرایان را به طور مطلق شکست دهند.

آن طور که حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، اعلام کرده که از میان ۲۱۸ نامزدی که در مرحله اول به مجلس راه یافته‌اند، ۱۲۴ نفر یعنی ۵۷ درصد، از ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت هستند، ۷۱ کرسی در اختیاراصولگرایان است و ۲۳ نفر مستقل هستند.

XS
SM
MD
LG