لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

مسعود بارزانی وارد تهران شد


سفر آقای بارزانی، به دعوت رسمی دولت ایران انجام می‌شود و پس از انجام دیدارهای اعلام شده، روز جمعه پایان می‌یابد. (عکس: EPA)
سفر آقای بارزانی، به دعوت رسمی دولت ایران انجام می‌شود و پس از انجام دیدارهای اعلام شده، روز جمعه پایان می‌یابد. (عکس: EPA)


مسعود بارزانی رییس منطقه کردستان عراق، ظهر چهارشنبه اول آبان ماه در رأس هیئتی برای دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی وارد تهران شد.





خبرگزاری‌های داخلی ایران با اعلام این خبر، گفتگو در مورد مسایل مرزی، روابط اقتصادی و تجاری و امنیت نوار مرزی مشترک میان ایران و کردستان عراق را محور اصلی گفتگوهای او با مقامات ایرانی اعلام کرده اند.

به گزارش خبرگزاری های ایران، مسعود بارزانی، قرار است در سفر به تهران با محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، منوچهر متکی وزیر امور خارجه، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلح نظام دیدار و گفتگو کند.




همچنین آقای بارزانی قرار است پس از دیدار وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی به سؤالات خبرنگاران پاسخ دهد.











ناظم دباغ نماینده منطقه کردستان در ایران در گفتگو با خبرگزاری مهر ، هدف از این سفر را تلاش برای تقویت مناسبات میان ایران و منطقه کردستان در زمینه‌های تجاری و گردشگری و رایزنی درباره مسائل مهم منطقه‌ای و بین المللی اعلام کرد.


سفر آقای بارزانی به تهران بر اساس اعلام دفتر وی در اربیل، به دعوت رسمی دولت ایران انجام می‌شود و پس از انجام دیدارهای اعلام شده، روز جمعه سوم آبان ماه پایان می‌یابد.


مسعود بارزانی دومین مسئول بلندپایه منطقه کردستان اخیر است که در یک سال گذشته به ایران سفر می‌کند. پيش از «نيچروان بارزانی» ریيس كابينه حكومت كردستان عراق، در سفری به ايران با مقامات تهران ديدار و گفتگو كرد.


رییس منطقه خودمختار کردستان هفته گذشته برای اولین بار در چهار سال گذشته با هیأتی از ترکیه که به بغداد سفر کرده بود، دیدار کرد.


بر اساس گزارش‌ها موضوع درگیری ترکیه با اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کا‌کا) در شمال عراق از مهم‌ترین محورهایی بود که در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت.


این دیدار اولین تماس مستقیم دولت خودمختار کردستان عراق و مقامات ترکیه در چهار سال گذشته بود.


ایران و ترکیه در مذاکرات امنیتی سال جاری خود بر عزم مشترک و همکاری برای برخورد با جدایی‌طلبان کرد تأکید کرده بودند.


XS
SM
MD
LG