لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

تلفات پلیس افغانستان در حملات طالبان


افغانستان در ماه های گذشته شاهد افزايش چشمگير حملات انتحاری و انفجار بمب های کنار جاده ای بوده است.
افغانستان در ماه های گذشته شاهد افزايش چشمگير حملات انتحاری و انفجار بمب های کنار جاده ای بوده است.

مقام های افغانستان گفتند که شبه نظاميان طالبان درحملات جداگانه ای در ولايات جنوبی و جنوب شرقی اين کشور، نه مامور پليس را کشتند و حدود ۱۰ نفر از آنان را زخمی کردند.



به گزارش خبرگزاري رويترز، شاليزی ديدار، والی ولایت کنر، گفت: بر اثر انفجار بمب کنار جاده ای در اين ولايت، سه مامور پليس کشته و سه تن ديگر زخمي شدند.

اين ماموران با يک دستگاه خودرو درحال انجام ماموريتی در شرق ولايت کنر بودند.


شاه ويسی منگال، سخنگوی فرمانداری این ولایت، همچنين گفت که شبه نظاميان طالبان درحمله ای به يک پاسگاه پليس در منطقه چپا دارا، در بخش ديگری از اين ولايت، دو مامور پليس را کشتند و سه نفر ديگر را زخمی کردند.


مقام هاي افغانستان بارها پاکستان را به حمايت از طالبان متهم کرده اند، اما اسلام آباد قويا اين اتهام را رد مي کند.

شبه نظاميان طالبان که در حال جنگ با نيروهای خارجی و دولت افغانستان هستند، مسئوليت انجام اين دو حمله را برعهده گرفته اند.


ذبيح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، به رويترز گفت:«ما صبح روز يکشنبه به سه پاسگاه حمله کرديم و هفت پليس افغان را در منطقه چپادارا کشتيم.»


در عمليات ديگری، چهار مامور پليس کشته و سه نفر ديگر زخمی شدند. خودروی حامل آنان شنبه شب، سوم اوت، در ولايت لوگر هدف حمله قرار گرفته بود.


در اين حال، ارتش ايالات متحده آمريکا با انتشار اطلاعيه ای اعلام کرد که نيروهای افغان در جريان يک عمليات بامدادی، دو تن از رهبران طالبان را در منطقه برميل در ولايت پکتيا دستگير کردند.


بر اساس اين اطلاعيه، اين دو مسئول انجام حملات با بمب های کنار جاده ای بوده اند. ضمن اينکه اين دو رهبر طالبان با رهبران ارشد اين گروه و همچنين القاعده در ولايت پکتيا و پاکستان در تماس بوده اند.


مقام های افغانستان بارها پاکستان را به حمايت از طالبان متهم کرده اند، اما اسلام آباد قويا اين اتهام را رد مي کند.


افغانستان در ماه های گذشته شاهد افزايش چشمگير حملات انتحاری و انفجار بمب های کنار جاده ای بوده است.


اين عمليات در ۱۸ ماه گذشته جان بيش از ۶۵۰۰ تن از غيرنظاميان افغان را گرفته است.



طالبان می گوید که آماده ديدار با مذاکره کنندگان کره جنوبی برای تلاش جهت آزادی گروگان های آن است.

اين دوره، خون بارترين دوره زماني در افغانستان از زمان حمله نيروهای آمريکايی برای سرنگونی طالبان از قدرت در سال ۲۰۰۱ ميلادی به حساب مي آيد.


تهديد جديد طالبان در مورد گروگان های کره ای


در همین حال، بدنبال پيشرفت نداشتن مذاکرات مرتبط با آزادی ۲۱ گروگان کره جنوبی، يکی از سخنگويان طالبان بار دیگر روز يکشنبه، پنجم اوت، تاکید کرد که قتل شمار بيشتری از گروگان ها در «هر زمانی» وجود دارد.


با اين همه، یوسف احمدی، به خبرگزاری فرانسه گفته است که طالبان آماده ديدار با مذاکره کنندگان کره جنوبی برای تلاش جهت آزادی گروگان ها هستند.


وی درعين حال، خبر داد که در دو روز گذشته، هيچ مذاکره ای ميان اين گروه و مذاکره کنندگان کره جنوبی و افغانستان برقرار نشده است.


طالبان تاکنون دو تن از گروگان ها را کشته اند. ۲۳ تبعه کره جنوبی که در قالب يک گروه امدادرسانی در افغانستان فعاليت داشتند، بيش از دو هفته پيش به گروگان گرفته شدند.


طالبان درازای آزادی گروگان های خود خواستار آزادی هشت تن از طالبان زندانی و خروج هر چه سريع تر نيروهای کره جنوبی از افغانستان هستند.


دولت افغانستان با درخواست نخست مخالفت کرده و کره جنوبی در خصوص درخواست دوم اعلام کرده است که اين نيروها طبق اعلام قبلی، تا پايان سال جاری ميلادی از افغانستان خارج خواهند شد.


XS
SM
MD
LG