لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۵

اروپا انتخابات قره باغ را به رسميت نشناخت


بيش از ۷۷ درصد از ۹۲ هزار واجد شرايط رای دادن، در انتخابات روز پنجشنبه، ۲۸ تير، شرکت کردند.
بيش از ۷۷ درصد از ۹۲ هزار واجد شرايط رای دادن، در انتخابات روز پنجشنبه، ۲۸ تير، شرکت کردند.

سازمان امنيت و همکاری در اروپا، روز جمعه ۲۹ تير، انتخابات رياست جمهوری درمنطقه قره باغ کوهستانی، را که از جمهوری آذربايجان اعلام استقلال کرده است، به رسمیت نشناخت.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ميگوئل آنخل موراتينوس، وزير امور خارجه اسپانيا، گفت: «اين سازمان، استقلال قره باغ کوهستانی را به رسميت نمی شناسد و بنابراين، انتخابات هيچ تاثيری بر حل مناقشه جمهوری آذربايجان و ارمنستان ندارد.»


اسپانيا، رياست دوره ای سازمان امنيت و همکاری در اروپا، را که ۵۵ کشور عضو آن هستند، برعهده دارد.


بيش از ۷۷ درصد از ۹۲ هزار واجد شرايط رای دادن، در انتخابات روز پنجشنبه، ۲۸ تير، شرکت کردند. کميسيون انتخاباتی روز جمعه، ۳۰ تير، اعلام کرد که باکو ساهاکيان، سرپرست سابق امور امنيتی قره باغ، با کسب ۸۵ درصد آرای رای دهندگان، در اين انتخابات پيروز شده است.


اين چهارمين انتخابات رياست جمهوری در منطقه قره باغ کوهستانی بود.


آقای ساهاکيان پيش از پيروزی در انتخابات رياست جمهوری قره باغ، بر تلاش برای کسب استقلال کامل و به رسميت شناخته شدن آن توسط جامعه بين المللی تاکيد کرده بود.


وی با اشاره به حمايت جامعه بين المللی از استقلال کوسوو، و به رسميت شناخته شدن استقلال اين منطقه از صربستان، گفته بود اين رويداد، راه را برای پذيرش استقلال قره باغ کوهستانی هموار می کند.


در اين ميان، جمهوری آذربايجان با تاکيد مجدد بر حق حاکميت بر منطقه قره باغ کوهستانی، انتخابات رياست جمهوری در اين سرزمين را رد کرد و غيرقانونی دانست.


منطقه قره باغ کوهستانی پس از جنگ ارمنستان و جمهوری آذربايجان در اوائل دهه ۱۹۹۰ ميلادی، از باکو اعلام استقلال کرد.


جنگ اين دو کشور بر سر منطقه قره باغ کوهستانی، ۳۰ هزار کشته برجای گذاشت و حدود يک ميليون نفر در جمهوری آذربايجان و ارمنستان را وادار به ترک خانه و کاشانه خود کرد.


اين جنگ، يکی از خونين ترين جنگ های پس از پس از فروپاشی اتحاد شوروی سابق محسوب می شود.


XS
SM
MD
LG