لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

مخالفت با عرضه جنگ‌افزار انگلیسی به اسرائیل


دامنه اعتراض‌ها در بریتانیا ختی به درخواست استیضاح گوردون براون نیز کشیده است
دامنه اعتراض‌ها در بریتانیا ختی به درخواست استیضاح گوردون براون نیز کشیده است
علیرغم فروکش کردن بحران غزه، گروه انگلیسی مخالف فروش سلاح خواهان «پاسخ روشن» نخست‌وزیر بریتانیا در مورد فروش جنگ افزار به اسرائیل شده است.

این گروه با این استدلال که رخدادهای غزه پرسش‌هایی در افکار عمومی بریتانیا در مورد تحویل جنگ افزار به اسرائیل به وجود آورده، خواهان استیضاح گوردون براون شد.

ارزیابی‌ها حاکی از آن است که بریتانیا و فرانسه بعد از آمریکا بزرگترین فروشندگان تسلیحات به اسرائیل هستند.

به گزارش روزنامه گاردین، در اوج بحران غزه نیز شماری از نمایندگان مجلس عوام بریتانیا به کاربرد هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل در عملیات نظامی غزه اعتراض کردند، که دولت بریتانیا هفته اول فوریه این احتمال را تأیید کرد.

این نمایندگان در نامه‌ای سرگشاده نوشته بودند، نوعی از موتورهای ساخت شرکت اسرائیلی – انگلیسی یو.ای.ال در هواپیماهای بدون سرنشین ساخت اسرائیل استفاده شده است.

یو.ای.ال از شرکت‌های وابسته به شرکت بزرگ نظامی اسرائیلی «البیت» است. شرکتی که یکی از مقاطعه‌کاران اصلی وزارت دفاع اسرائیل است.

به گزارش گاردین، مدیر روابط عمومی عفو بین‌الملل از بریتانیا خواسته بود صادرات مستقیم یا غیرمستقیم سلاح به اسرائیل را متوقف کند.

مخالفت‌ها محدود به بریتانیا نیست

اما این مخالفت‌ها به بریتانیا محدود نمانده است. تظاهرکنندگانی نیز که شنبه این هفته، همزمان با کنفرانس امنیتی آلمان در مونیخ تظاهرات می‌کردند، مدعی ارسال سلاح از سوی آلمان برای اسرائیل بودند.

بعد از آمریکا، بیشترین تسلیحات مورد نیاز ارتش اسرائیل از بریتانیا، فرانسه و بلژیک خریداری می‌شود. اسرائیل در سال ۲۰۰۷، بیش از ۱۲۰ میلیون یورو خرید نظامی از فرانسه داشت.
طبق قانون اساسی آلمان، آن کشور حق ارسال سلاح به کشورهای درگیر بحران را ندارد.

در اوج بحران غزه نام یونان، هم پیمان نظامی اسرائیل، نیز به عنوان کانال انتقال اسلحه به سوی اسرائیل مطرح شد.

اما نخست‌وزیر یونان کوستاس کارامانلیس در پارلمان یونان به رهبر ائتلاف چپ پاسخ داد که آمریکا اوایل پائیز ۲۰۰۸ مجوز یونان را برای انتقال اسلحه آمریکایی جهت انبار در اسرائیل برای ارتش آمریکا درخواست کرد اما این محموله هرگز ارسال نشد.

دولت بلژیک نیز که بنا بر گزارش‌ها در سال ۲۰۰۷ پنج میلیون و چهارصد هزار دلار جنگ‌افزار به اسرائیل فروخته بود، در بحران غزه به اتفاق آرا تصمیم گرفت برخی معاملات تسلیحاتی با اسرائیل را راکد گذارد.

اسرائیل خود یکی از تولید کنندگان اصلی انواع جنگ‌افزار و سیستم‌های پیشرفته نظامی است و یکی از فروشندگان اصلی سیستم‌های مدرن به کشورهای جهان محسوب می‌شود.

فروش عمده اسرائیل به آمریکا، کشورهای غربی، هند، ترکیه، گرجستان و سایر جمهوری‌های شوروی پیشین است.

در عین حال، اسرائیل یکی از خریداران عمده تسلیحات از غرب است. این کشور تسلیحاتی را خریداری می‌کند که ساخت آن از نظر هزینه برایش به صرفه نیست.

بعد از آمریکا، بیشترین تسلیحات مورد نیاز ارتش اسرائیل از بریتانیا، فرانسه و بلژیک خریداری می‌شود. اسرائیل در سال ۲۰۰۷، بیش از ۱۲۰ میلیون یورو خرید نظامی از فرانسه داشت.

فلسطینی‌ها و برخی سازمان‌های جهانی در بحران ۲۲ روزه اخیر غزه، اسرائیل را به کاربرد بمب‌های فسفری سفید رنگ متهم می‌کردند.

در بحران غزه بیش از ۱۳۰۰ فلسطینی کشته و حدود ۵ هزار نفر زخمی شدند. فلسطینی‌ها مدعی بودند که بخشی از مرگ و میرها و جراحات عمیق به دلیل بمب‌های فسفری بوده است.

ارتش اسرائیل در پاسخ گفته بود که از ماده سفید رنگ مجاز ساخت آمریکا که پیشروی نیروهای نظامی را امکان‌پذیر می‌کند و کاربرد آن مجاز است، استفاده کرده نه بمب فسفری.

موادی که اسرائیل از آن استفاده کرده بود، در صنایع نظامی آمریکا ساخته می‌شود و بخشی از خریدهای تسلیحاتی اسرائیل از آمریکا بود.

سفر اهود باراک به واشینگتن برای خرید سلاح‌های بیشتر از آمریکا، که قرار بود در هفته نخست کار دولت باراک اوباما صورت گیرد، به دلایل امنیتی اسرائیل به تعویق افتاده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، در نخستین دور مذاکرات باراک با رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا، ادامه خریدهای تسلیحاتی مهم برای ارتش اسرائیل بررسی می‌شود.
XS
SM
MD
LG