لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

«علی فرحبخش در زندان اوین بیمار شده است»


علی فرحبخش از اذرماه سال گذشته در زندان به سر می برد.
علی فرحبخش از اذرماه سال گذشته در زندان به سر می برد.

بدری فرحبخش، مادر علی فرحبخش، روزنامه نگار زندانی، از وضعيت جسمی و روحی فرزند خود ابراز نگرانی کرد.


پيش از اين، بدرالسادات مفيدی، دبير انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران، گفته بود که این روزنامه نگار زندانی، با بيماری در دستگاه گوارشی خود رو به رو است.


مادر علی فرحبخش در گفت و گو با راديو فردا به اشاره به ملاقاتی که روز دوشنبه، هفتم خرداد، با فرزندش داشته، گفت: «علی از حدود يک ماه پيش، ناراحتی دستگاه گوارشی گرفته است. البته در چند روز نخست، تحت مداوای مختصری قرار گرفت، اما موثر واقع نشد، و بعد همين درمان را هم قطع کردند.»


خانم فرحبخش افزود: «علی در تماس تلفنی پنجشنبه شب، دهم خرداد، به ما اطلاع داد که بيماری دستگاه گوارشی اش بر روی کليه های او تاثير گذاشته است و احتمال از کار افتادن آنها وجود دارد.»


وی در مورد وضعيت روحی فرزند زندانی اش گفت: «علی به خاطر وضعيت بلاتکليفی که دچارش است، وضعيت روحی مناسبی ندارد. زيرا مدت هاست که پرونده اش در دادگاه تجديدنظر است، و هنوز هيچ تصميمی در مورد آن گرفته نشده است.»


علی فرحبخش، در آذرماه سال گذشته، هنگام بازگشت از يک کنفرانس بين المللی درفرودگاه بازداشت شد و آز آن هنگام در زندان به سر می برد.


اين روزنامه نگار حوزه مسایل اقتصادی که در گذشته برای برخی روزنامه های اصلاح طلب قلم می زد، به «دريافت پول از بيگانگان» و «جاسوسی» متهم شد و در دادگاهی غیرعلنی به سه سال زندان محکوم شد.


اما کماکان خانواده علی فرحبخش تاکيد دارند که فرزندشان بی گناه است و او به هيچ وجه اتهامات وارده را قبول ندارد. در حال حاضر نيز پرونده اين روزنامه نگار دردادگاه تجديد نظر در حال رسیدگی است.


خانم فرحبخش در مصاحبه با رادیو فردا افزود: «در مورد علی، حتی بر اساس حقوق شهروندی، که آيت الله هاشمی شاهرودی، دستور اجرای آن را داده است، رفتار نمی شود.»


«در مورد علی، حتی بر اساس حقوق شهروندی، که آيت الله هاشمی شاهرودی، دستور اجرای آن را داده است، رفتار نمی شود.»
بدری فرحبخش

وی تاکيد کرد: «می خواهم بدانم که چرا چنين رفتارظالمانه ای با فرزند بيگناهم انجام می گيرد و آيا او حق ندارد که سالم از زندان بيرون بيايد؟»


وی افزود: «حتی به دفتر آقای مرتضوی مراجعه کرديم تا مرخصی برای علی بگيريم تا با خرج خودمان مداوايش کنيم، و يا اينکه آنها او را تحت الحفظ به بيمارستان و يا نزد پزشک متخصص ببرند تا معالجه شود. اما در هر دو مورد، به هيچ نتيجه ای نرسيديم.»


بدری فرحبخش در پاسخ به اين پرسش که پرونده تجديد نظر فرزند زندانی اش در چه مرحله ای قرار دارد، گفت: «پرونده مدت هاست که روی ميز قاضی مربوطه مانده است.»


مادر اين روزنامه نگار زندانی در اين گفت و گو، از آيت الله هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه خواست تا نظارت بيشتری بر بند ۲۰۹ زندان اوين داشته باشد و «کنترل کند که حقوق شهروندی تا چه اندازه در خصوص زندانيان این بند به اجرا در می آيد.»


اعتراض انجمن صنفی روزنامه نگاران


بدر السادات مفيدی، دبير انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران، روز چهارشنبه، نهم خرداد، در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، با اشاره به ناراحتی جسمانی و روحی علی فرحبخش گفت: «ظاهرا خانواده فرحبخش، موضوع عدم رسيدگی به بيماری فرزندشان توسط مسوولان زندان را به گوش قضات پرونده وی، که هم اکنون در مرحله تجديد نظر به سر می برد، رسانده اند، اما آنها نيز تاکنون اقدامی نکرده اند».


وی با اعلام اين خبر که انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران، اخيرا تقاضای ملاقات با رييس قوه قضائيه در اين خصوص را داشته، ولی هنوز پاسخی دريافت نکرده است، گفت: «مسوولان زندان، طبق قانون و مقررات مربوطه به ويژه بخشنامه های اخير قوه قضائيه، موظفند به سلامت جسمانی زندانيان رسيدگی کنند».


در ماه های گذشته، انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران، انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، و گزارشگران بدون مرز از بازداشت و محاکمه غيرعلنی علی فرحبخش انتقاد کرده اند.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG