لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

تعهد ایران و پاکستان به اجرای «خط لوله صلح»


بر اساس قراداد اولیه «خط لوله صلح»، ایران باید روزانه ۶۰ میلیون متر مکعب گاز در اختیار هند و پاکستان قرار دهد.
بر اساس قراداد اولیه «خط لوله صلح»، ایران باید روزانه ۶۰ میلیون متر مکعب گاز در اختیار هند و پاکستان قرار دهد.

ایران وپاکستان متعهد شدند در صورت تأخیر هند در اجرای تعهداتش در قرارداد سه جانبه خط لوله گاز، معروف به «خط لوله صلح»، این پروژه را بدون حضور هند نهایی کنند.


منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران، در کنفرانس خبری مشترک با همتای پاکستانی خود اعلام کرد: هند هر زمان بخواهد می‌تواند به این طرح ملحق شود.


قرار داد هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری خط لوله گازی دو هزار کیلومتری صلح، سال ۲۰۰۳ میان سه کشور ایران، هند و پاکستان منعقد شد که براساس آن، ایران باید روزانه ۶۰ میلیون متر مکعب گاز را از میدان نفتی- گازی پارس جنوبی در اختیار هند و پاکستان قرار دهد.


با این حال با افزایش فشار آمریکا بر هند، این کشور در اجرای تعهداتش در این قرارداد تأخیر کرده است.


آمریکا معتقد است این قرار داد برخلاف تحریم‌های بین‌المللی مصوب علیه ایران است.


درخواست پاکستان برای تعویق بازپرداخت بهای نفت


در جریان سفر یک روزه آقای متکی، پاکستان همچنین از ايران خواست تا برای کمک به موازنه و تسهیل پرداخت تجاری این کشور ، بهاى نفت را به طور معوق دريافت كند.


شاه محمود قریشی، وزير خارجه پاكستان در نشست خبری مشترک با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران که به اسلام‌آباد سفر کرده‌است، گفت: ایران اطمینان داده است که به درخواست تمدید مهلت بازپرداخت، با نظر مساعد بنگرد.


به گفته آقای قریشی ايران مطابق قوانينش، بهاى نفت را حداكثر سه ماه پس از فروش بايد دريافت كند و آقای متکی قول داده که دولت ایران در این مورد بازنگری کند.


پاکستان پیشتر درخواست مشابهی از عربستان سعودی داشت و گرچه وزیر امور خارجه پاکستان در ماه سپتامبر از موافقت عربستان سعودی با این موضوع خبر داده بود، اما این طرح هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.


پاکستان در حال حاضر به کمک فوری سه میلیارد دلاری برای تأمین بازپرداخت بدهی‌های خود که سر رسید آن فرا رسیده، نیاز دارد.


وزیر امور خارجه پاکستان همچنین در دیدار با آقای متکی ابراز امیدواری کرد ایران بتواند با فروش هزار مگاوات برق بیشتر به این کشور، پاکستان را در برطرف کردن مشکلات انرژی یاری کند.


آقای قریشی گفت: پاکستان ترجیح می‌دهد این میزان برق را از ایران خریداری کند.


منوچهر متكى، در سفر يك روزه اش به پاكستان، با يوسف رضا گيلانى، نخست وزير اين كشور نيز ملاقات كرد و دیدار با آصف علی زردارى، رئيس جمهورى پاكستان نيز از برنامه‌های سفر آقای متکی به اسلام‌آباد اعلام شده است .
XS
SM
MD
LG