لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

مردم دانمارک شاداب ترين مردم جهان


پژوهشها نشان می دهد دانمارکی ها راضی ترين ملت جهان هستند.
پژوهشها نشان می دهد دانمارکی ها راضی ترين ملت جهان هستند.

براساس دو پژوهش علمی که اخيرا انجام شده، مردم کشور دانمارک شاداب ترين مردم جهان شناخته شده اند. اين شهرت جديد و توجه رسانه ها به اين موضوع باعث شده که خود مردم دانمارک هم به بحث در اين مورد علاقه نشان دهند.


اگر سه سال پيش ازيک دانمارکی می پرسيديد که راز شادابی و رضايت شما از زندگی چيست، احتمالا با حالتی بهت زده به شما نگاه می کرد که اين چه سئوالی است؟


اما امروزه در پاسخ به يک چنين سئوالی احتمالا اکثر دانمارکی ها با لبخندی حاکی از رضايت، دلائل گوناگونی را برای شادابی خود ارائه خواهند کرد.


در هر حال چند سالی طول کشيده تا خود مردم دانمارک هم باورشان بشود که شاداب ترين مردم جهانند و به اين خصيصه خود عادت کنند.


دانمارک کشوری است در سواحل شمال غربی قاره اروپا با ۵ ميليون نفر جمعيت که اساسا از يک نژاد و فرهنگ اند.


در گذشته بسياری از مردم جهان فکر می کردند که زندگی مردم شمال اروپا بسيار يک نواخت و کسالت بار است و به عنوان مثال، دانمارک کشوری است با نرخ بالای خودکشی و افسردگی.


اما دو پژوهش علمی که در سه سال اخير انجام شده اين تصوير را به کلی دگرگون کرده است و نشان می دهد که همزمان با اوج گيری جهانی شدن اقتصاد و فرهنگ و در دوران متلاطم سياست و اقتصاد بين المللی، دانمارک از يک نظام اجتماعی بسيار موزون برخوردار است و از نظر اقتصادی نيز قدرت رقابت خود را در عرصه جهانی به خوبی حفظ کرده است.


نتايج اين بررسی ها و توجه رسانه ها به آن باعث شده که خود دانمارکی ها هم بيشتر از گذشته به کيفيت زندگی و عوامل موثر در رضايت و شادابی خود بيانديشند.


دورته کيلريچ، از مديران موسسه جهانگردی کشور دانمارک می گويد: « اين يافته های جديد فرصتی فراهم کرده که خود ما نيز در مورد نحوه زندگی در اين کشور بيشتر دقت کنيم و متوجه بشويم که زندگی در دانمارک واقعا تا چه حد متعادل و موزون است.»


تا اوائل سال ۲۰۰۶ شناخت عمومی از دانمارک همان الگوی تکراری بود، کشور صادر کننده لبنيات با محيطی آرام و مردمی خونسرد که شناخته شده ترين فرد آن هانس کريستيان اندرسن و معروفترين نکته تاريخی آن وقوع داستان معروف هملت ، اثر شکسپير در اين کشور بود.


سالها بود که صنعت توريسم در اين کشور رو به افول بود و جنجال بر سر چاپ کاريکاتورهای محمد پيامبر اسلام در روزنامه های اين کشور مهمترين خبری بود که دانمارک را در نقشه جهان مشخص می کرد.


اما در ماه ژوئيه سال ۲۰۰۶ پژوهشگری از دانشگاه ليستر در بريتانيا، با چاپ نتايج تحقيقات خود براساس يافته های اقتصادی و اجتماعی، رتبه شاداب ترين مردم جهان را به مردم دانمارک داد.


در اين پژوهش علمی چنين استدلال شده بود که عوامل اقتصادی – اجتماعی نظير بهداشت و درمان عمومی، سطح زندگی و رفاه خانواده و دسترسی عموم به آموزش و پرورش با کيفيت عالی، روحيه عمومی و ميزان رضايت از زندگی مردم هر کشور را تعيين می کند.


برمبنای اين شاخص ها مردم دانمارک با برخورداری از بهترين و وسيعترين خدمات بهداشتی مجانی، با يکی از بالاترنی نرخ های متوسط توليد ناخالص ملی و دسترسی به بهترين آموزش رايگان در سطح جهان، از نظر شادابی و احساس رضايت از زندگی در مقام اول قرار گرفتند.


در سالهای اخير اين خبر به سرعت در سراسر جهان منتشر و مورد توجه قرار گرفت . نيلز مارتين دانشجوی ۲۶ ساله دانمارکی سال گذشته را در کشور پرو گذرانده است.


  • گذشته از دو عامل مهم قدرت اقتصادی و برنامه های وسيع حمايت اجتماعی، خود دانمارکی ها می گويند که روحيه آنها با مردم ساير کشورهای همسايه در شمال اروپا متفاوت است و اين همسايگان به شادابی و احساس رضايت عمومی در دانمارک غبطه می خورند.

او می گويد: در کمال تعجب در پرو نيز بسياری از من می پرسيدند که راز شادابی مردم شما چيست. قبل از اين بسياری در پرو فکر می کردند که مردم دانمارک و اروپای شمالی بسيار خونسرد و جدی هستند و نمی دانند چگونه از زندگی لذت ببرند.


اين فقط خارجی ها نبودند که از نتايج پژوهش اخير متعجب می شدند، خود دانمارکی ها هم ابتدا باورشان نمی شد که جزو خوشحالترين مردم جهان باشند.


نيلز مارتين اين دانشجوی دانمارکی می گويد خود من يا بسياری از دوستانم کلا آدم های خوشحالی هستيم ولی شيوه ابراز احساسات ما دانمارکی ها شايد با ساير ملل جهان متفاوت باشد، ماها خجالتی تر هستيم . به همين خاطر در اوائل به نتايج اين پژوهش کمی مشکوک بوديم.


اما بعدا ثابت شد که نتايج تحقيقات پژوهشگر بريتانيائی نه اشتباه که بسيار هم جدی بوده است.


اوائل تابستان امسال نيز يک مرکز تحقيقاتی در استکهلم، پایتخت سوئد، به نام ارزيابی ارزشهای جهانی که از روشهای تحقيق کاملا متفاوتی استفاده می کند اعلام کرد که پژوهشهای اين مرکز نشان می دهد دانمارکی ها راضی ترين ملت جهان هستند.


در پژوهش اين مرکز مشخص می شد که مهمترين عامل در تعيين رفاه و احساس رضايت مردم هر کشور آزادی آنها در انتخاب نحوه زندگی ، تشويق برابری جنسی و تساهل و مهربانی با اقليت هاست. در اين پژوهش نيز بار ديگر مشخص شد که مردم دانمارک در صدر ليست ملل شاداب و راضی جهان هستند.


اما راز شادابی مردم دانمارک و رضايت عمومی از زندگی چيست؟


به گفته دورته کيلريچ، از موسسه جهانگردی دانمارک، برای اکثر مردم دانمارک داشتن بهترين تعادل از جنبه های مختلف زندگی و محيط موزون عامل اصلی اين وضعيت است. شادابی و خوشحالی در بسياری از کشورهای اروپای شمالی، که همه آنها درصدر فهرست ملل راضی در جهان هستند، محصول قدرت اقتصادی و برنامه های اجتماعی حمايت از شهروندان است.


روش اداره امور اقتصادی و رفاهی در دانمارک براساس يک اصل مهم بنا شده است: اخذ ماليات فراوان و در مقابل توزيع قاطعانه و وسيع درآمد بين تمام شهروندان.


يک چنين روشی به عنوان مثال با روح نظام بازار آزاد و معيارهای کشوری مثل آمريکا صد درصد در تضاد است.


اما برای مردم دانمارک دستاوردهای فراوانی داشته که مهمترين آنها خدمات اجتماعی وسيع نظير بهداشت و خدمات درمانی رايگان، بيمه بازنشستگی فراگير و آموزش و پرورش عالی است.


اما با وجود تمام برنامه های حمايت اجتماعی و بودجه هنگفتی که صرف آن می شود دانمارک توانسته بدون ضايعات اقتصادی و يا فرورفتن در بحران مالی اين الگو را پيش ببرد. به گفته برخی از مردم اين کشور، دانمارک عقل و قلب را با هم دارد.


خدمات رفاهی و اجتماعی که هر شهروند دانمارکی را از لحظه تولد تا مرگ تحت پوشش قرار می دهد برای خارجيان نيزيکسان است.


کيت ويال، يک زن آمريکائی ۵۵ ساله، بيش از سی سال است که همراه خانواده خود در دانمارک زندگی می کند. او می گويد: بارها به امکان بازگشت به آمريکا و داشتن شغل و درآمد بيشتر دست رد زده و ترجيح داده که فرزندان خود را در دانمارک بزرگ کند.


او می داند که در دانمارک هر چقدر هم تلاش کند هيچگاه ثروتمند نخواهد شد اما می گويد برای او مهمتر از هر چيز سلامت و شادابی خانواده ، داشتن امکان سفر و تفريح و امنيت مالی و خدمات اجتماعی است. او می گويد که بين آمريکا و دانمارک ، کشوری را انتخاب کرده که زندگی در آن ساده تر است و برای بقای اقتصادی يک خانواده لازم نيست که صبح تا شب دويد.


دلائل شادابی و رضايت مردم دانمارک هر چه که می خواهد باشد دو پژوهش علمی در سه سال گذشته ثابت می کند که اين کشور به هر دليل و به هر شکل مسير درستی را در پيش گرفته است.


گذشته از دو عامل مهم قدرت اقتصادی و برنامه های وسيع حمايت اجتماعی، خود دانمارکی ها می گويند که روحيه آنها با مردم ساير کشورهای همسايه در شمال اروپا متفاوت است و اين همسايگان به شادابی و احساس رضايت عمومی در دانمارک غبطه می خورند.


XS
SM
MD
LG