لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

«نگرانی از وضعيت جسمانی یک فعال کارگر زندانی»


گزارش های اخير و نيز اظهارات نجيبه صالحی، همسر محمود صالحی، حاکی از شرايط بسيار بد جسمانی اين فعال کارگری است.
گزارش های اخير و نيز اظهارات نجيبه صالحی، همسر محمود صالحی، حاکی از شرايط بسيار بد جسمانی اين فعال کارگری است.

همزمان با ابراز نگرانی کميته دفاع از محمود صالحی، از وضعيت جسمانی اين فعال کارگری که در زندان سنندج به سر می برد، محمد شريف، وکيل مدافع آقای صالحی، روز سه شنبه ۲۹ خرداد، اعلام کرد که به اواجازه ملاقات با موکلش را نداده اند.


گزارش های اخير و نيز اظهارات نجيبه صالحی، همسر محمود صالحی، حاکی از شرايط بسيار بد جسمانی اين فعال کارگری است.


محمود صالحی به دليل برگزاری روز جهانی کارگر در سال ۱۳۸۳ خورشيدی در شهر سقز، بازداشت و به يک سال حبس تعزيری و دو سال حبس تعليقی محکوم شد.


در اين ميان، آقای صالحی به رغم اعتراض خود، خانواده و وکيل مدافعش به شهر سنندج منتقل شد. در حالی که آنان تاکيد می کنند بر اساس قانون، وی بايد در محل زندگی خود زندانی می شد. چرا که به گفته مقام های قضايی، جرم او در شهر سقز انجام گرفته است.


علاوه بر اين، به گفته آنان، برگزاری روز جهانی کارگر که برگزاری آن در اکثر کشورها، از جمله درايران آزاد اعلام شده است، موضوعی نيست، که اين فعال کارگری به خاطر آن، به زندان محکوم شود.


دو ساعت در بيمارستان


در عين حال، محمود صالحی از بيماری کليه رنج می برد و نيازمند درمان و مراقبت پزشکی است. او در سال های گذشته و در زندان، يکی از کليه های خود را به صورت کامل از دست داد و کليه ديگرش تنها بين پنج تا ۱۰ درصد کارايی دارد.


کميته دفاع از محمود صالحی که در روزهای اخير در ايران تشکيل شده است، در آخرين اطلاعيه خود در مورد اين فعال کارگر زندانی اعلام کرد که روز يکشنبه، ۲۷ خرداد، محمود صالحی تحت تدابير امنيتی به مدت دو ساعت به بيمارستان توحيد در شهر سنندج اتقال داده شد و در آنجا طبق آزمايش های انجام گرفت، وضعيت وخيم کليوی آقای صالحی بر قلب وی نيز تاثير منفی گذاشته و دچار ناراحتی شديد است.


سازمان بين المللی کار درصدد اعزام گروهی از پزشکان بدون مرز برای ويزيت و کمک به معالجه محمود صالحی است .

اين فعال کارگری پس از دو ساعت، دوباره به زندان مرکزی شهر سنندج باز گردانده شده است.


اين در شرايطی است که به گفته خانواده و وکيل مدافع اين فعال کارگری، وی بايد در خارج از زندان تحت معالجه پزشکان متخصص قرار گيرد، اما علی رغم درخواست پزشک معالج محمود صالحی و تاييد دکتر خالدی، دکتر زندان مرکزی سنندج، مبنی بر نبود امکان معالجه او در زندان، مقام های زندان سنندج و برخی مقام های قضايی استان کردستان، از صدور مجوز برای اعطای مرخصی به اين فعال کارگری و يا انتقالش به خارج از زندان برای مداوا و استفاده از خدمات تخصصی پزشکی خودداری کرده اند.


احتمال سفر گروهی از پزشکان بدون مرز به ايران


نجيبه صالحی، همسر اين فعال کارگری زندانی، در مورد آخرين خبر از وضعيت جسمانی همسرش به راديو فردا گفت:«در صورت موافقت قاضی، محمود هفته آينده به مرخصی خواهد آمد.»


خانم صالحی افزود:«در آخرين ملاقاتی که در زندان داشتيم، ديدم که پاهای محمود از چند جا زخم دارد و شکمش ورم کرده و دچار تهوع است. ضمن اينکه درد زيادی را تحمل می کند.»


وی اشاره کرد که در پی مشورت هايی که با چند دکتر داشته است، آنان به او گفته اند که زخم های رو پاهای همسرش و ساير نشانه ها، نشانه آن است که تنها کليه وی در حال از کار افتادن است و احتمالا بايد دياليز شود، که در اين طورت، در هفته سه بار بايد دياليز شود.


همسر اين فعال کارگری با اشاره به اينکه رفتاری که تاکنون با همسرش انجام گرفته است، تخلف از قانون به شمار می رود، گفت:«به مقام های زندان مرکزی سنندج گفته ام که اگر محمود را به نزد دکتر نبرند، به آيت الله هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه، شکايت خواهد کرد.»


به گفته نجيبه صالحی، يکی از مسئولان زندان هم در پاسخ گفته است« شکايت حق تو است و هر کار هم که دوست داری، انجام بده.»


«بر اساس قوانين، مسئولان زندان و يا قاضی زندان اجازه دارند زندانی بيماررا هر چه سريع تر، برای مداوا به مراکز درمانی منتقل کنند.»
مسعود باستانی

او همچنين خبر داد که سازمان بين المللی کار، آی ال او، درصدد اعزام گروهی از پزشکان بدون مرز به سنندج برای ويزيت و کمک به معالجه محمود صالحی است و با اشاره به نگرانی از وضعيت جسمانی همسرش، از مسئولان سازمان بين المللی کار و کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری خواست برای کمک به همسرش، کمک های بيشتری را انجام دهند.


«اجازه معالجات تکميلی به محمود صالحی داده نشد»


مسعود باستانی، روزنامه نگار درايران، در مورد وضعيت محمود صالحی به راديو فردا گفت:« اين فعال کارگری، روز يکشنبه به بيمارستان توحيد سنندج منتقل شد، اما به علت دستور مقام های زندان، پس از دو ساعت به زندان بازگردانده شد. به عبارت ديگر، مقام های زندان اجازه معالجات تکميلی را برای وی نداده اند.»


وی اشاره کرد که مسئول زندان مرکزی سنندج، هر گونه انتقال محمود صالحی را منوط به اجازه مقام های بالاتر دانسته است و گفت:« اين در حاليست که بر اساس قوانين، مسئولان زندان و يا قاضی زندان اجازه دارند زندانی بيماررا هر چه سريع تر، برای مداوا به مراکز درمانی منتقل کنند.»


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG