لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

تایوان تحقیقات در مورد صادرات تجهیزات مرتبط فن‌آوری هسته‌ای به ایران را پایان داد


دولت تایوان روز دوشنبه اعلام کرد که تحقیقات خود را در زمینه فروش غیرقانونی محصولات مرتبط با فن‌آوری اتمی توسط شرکت‌های تایوانی به جمهوری اسلامی پایان داده است و تأکید کرد که در این زمینه به هیچ شواهدی دال بر صحت این ادعا دست نیافته است.

پیش از این در اواخر آذرماه ۸۷ وزارت اقتصاد تايوان اعلام کرده بود که اين کشور گزارش فروش محصولات مرتبط با فن‌آوری هسته‌ای به جمهوری اسلامی توسط شرکت‌های تايوانی را مورد بازرسی و تحقیق قرار می‌دهد و یکی از دلايل آغاز تحقيقات گزارشی است که در اين مورد در روزنامه بريتانيايی ديلی‌تلگراف به چاپ رسيده است.

ديلی تلگراف از قول منابع اطلاعاتی غربی نوشته بود که ايران موفق به خريد ۱۰۰ دستگاه مبدل فشار شده است که اين دستگاه‌ها فشار را به سيگنال برق تبدیل می‌کنند. به نوشته این روزنامه اين دستگاه‌ها در اروپا ساخته شده و از طريق يک شرکت تايوانی به تهران فروخته شده است.

اکنون خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام مسئول در دفتر تجارت خارجی وزارت اقتصاد تایوان نوشته است که دولت تایوان به شواهدی دست نیافته است که بر اساس آن شرکت‌های محلی تایوان چیزی از فهرست ۴۰۸ محصول ممنوعه را در اختیار ایران گذاشته باشند.

به گفته این مقام تایوانی، پرونده این تحقیقات بسته شده است مگر آنکه اطلاعات قابل وثوق دیگری در این زمینه دریافت شود.

وی توضیح داده است که شرکت تایوانی هلی اوشن، پس از خرید مبدل‌های فشار از سوئیس، قراردادی را برای فروش ۱۰۸ مبدل فشار با یک شرکت چینی به امضا رسانده و احتمال می‌رسد که این دستگاه‌ها از طریق شرکت چینی در اختیار جمهوری اسلامی قرار گیرد.

وی در عین حال افزوده است که فعالیت شرکت تایوانی هلی اوشن، هم اکنون تحت نظر است و با اینکه این شرکت در عمل مجرمانه‌ای دست نداشته اما از آن خواسته شده فروش این تجهیزات را متوقف کند.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از منبعی مشابه در دفتر تجارت خارجی تایوان اعلام کرده است که این تجهیزات در رده تجهیزات های-تک و تحریمی قرار ندارند و گزارش‌های رسانه‌ها در این زمینه که این تجهیزات می‌توانند در ساخت جنگ‌افزار اتمی به کار روند بی‌اساس است.

این خبرگزاری در عین حال یادآور شده است که مبدل فشار همچنین در اندازه‌گیری ارتفاع کاربرد دارد و از این رو قابل استفاده در هواپیما و موشک است.

ایران از سوی کشورهای غربی متهم است که در پوشش برنامه هسته‌ای خود، برای ساخت جنگ‌افزار اتمی تلاش می‌کند و از این رو در تأمین تجهیزاتی که دارای کاربرد دوگانه در فعالیت‌های نظامی و غیرنظامی هستند، مشمول تحریم قرار گرفته است.

کشورهای غربی همچنین ایران را برای توقف برنامه غنی‌سازی‌اش به دلیلی مشابه مورد فشار قرار داده‌اند. یا این حال ایران همواره با رد این ادعاها برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز و در چارچوب تولید برق عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG