لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

اعتصاب ۵ هزار نفری کارگران هفت تپه ادامه دارد


از ابتدای سال گذشته تاکنون، کارگران کارخانه نيشکر هفت تپه، ۱۱ بار اعتصاب کرده اند.
از ابتدای سال گذشته تاکنون، کارگران کارخانه نيشکر هفت تپه، ۱۱ بار اعتصاب کرده اند.

گزارش های رسیده از منابع کارگری در ايران حاکی است که اعتصاب پنج هزار کارگر کارخانه نيشکر هفت تپه دراستان خوزستان کماکان ادامه دارد.


اين اعتصاب از روز دوشنبه، ۲۱ خرداد، پس از آنچه «اجرا نشدن وعده مديريت کارخانه و پايان مهلت ۱۰ روزه کارگران» خوانده شده، از سر گرفته شده است.


اعتصاب قبلی پنج هزار کارگر کارخانه نيشکر هفت تپه، روز سيزدهم خرداد، در پی وعده مديريت اين کارخانه برای پرداخت دو ماه حقوق معوقه کارگران، به طور موقت پايان يافته بود.


۱۱ اعتصاب در يک سال گذشته


يکی از فعالان کارگری که خواست نامش فاش نشود، در گفت و گو با راديو فردا، گفت که از ابتدای سال گذشته تاکنون، کارگران کارخانه نيشکر هفت تپه، ۱۱ بار اعتصاب کرده اند.


وی که خود در کارخانه نیشکر هفت تپه مشغول به کار است افزود: «کارگران با اعتصاب می کوشند صدای خود را به گوش مسئولان برسانند که متاسفانه تاکنون هيچ اقدامی از سوی آنان انجام نگرفته است.»


در عين حال، به گفته اين فعال کارگری، جلساتی که برخی از مسئولان کارخانه با نمايندگان کارگران برگزار کرده اند، نتيجه ای دربرنداشته است.


اين کارگر کارخانه نيشکر هفت تپه همچنين گفت که کارگران اعتصابی، يکی از اعضای هيات مديره کارخانه نيشکر هفت تپه به نام «مستحبی» را که در هشت سال گذشته، به گفته او «نقش زيادی در سوء مديريت اين کارخانه داشت»، از اتاق کارش بيرون کشيدند و تحويل پاسگاه نيروی انتظامی هفت تپه دادند.


وی اضافه کرد که کارگران گفته اند اين فرد حق بازگشت به کارخانه را ندارد.


هنوز مسئولان این کارخانه به خبرهای منتشر شده درباره اعتصاب گسترده کارگران پاسخی نداده اند.


خواسته های کارگران
  • پرداخت حقوق معوقه سه ماه گذشته
پرداخت پول بن های کارگران
جلوگيری از فعاليت « مافيای شکر »
حق داشتن سنديکای
افزايش پرداخت حق بدی آب و هوا و مسکن
حق شرکت کارگران فصلی در انتخاب نمايندگان کارگران و طبقه بندی مشاغل
بازنشسته کردن کارگرانی که دوران بازنشستگی آنها گذشته است

اين فعال کارگری همچنين گفت که کارگران با رد درخواست نيروی انتظامی، از بازکردن جاده های اطراف کارخانه خودداری کرده اند.



به گفته وی، کارگران منسجم هستند و اعلام کرده اند که تا تحقق مطالباتشان، به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.


اين فعال کارگری تاکيد کرد که اين انسجام تاکنون ميان کارگران کارخانه نيشکر هفت تپه وجود نداشته است.


خواسته های اعتصابيون


وی با اشاره به آنچه «شرايط نامناسب کاری و زندگی کارگران کارخانه نيشکر هفت تپه» می خواند گفت که «سطح زندگی کارگران این کارخانه زير خط فقر است» و افزود: «وضعيت به گونه ای است که بسياری از ما با کمک خانواده خود زندگی می کنیم.»


اين کارگر که خود در اعتصاب به سر می برد، «پرداخت حقوق معوقه سه ماه گذشته و پول بن های کارگران» را مهمترين خواسته کارگران اعتصابی توصیف کرد و افزود:«جلوگيری از فعاليت مافيای شکر، حق داشتن سنديکای کارگری، افزايش پرداخت حق بدی آب و هوا و مسکن، حق شرکت کارگران فصلی در انتخاب نمايندگان کارگران و طبقه بندی مشاغل، بازنشسته کردن کارگرانی که دوران بازنشستگی آنها گذشته است، از جمله ديگر خواسته های کارگران کارخانه نيشکر هفت تپه است.»


همچنين «تامين وسائل ايمنی کارگران، اخراج هيات مديره کارخانه که از عناصر امنيتی و نظامی هستند و به خاطر نداشتن تخصص باعث ورشکستگی آن شده اند و پايان تهديدات، فشارها و پرونده سازی عليه فعالان کارگری کارخانه نيشکر هفت تپه»، خواسته های ديگر اعتصابيون است.


مخالفت با چگونگی خصوصی سازی کارخانه نيشکر هفت تپه


اين کارگر کارخانه نيشکر هفت تپه سپس چگونگی خصوصی سازی اين کارخانه را که دستور آن از سوی دولت محمود احمدی نژاد صادر شده است، به زیر سئوال برد.


او با اشاره به تعديل نيروی کار اين کارخانه در سال های گذشته که به بيکاری هزاران نفر از کارگران کارخانه نيشکر هفت تپه انجاميده، گفت:«اين نگرانی وجود دارد که به اسم خصوصی سازی و کاهش هزينه ها، بخش قابل ملاحظه ای از کارگران از کار بيکار شوند.»


اين فعال کارگری، اجرای «يک شبه خصوصی سازی» کارخانه نيشکر هفت تپه را «نادرست» دانست و گفت: «کارگران اين کارخانه نگرانند که اتخاذ چنين سياستی به تعطيلی اين واحد بزرگ توليدی، همانند آنچه که درخصوص کارخانه توليد قند دزفول روی داد، منجر شود.»


این در حالی است که پیش از این برخی از اقتصاددانان از آنچه «کندی دولت در خصوصی سازی کارخانجات» خوانده اند شکایت کرده اند و می گویند که دولت به اصل 44 قانون اساسی مبنی بر لزوم خصوصی سازی، بی توجهی می کند.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG