لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

متکی: به سمت خودکفایی در تولید انرژی هسته‌ای می‌رویم


آقای متکی با تأکید دوباره بر عدم تعلیق، گفته است که تهران از برگزاری مذاکرات منطقی استقبال می‌کند(عکس:AFP)
آقای متکی با تأکید دوباره بر عدم تعلیق، گفته است که تهران از برگزاری مذاکرات منطقی استقبال می‌کند(عکس:AFP)

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، گفت: «تجربه همکاری های ما با کشورهای خارجی در تولید انرژی هسته‌ای، به ما حکم می کند به سمت خودکفایی کامل در این زمینه گام برداریم.»


آقای در گفت وگو با «روزنامه شیکاگو ترییبون» تأکید کرد: «برای کشوری که امکان خودکفایی در زمینه هسته‌ای را دارد، منطقی نیست بخشی از فعالیت خود را به خارج از کشور وابسته کند.»


وزیر امور خارجه ایران در این گفت و گو که در آخرین روز سفر وی به نیویورک انجام شد، گفت: جمهوری اسلامی براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در صدد است نیروگاه هایی با ظرفیت تولید ۲۰ هزار مگاوات برق راه اندازی کند و در این راستا و برای خودکفا شدن در تولید انرژی هسته‌ای، به فعالیت خود برای تولید سوخت هسته ای نیز ادامه خواهد داد.


آقای متکی بار دیگر گفت: تمام فعالیت های هسته‌ای ایران در چارچوب مقررات ان پی تی و با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال انجام است و همکاری های ما با آژانس کماکان ادامه دارد.


ايران در تلاش است تا دانش و فناوری لازم برای توليد سوخت هسته ای را به دست آورد. اين در حالی است که کشورهای غربی می گويند دستيابی به چنين مهارتی می تواند به توانايی تهران در ساخت سلاح اتمی کمک کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ تا کنون طی پنج قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران با سرپيچی از اين قطعنامه ها برنامه های مربوط به غنی سازی اورنيوم را توسعه داده است و از همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی برای راستی آزمايی ماهيت برنامه هسته ای اين کشور، خودداری می کند.


ايران می گويد که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و باهدف تامين سوخت هسته ای است.


ايران همچنين تاکيد می کند که قصدی برای توليد سلاح اتمی ندارد و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است ولی خود را ملزم به همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی فراتر از اين تعهدات نمی داند.


آژانس بين المللی انرژی اتمی که خواستار افشای تمام جزئيات برنامه هسته ای ايران است می گويد: به برخی از اسناد دست يافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی مطالعاتی در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريعتر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، انجام داده است.


ايران اين ادعا ها را «ساختگی و جعلی» توصيف کرده است.


«استقبال ایران از برگزاری مذاکرات منطقی»


وزیر امور خارجه ایران همچنین در شورای روابط خارجی ایالات متحده، گفت: همه حتی سولانا و شش کشور می دانند و بعضاً اذعان می کنند که موضوع تعلیق به هیچ وجه مبنایی نداشته و قابل قبول نیست؛ زیرا ملت ایران اعمال «حق قانونی و مسلم خود» را تعلیق نخواهد کرد.


وی در عین حال اعلام کرد که «تهران به هر گونه ایده و تلاش برای برگزاری مذاکرات جدی و منطقی برای حل موضوع هسته ای برخوردی مثبت نشان داده‌است.»


آقای متکی روز جمعه نیز در جمع «انجمن آسیا» در نیویورک، اطمینان داده بود که تهران در روند برنامه هسته ای خود تجدید نظر نخواهد کرد.


وی گفته بود که «برنامه هسته ای ایران مشکل آفرین نیست. ما به دنبال فعالیت عادی خود هستیم و برنامه صلح آمیز هسته ای ما کاملاً منطبق با ان پی تی است.»


«بهبود شرایط امنیتی، حاصل مدیریت مؤثرتر دولت عراق است»


آقای متکی در شورای روابط خارجی آمریکا، همچنین در خصوص مواضع و سیاست های ایران در رابطه با عراق گفت: بهبود شرایط امنیتی در عراق برخلاف آنچه بعضاً گفته می‌شود نتیجه افزایش نیروهای آمریکایی در عراق نیست بلکه ماحصل مدیریت مؤثرتر دولت عراق در امور امنیتی و برخی مسائل مهم جانبی دیگر بوده است.


وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: قشرهای مختلف مردم عراق و نیز علما و صاحب نظران مذهبی و سیاسی عراق از مخالفان اصلی تحمیل هر گونه قرارداد امنیتی بر این کشور هستند و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.


آقای متکی همچنین با مؤثر دانستن دخالت قدرت های فرامنطقه ای در ایجاد و تشدید بحران در خاورمیانه، خواستار توجه به راهکارهای منطقه ای برای حل این بحران ها شد.


وی افزود: آمریکا باید هر چه سریع‌تر جدول زمانی عقب نشینی نیروهای خود را از عراق تنظیم و اعلام نماید.


این اظهارات وزیر خارجه ایران همسو با سخنانی است که روز جمعه از سوی مقتدی صدر روحانی ناراضی عراقی عنوان شد.


آقای صدر روز جمعه با تکرار درخواست خروج نیروهای آمریکایی از عراق، اطمینان داده بود که با خروج نیروهای خارجی، خشونت های فرقه ای در این کشور متوقف خواهد شد.


XS
SM
MD
LG