لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

«سخن گفتن از آزادی مطبوعات در ايران بی معناست»


عيسی سحرخيز
عيسی سحرخيز

علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، درمصاحبه ای با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، خواستار پالايش درونی و اصلاح برخی از مطبوعات در رويکردهای شان شد. وی همچنين، برخی از مطبوعات را متهم کرد، که در گذشته، به پايگاه دشمن تبديل شده بودند.


عيسی سحرخيز، عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، در مورد سخنان مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد در خصوص پالايش درونی و اصلاح رويکرد برخی از مطبوعات به راديو فردا گفت: «فعاليت عمده روزنامه نگاری علی اکبر جوانفکر، به خبرنگاری در دفتر رهبری باز می گردد، و آنچه را که دفتر رهبری از سخنرانی ها تنظيم می کرد، به عنوان خبر در اختيار وی قرار می گرفت و آقای جوانفکر هم آن را به خبرگزاری جمهوری اسلامی ارسال می کرد.»


وی افزود:«به اين ترتيب، آقای جوانفکر، کار روابط عمومی دست چندم را انجام می داد. طبيعتا، نگاه او به مطبوعات، به نوع کار و دانشی که دارد باز می گردد بدين معنا که انتظار دارد روزنامه نگاران و مطبوعات ايرانی، نقش روابط عمومی را داشته باشند و آنچه را که دفتر رياست جمهوری و رهبری و رياست مجلس در اختيارشان قرار می دهند، به عنوان خبر مورد استفاده قرار دهند.»


هيچ چيز برای اثبات ادعاهای مربوط به کمک مالی دشمن، از جمله تحويل دلار از طريق چمدان، و حضور دشمن د رمطبوعات، ارائه نشده است، زيرا اينها حرف های بی پايه و اساسی بوده است. اما اتفاقا ما در ميان نظاميان، بيشتر می بينيم که رفته اند و اطلاعات خود را به دشمنان فروخته اند. همچنين در ميان روحانيت ما، جريان هايی وجود دارند، که اگرباز شوند، از آن، جريان خاص بيرون می آيد.
عيسی سحرخيز

آقای سحرخيز همچنين در مورد انتقاد مشاور مطبوعاتی رئيس جمهوری اسلامی ايران از وابستگی مطبوعات به احزاب ابراز عقيده کرد:«ايشان حتی زحمت خواندن قانون مطبوعات را به خود نداده است. و قتی آقای جوانفکر صحبت از روزنامه نگاران و جايگاه احزاب می کند، حداقل نمی داند که در قانون مطبوعات، اين جايگاه قانونی برای احزاب در نظر گرفته شده است که بتوانند روزنامه قانونی خود را داشته باشند.»


وی گفت:« وقتی جلو فعاليت روزنامه های حزبی گرفته می شود و آنها را توقيف می کنند، فضا برای روزنامه نگاری آزاد و مستقل تنگ می شود و کسانی که از قدرت و سرمايه بيشتری برخوردارند، محدوديت هايی را اعمال می کنند و طبيعتا، فضای لازم برای روزنامه نگاری آزاد و مستقل، کمتر وجود خواهد داشت.»


اين عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، درباره بحث نفوذ دشمن در برخی از مطبوعات را که مجددا از سوی مشاور محمود احمدی نژاد مطرح شده است، گفت:«علی اکبر جوانفکر هنوز درفضای چند سال پيش به سر می برد و صحبت می کند.»


آقای سحرخيز افزود آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای اولين بار، بحث پايگاه دشمن بودن مطبوعات را مطرح کرد و پس از آن، قوه قضاييه هم توقيف فله ای مطبوعات را آغاز کرد.


عيسی سحرخيز افزود: «اما از آن هنگام تاکنون، هيچ چيز برای اثبات ادعاهای مربوط به کمک مالی دشمن، از جمله تحويل دلار از طريق چمدان، و حضور دشمن د رمطبوعات، ارائه نشده است، زيرا اينها حرف های بی پايه و اساسی بوده است. اما اتفاقا ما در ميان نظاميان، بيشتر می بينيم که رفته اند و اطلاعات خود را به دشمنان فروخته اند. همچنين در ميان روحانيت ما، جريان هايی وجود دارند، که اگرباز شوند، از آن، جريان خاص بيرون می آيد.»


وی اين گونه اتهام ها را که به روزنامه نگاران و مطبوعات وارد می آيد، بدون مبنا دانست و در مورد پرونده روزنامه نگارانی، چون علی فرحبخش و سايرين، که اکنون در بازداشت به سر می برند، گفت: «از اين طريق تلاش می شود که گفته شود بحث دريافت پول از دشمن صحت دارد، در صورتی که مشخص است پول رفت و آمد به يک سفر، و يا يک کنفرانس و کارگاه مطبوعاتی بوده و اتهامات وارد آمده، به هيچ وجه درست نيستند.»


در حالی که مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد از وجود آزادی تضمين شده برای مطبوعات سخن گفته است، آقای سحرخيزگفت: «درجايی که سانسور و خودسانسوری بيداد می کند و پايگاه های اعمال فشار بر مطبوعات فراوانند و مطبوعات حتی نمی توانند به راحتی در مورد گرانی و تورم بنويسند، سخن گفتن از آزادی مطبوعات، بی معنا است.»


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG