لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

«۹ تن از فعالان جنبش زنان از زندان آزاد شدند»


سال گذشته و امسال زنان به دليل محدويت ها يی که دولت ايجاد کرده هيچ گونه تجمعی برگزار نکردند .
عکس از کسوف
سال گذشته و امسال زنان به دليل محدويت ها يی که دولت ايجاد کرده هيچ گونه تجمعی برگزار نکردند . عکس از کسوف

نيروهای انتظامی ایران روزپنج شنبه ۹ تن از فعالان جنبش زنان ازجمله نسرين ستوده، وکیل دادگستری، و ژيلا بنی يعقوب، روزنامه نگار، را ساعت ها بازداشت وسپس با گرفتن شناسنامه های آنها در دقايق اوليه بامداد روز جمعه از زندان آزاد کردند.


فعالان جنبش زنان می گویند کلیه بازداشت شدگان روز پنجشنبه آزاد شده اند.


شماری از فعالان جنبش زنان به مناسبت ۲۲ خرداد که به آن روز همبستگی زنان نام داده اند، قصد داشتند ابتدا مراسمی فرهنگی در گالری راه ابريشم برگزار کنند، که با مخالفت و تهديد نيروهای امنيتی، اين گردهمايی انجام نشد.


دکتر شيرين عبادی، حقوقدان سرشناس وبرنده جايزه صلح نوبل، در واکنش به بازداشت ۹ فعال حقوق زن، به شيرين فاميلی از راديو فردا گفت: «متاسفانه، نقض حقوق بشر در ايران بطور مستمر و گسترده صورت می گيرد. من نمی دانم که به کدام مجوز، و باستناد کدام قانون، عده ای که مايل بودند در يک محيط سربسته، حدود بيست نفر، دور هم جمع شوند و صحبت کنند، اجتماع اين ها بايستی غير قانونی اعلام شود و قبلاً به آن ها بگويند که حق نداريد تجمع کنيد».


  • «متاسفانه، نقض حقوق بشر در ايران بطور مستمر و گسترده صورت می گيرد. من نمی دانم که به کدام مجوز، و باستناد کدام قانون، عده ای که مايل بودند در يک محيط سربسته، حدود بيست نفر، دور هم جمع شوند و صحبت کنند، اجتماع اين ها بايستی غير قانونی اعلام شود و قبلاً به آن ها بگويند که حق نداريد تجمع کنيد»
شیرین عبادی

کميته هماهنگی مراسم بزرگداشت بيست ودوم خرداد، روزهمبستگی زنان ايران، پیشتر در اطلاعيه ای گفته بود که ماموران انتظامی، روز پنجشنبه مانع از برگزاری اين مراسم در تهران شدند.


دراين اطلاعيه آمده است که قرار بود تعدادی از فعالان جنبش زنان در گالری راه ابريشم تهران سالروز ۲۲ خرداد را گرامی بدارند اما آنها هنگام مراجعه به اين گالری، با وجود موافقت مديريت آن با برگزاری اين مراسم، با درهای بسته و حضور نيروهای انتظامی و امنيتی مواجه شدند .



به گزارش سايت تغيير برای برابری، هشت تن از فعالان جنبش زنان برای اعلام لغو مراسم در محل حاضر شدند که توسط پليس امنيت تهران بازداشت شدند.


فعالان جنبش زنان می گویند: طی دو سال گذشته مقامات مسئول از دادن مجوز برای برگزاری مراسم مسالمت امیز زنان خودداری کرده اند و « هرگونه تجمع محدود آنها را نيز مورد حمله و ضرب و شتم قرار داده اند».


طيف وسيعی از فعالان مدافع برابری حقوق زن و مرد در ايران، روز بيست و دوم خرداد را «روز همبستگی زنان» می دانند و به همین دلیل در صدد بودند تا مراسمی برگزار کنند.


اولين تجمع زنان در ۲۲ خرداد در سال ۸۴ در مقابل دانشگاه تهران با خواست تغيير قوانين بود که با ارامش برگزارشد . اما سال بعد در همان روز در ميدان هفت تيرتجمع سرکوب و ده ها تن بازداشت شدند.


سال گذشته و امسال زنان به دليل محدويت ها يی که دولت ايجاد کرده هيچ گونه تجمعی برگزار نکردند .


XS
SM
MD
LG