لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

روزنامه نگار ایرانی متهم به «جاسوسی» شد


تاکنون ۴۲ تن از روزنامه نگاران، فعالان اجتماعی و سياسی در سال جاری در فرودگاه های تهران بازداشت یا بازجویی شده اند.
تاکنون ۴۲ تن از روزنامه نگاران، فعالان اجتماعی و سياسی در سال جاری در فرودگاه های تهران بازداشت یا بازجویی شده اند.

و کيل مدافع علی فرحبخش، روزنامه نگار، که چندی پيش در ايران بازداشت شد، از صدور کيفرخواست برای موکلش خبر داد.


مرتضی عليزاده طباطبايی، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، گفت: علی فرحبخش به اتهام جاسوسی دستگير شده است. آقای عليزاده نگفت که موکلش به جاسوسی برای کدام کشور متهم شده است.


آقای فرحبخش حدود ۵۰ روز پيش، هنگام بازگشت از يک کنفرانس اقتصادی در تايلند، درتهران بازداشت شد.


پدر، مادر و همسر علي فرحبخش، روزنامه‌‏نگار زنداني، اخیرا در نامه‌‏اي خطاب به رييس قوه قضاييه، از وضعيت جسمي و روحي اين روزنامه‌‏نگار ابراز نگراني كرد ه بود ند.


خانواده اين روزنامه‌‏نگار زنداني در نامه خود خطاب به آيت الله هاشمي شاهرودي ، نوشته ‌‏اند: علي فرحبخش بدون آن كه جرمي مرتكب شده باشد، حدود دو ماه است ، كه در بازداشت به سر مي‌‏برد ، و متأسفانه هنوز از كوچك‌‏ترين حقوق انساني و شهروندي برخوردار نيست.


در اين نامه همچنين آمده ‌است: علي فرحبخش ، امكان استراحت معمول در شب را ندارد ، و هم‌‏اكنون نيز از حق داشتن وكيل محروم است.


خانواده اين روزنامه نگار زنداني نوشته اند: علي فرحبخش، که در زندان و در دوران بازداشت انفرادي ، در اثر شرايط نامساعد رواني بازجويي، دچار مشكلات شديد گوارشي و خونريزي معده و بستري در بيمارستان زندان شده ، گفته است كه اگر در مورد وضعيتش هرچه زودتر تعيين تكليف نشود ، به ناچار دست به اعتصاب غذا خواهد زد.


بازداشت افراد به جرم شرکت در کنفرانس های علمی و فرهنگی در یکسال اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است و در سال ۸۵ به کرات اخبار بازداشت و بازجويی روزنامه نگاران، و شخصيت های اجتماعی، سياسی و فرهنگی در فرودگاه های مهرآباد و امام تهران منتشر شد.


دست کم ۴۲ تن از روزنامه نگاران، فعالان اجتماعی و سياسی و اعضای خانواده آنان در این دو فرودگاه بازداشت يا مورد بازجويی قرار گرفت ه ا ند.


در تازه ترین مورد، صبح روز شنبه ، هفتم بهمن ماه، نيروهای امنيتی در فرودگاه امام تهران، منصوره شجاعی، طلعت تقی نيا و فرناز سيفی از روزنامه نگاران و فعالان حقوق زنان که به منظور شرکت در کارگاه روزنامه نگاری عازم هند بودند را بازداشت کردند. این افراد یک روز بعد و با قید وثیقه آزاد شدند.


XS
SM
MD
LG