لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۳

ادامه احضار و بازداشت فعالان زن در تهران و شهرستان ها


فعالان حقوق زنان در یک نشست خبری.(عکس: AFP)
فعالان حقوق زنان در یک نشست خبری.(عکس: AFP)

به رغم اينکه مقام های جمهوری اسلامی تاکنون به طور رسمی با فعاليت کمپين يک ميليون امضاء مخالفتی نکرده اند، اما پيگرد و احضار فعالان اين کمپين به دادگاه، تشکيل پرونده های قضایی و صدور احکام سنگين برای آنها همچنان ادامه دارد.


کمپين يک ميليون امضاء نزديک به دو سال است که فعاليت خودرا آغاز کرده و هدف آن جمع آوری يک ميليون امضاء برای تغيير قوانين تبعيض آميزعليه زنان در جمهوری اسلامی است.


در آخرين رويداد، روز دوشنبه سايت «تغيير برای برابری» خبرداد که راحله عسگری زاده و نسيم خسروی دو تن از فعالان کمپين يک ميليون امضاء به دادگاه احضار شده اند.


اين دو فعال زن پيش از اين مدتی در زندان بودند و با قرار وثيقه آزاد شدند.


از سوی دیگر، حدود ده روز است که محبوبه کرمی يکی ديگر از فعالان کمپين يک ميليون امضاء در زندان به سر می برد و هنوز علت بازداشت و اتهام او روشن نيست.


محبوبه کرمی همزمان با تجمع اعتراض آميز بيست و چهارم خردادماه در مقابل پارک ملت همراه با دويست نفر ديگر بازداشت شد. اين تجمع به دعوت برخی از راديو و تلويزيون های خارج کشور و در اعتراض به شرايط اقتصادی ايران و بازداشت عباس پاليزدار برگزار شد.


عباس پاليزدار، عضو کميته تحقيق و تفحص قوه قضاييه در مجلس، اخيرا در سخنرانی خود، شماری از مقام های جمهوری اسلامی را به فساد اقتصادی متهم کرد. اما آن گونه که هوشنگ پوربابايی، وکيل محبوبه کرمی می گويد: هنوز روشن نيست که موکل او به چه اتهامی بازداشت شده است.


هوشنگ پور بابایی به راديو فردا می گويد:« بنده هنوز نتوانسته ام با ايشان ملاقات کنم و حتی پرونده ايشان نيز در اختيارم قرار نگرفته است. من هنوز نمی دانم اتهام ايشان چيست.»


به گفته وی، اساسا تا زمانی که پرونده در دادگاه ثبت نشود و پرونده شماره نداشته باشد، هيچ اقدام حقوقی از طرف وکيل انجام نخواهد گرفت.


آقای پور بابایی می افزايد:« ما اگر بخواهيم راسا به دادگاه انقلاب مراجعه کنيم، نگاه می کنند که هنوز پرونده آنجا آمده يا خير نيامده است. به زندان اوين هم که مراجعه می کنيم می گويند که حتما بايد نامه از دادگاه انقلاب داشته باشيد تا بتوانيد ملاقات کنيد.اما تا جايی که من شنيدم خانم کرمی روز جمعه هفته گذشته، که جهت امر خصوصی از سمت ميدان تجريش به سوی ميدان ونک می آمده ، روبروی پارک ملت دستگير شده است.»


سازمان عفو بين الملل در بيانيه ای به مناسبت بازداشت های اخير در مقابل پارک ملت، از وضعيت محبوبه کرمی، فعال کمپين يک میليون امضاء در بازداشتگاه و احتمال شکنجه و يا رفتارهای نامناسب با او ابراز نگرانی کرد.


هوشنگ پوربابايی می گويد: «بر اساس قانون، موکل او بايد تا کنون تفهيم اتهام شده باشد.»


وی افزود: «اساسا دادگستری موظف است که ظرف ۲۴ ساعت نسبت به تفهيم اتهام شخصی که بازداشت می شود، اقدام کند. بعد از ۲۴ ساعت از تفهيم اتهام موظف است که قرار تامينی صادر کند.»


این وکیل دادگستری تاکيد می کند:« چون بنده اساسا اين پرونده را مطالعه نکرده ام نمی دانم آيا اين قرار، قرار بازداشت است يا قرار وثيقه يا قراری ديگر.»


خانواده محبوبه کرمی نیز تاکنون با فرزند خود ملاقات حضوری نداشته اند.


آقای پوربابايی می گويد:«مادر محبوبه کرمی مبتلا به يک بيماری صعب العلاج هستند و قرار بوده همراه ايشان به بيمارستان بروند و تحت عمل جراحی قرار گيرند. متاسفانه با اين اقدام عمل جراحی ايشان عقب افتاده و تاکنون ملاقاتی حاصل نشده است. ولی خانم کرمی توانسته اند چندين بار از زندان با مادر و برادرشان تلفنی صحبت کنند.»


به گفته وکيل پرونده، محبوبه کرمی هم اکنون در بند ۲۰۹زندان اوين است و روند تحقيقات ممکن است تا سه ماه به طول انجامد.


زندان در تبعيد برای دانشجوی روانشناسی


روند فشار و بازداشت فعالان کمپين يک ميليون امضاء در شهرستانها نيز دنبال می شود. بيش از هشت ماه است که روناک صفارزاده و هانا عبدی در سنندج بازداشت و در زندان هستند.


به گزارش فعالان حقوق بشر در ايران، هفته گذشته شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج، هانا عبدی، دانشجوی رشته روان شناسی دانشگاه پيام نور بيجار و عضو انجمن زنان آذر مهر کردستان را به پنج سال زندان در تبعيد به شهر گرمی در آذربايجان غربی محکوم کرد.


هانا عبدی، فعال کمپين يک ميليون امضاء که در زمينه توانمند سازی زنان کردستان ايران فعاليت می کرد مهر ماه سال گذشته توسط نيروهای امنيتی در سنندج بازداشت شد. در حکم صادر شده، اتهام او «اجتماع و تبانی عليه امنيت کشور» عنوان شده است.


نگين شيخ الاسلامی، مسئول انجمن زنان آذر مهر کردستان که هانا عبدی در آن فعاليت داشته به راديو فردا می گويد :« اين حکم به قدری غير منتظره و شوک آور بود که من بلافاصله با وکيل شان تماس گرفتم ، چون می خواستم مطمئن بشوم. ايشان هم آن قدر ناراحت بود که می گفت از زمانی که اين خبر به ايشان رسيده تمام کارهايشان تعطيل شده است، چون اين حکم خيلی نامتناسب است.»


به گفته خانم شيخ الاسلامی، اشد مجازات برای هانا عبدی در نظر گرفته شده است.


مسئول انجمن زنان آذر مهر می گويد:«زندان گرمی، زندانی است برای کسانی با جرم های بسيار سنگين مثل قتل و فروش مواد مخدر. بسيار ناگوار است که يک دختر فرهنگی ، 20 ساله، پنج سال در اين زندان به دور از خانواده اش زندگی کند. طبيعتا با وضعيت معيشتی خانواده هانا، رفت و آمد آنها نيز بسيار مشکل خواهد شد. پدر هانا يک کارمند متوسط و کم درآمد است.»


نگين شيخ الاسلامی در ادامه در زمينه فعاليت های هانا عبدی می گويد :« نه تنها در کردستان بلکه هر کسی در ايران دستگير می شود با اتهام اقدام عليه امنيت ملی روبرو می شود. در حالی که من هنوز نمی دانم مرز اين اقدام عليه امنيت ملی کجاست؟»


وی تاکيد می کند:«هانا برای زنان کار می کرد. دردش، درد کودکان و زنان بود. آموزش هايی را که خودش ديده بود به روستاها انتقال داد: ايجاد کتابخانه در روستاها و برگزاری کلاس های زبان کردی و کلاس های قانون اساسی. همه اين ها يعنی آگاهی رساندن به زنان.»


مسئول انجمن زنان آذر مهر کردستان در باره تلاش هايی که برای آزادی هانا عبدی انجام گرفته می گويد:« وکيل او به کردستان برگشته است و لايحه ای برای اعتراض به حکمی که صادر شده تنظيم کرده است تا شايد اين حکم در دادگاه تجديد نظر لغو شود و يا حداقل، مجازات تبعيد او حذف شود.»


خانم شيخ الاسلامی با اشاره به راه اندازی کمپينی در حمايت از هانا عبدی در کردستان از تمام مجامع حقوق بشری در ايران و در خارج از کشور تقاضای پشتيبانی می کند و می گويد:«می خواهيم نامه هايی به دفتر رياست جمهوری و دفتر قوه قضاييه فرستاده شود تا شايد در حکم هانا تجديد نظری صورت گيرد و لااقل در چهارچوب قانونی که خودشان تعريف کردند و خودشان برايش تبصره نوشته اند با پرونده هانا برخورد کنند.»


XS
SM
MD
LG