لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

درخواست ۲۷۴ روزنامه نگار برای آزادی علی فرحبخش


علی فرحبخش از سوی دادگاه انقلاب متهم به «جاسوسی» و « دریافت پول از بیگانه» شده است.
علی فرحبخش از سوی دادگاه انقلاب متهم به «جاسوسی» و « دریافت پول از بیگانه» شده است.

۲۷۴ روزنامه نگار ایرانی در نامه ای به رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، خواستار آزادی علی فرحبخش، روزنامه نگار زندانی شدند.


در این نامه که در سایت انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران نیز نسخه ای از آن منتشر شده، روند بازداشت و زندانی کردن «علی فرحبخش» به عنوان یکی از موارد رعایت نشدن اصول و احکام تصریح شده در قانون و احترام به حقوق و آزادی های شهروندی برای بازداشت شدگان، متهمان و زندانیان جرایم سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی یاد شده است.


نامه به رییس قوه قضاییه


روز یکشنبه، دوم اردیبهشت، ۲۷۴ تن از روزنامه نگاران ایران با انتشار نامه ای خطاب به محمود هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی از وی خواستند تا علی فرحبخش روزنامه نگاری که از اوایل آذر سال ۸۵ تاکنون در بازداشت به سر می برد را آزاد کند.


در این نامه از رعایت نشدن اصول و احکام تصریح شده در قانون و احترام به حقوق و آزادی های شهروندی برای بازداشت شدگان، متهمان و زندانیان جرایم سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی به عنوان یکی از چالش های همیشگی دستگاه قضایی یاد شده است.


روزنامه نگاران معترض، به بازداشت و زندانی کردن «علی فرحبخش» از روزنامه نگاران کشور درچند ماه گذشته اشاره کرده و نوشته اند:«این که او با چه استدلال حقوقی ماه های گذشته را درزندان به سربرده است، قابل بررسی و پیگیری است.»


در این نامه آمده است:«وارد آوردن اتهام جاسوسی به علی فرحبخش تنها به صرف شرکت کردن نامبرده در چند کنفرانس علمی و اقتصادی، بدون ارایه هیچ مستندی این نگرانی را دامن می زند که همچنان چالش یادشده در دستگاه قضایی وجود دارد.»


در نامه روزنامه نگاران از رعایت نشدن اصول و احکام تصریح شده در قانون و احترام به حقوق و آزادی های شهروندی برای بازداشت شدگان، متهمان و زندانیان جرایم سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی به عنوان یکی از چالش های همیشگی دستگاه قضایی یاد شده است.


امضا کنندگان این نامه، به رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی یادآوری کرده اند:«محرومیت علی فرحبخش از ابتدایی ترین حقوق مدنی، شهروندی و قانونی و مزایایی که قانون برای یک زندانی در نظر گرفته، اتفاقی است که زیبنده دستگاه قضایی نیست و می تواند به راحتی عدالت را در قوه قضاییه را به چالش بکشد.»


در پایان این نامه نوشته شده:« ما امضاکنندگان این نامه، از جنابعالی به عنوان ریاست قوه قضاییه می خواهیم تا زمینه آزادی علی فرحبخش و رعایت تمام حقوق قانونی، مدنی و انسانی وی را فراهم آورید.»


بازداشت به اتهام شرکت در سمینار


علی فرحبخش، روزنامه نگار اقتصادی در روزنامه های شرق، صبح امروز و یاس نو که در هفته اول آذر ماه سال گذشته پس از شرکت در یک سمینار اقتصادی در تایلند در فرودگاه مهرآباد تهران دستگیر شد، به دنبال محاکمه در پنجم اسفند سال گذشته، از سوی شعبه ششم دادگاه انقلاب به سه سال زندان محکوم شد.


خبر صدور حکم سنگین سه سال زندان برای آقای فرحبخش، با اعتراض خانواده، وکیل و نهادهای صنفی روزنامه نگاران قرار گرفت. وکیل وی نیز اعلام کرد که در مدت قانونی لایحه اعتراض به این حکم را به دادگاه ارایه کرده است.


اتهام آقای فرحبخش از سوی شعبه شش دادگاه انقلاب، « جاسوسی» و« دریافت پول از بیگانه»، عنوان شده، اما محمود علیزاده طباطبایی،وکیل این روزنامه نگار زندانی اعلام کرد که « در کیفرخواست صادره از سوی ریاست شعبه ششم دادگاه انقلاب آمده است که موکلم ۲۳۰۰ دلار از عوامل بیگانه پول دریافت کرده است که البته شخص علی فرحبخش منکر اصل ارتباط با عوامل بیگانه است».


به گفته وکیل آقای فرحبخش« اشتباه در رای دادگاه این است که به جای ۲۳۰۰ دلار، ۲۳هزار دلار ذکر کرده است که معادل دو برابر آن یعنی ۴۶ هزار دلار جریمه تعیین کرده و همچنین استرداد ۲۳ هزار دلار را خواستار شده است.»


XS
SM
MD
LG