لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

«بی‌نزاکتی میزبان» علت عدم شرکت در نشست پاریس بود


منوچهر متکی؛ وزیر امور خارجه ایران (عکس: فارس)
منوچهر متکی؛ وزیر امور خارجه ایران (عکس: فارس)

منوچهر متکی وزير خارجه ایران درباره عدم حضور در نشست همسایگان افغانستان گفت: «دليل شرکت نکردن در کنفرانس پاريس بی‌نزاکتی ميزبان بود».


آقای متکی این موضوع را در یک نشست خبری مشترک با وزیر انرژی ارمنستان و در حالی اعلام کرد که همزمان حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در جلسه هفتگی صبح دوشنبه خود با خبرنگاران، از رفتارغير ديپلماتيک فرانسه نسبت به تهران انتقاد کرده بود.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود، در تشریح دلایل عدم حضور ایران در اجلاس پاریس، با غیر دیپلماتیک خواندن سخنان نیکولا سرکوزی، عدم رعایت آداب و الزامات میزبانی در آستانه این اجلاس را دلیل این تصمیم خواند.


اجلاس یک روزه همسایگان افغانستان، روز یکشنبه به ابتکار فرانسه در پاریس برگزار شد، اما منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران به رغم یک روز پیش از این نشست آنکه گفته بود از سوی برنا کوشنر همتای فرانسوی خود به حضور در آن دعوت شده، و در حال بررسی در این زمینه است، از حضور در این نشست سر باز زد.



روز گذشته و در خلال برگزاری نشست پاریس همچنین اعلام شد که نه تنها وزیر امور خارجه ایران از شرکت در این نشست صرف نظر کرده است، بلکه سفیر ایران در فرانسه نیز در این نشست حضور نخواهد یافت.


کنفرانس همسايگان افغانستان به هدف کمک به اين کشور درگير جنگ برگزار شد و از همسايگان افغانستان خواست تا نقش مؤثرتری را در ثبات اين کشور برعهده گيرند.


رابطه ايران و فرانسه، بعد از صحبت‌های دوشنبه گذشته رئيس جمهوری فرانسه در مورد محمود احمدی‌نژاد، دچار تنش شد.


نيکولا سرکوزی با اشاره به رییس جمهوری ایران گفته بود: «برای من امکان‌پذیر نیست با شخصی که خواهان محو اسرائیل از روی نقشه است دست بدهم یا با او بر سر یک میز بنشینم.»


گرچه این نخستین بار نبود که آقای سرکوزی چنین سخنانی را در مورد محمود احمدی‌نژاد بر زبان آورده بود، اما گفته‌های جدید آقای سرکوزی با واکنش شدید ایران روبه‌رو شد و ايران در اعتراض به این گفته‌ها، روز پنجشنبه سفير فرانسه در تهران را احضار کرد و نسبت به تبعات اين گونه سخنان در روابط دو کشور هشدار داد.


آقای سارکوزی هچنین در گفته‌های خود با تمجید از مردم ایران و فرهنگ و تمدن کهن آنها، حل مسئله هسته‌ای تهران را در گرو گفتگو با رهبران ایران خوانده بود اما تأکید کرده بود که «رییس جمهوری ایران نه نماینده قدرت در ایران است و نه اصلاً نماینده مردم ایران.»


جمهوری اسلامی همواره موجودیت اسرائیل را رد کرده و اسرائیل را «غده سرطانی» خوانده است و اظهارات تند محمود احمدی‌نژاد در مورد محو اسرائیل از نقشه جهان و همچنین دروغین بودن هولوکاست بارها با واکنش مقامات دیگر کشورها مواجه شده و از سوی بسیاری از کشورهای جهان تقبیح شده است.


«ایران متعهد به کمک به افغانستان است»


پيش از برگزاری نشست پاریس، مقامات فرانسوی گفته بودند که در اين کنفرانس از همسايگان افغانستان به ویژه ايران و پاکستان خواسته می‌شود تا نقش مثبت‌تری در رابطه با افغانستان ايفا کنند.


سخنگوی وزارت خارجه ایران در این زمینه با تأکید بر تعهد ایران به کمک به افغانستان، گفت: این مسئله به هماهنگی و اقدام جدی بین‌المللی در تمام ابعاد نیاز دارد نه اینکه میزبانی مانند فرانسه دعوت کند و برای حضور وزیر خارجه ما برای کسب مشورت و رایزنی درخواست کند و از سوی دیگر با اظهارات غیر دیپلماتیک آداب میزبانی و الزامات این مشورت را انجام ندهد.


آقای قشقاوی با اشاره به تعهد و نقش ایران برای استقرار صلح و ثبات و امنیت و تقویت دولت و ارتش ملی در افغانستان، اضافه کرد: همواره معتقدیم باید در جهت استقرار صلح و ثبات و امنیت در افغانستان تلاش شود اگر چه امروز شاهد تشدید نا امنی و اقدامات افراط گرایانه و ازدیاد کشت مواد مخدر در این کشور هستیم.


وی همچنین گفت: اقدام ضروری و لازمی که انتظار می‌رفت برای بهبود وضعیت مردم افغانستان صورت نگرفته و به گواهی اجلاس‌های قبلی ما در این زمینه فعال بوده‌ایم و در اصل موضوع آمادگی داشتیم.


گرچه تاکنون گزارش دقیقی در مورد کمک‌های مالی ایران به افغانستان منتشر نشده است اما ايران در جريان اجلاس توکيو که نزدیک به شش سال پيش برای بازسازی افغانستان برگزار شد، اعلام کرد که ۵۶۰ ميليون دلار در قالب يک برنامه پنج ساله در اختيار افغانستان قرار خواهد داد.


قرار بود نيمی از اين کمک به صورت کمک‌های بلاعوض و مابقی به صورت اعتبارات و تسهيلات بانکی در اختيار افغانستان قرار گیرد.


XS
SM
MD
LG