لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

احتمال استفاده از «فسفر سفید» در نبردهای غزه


دختر فلسطینی در کنار ویرانه باقی‌مانده از خانه‌ای که در آن زندگی می‌کرد
دختر فلسطینی در کنار ویرانه باقی‌مانده از خانه‌ای که در آن زندگی می‌کرد

با افزایش فشارهای جهانی، اسرائیل تایید کرد که ممکن است نیروهایش در جریان حمله سه هفته‌ای به نوار غزه از گلوله‌های توپ «فسفر سفید» استفاده کرده باشند.


به نوشته روزنامه گاردین، به نقل از هاآرتص، فرماندهان بلندپایه ارتش اسرائیل تایید کرده‌اند که نیروهایشان در بحران اخیر غزه دو نوع مختلف از فسفر سفید را استفاده کرده‌اند.


تحقیقاتی که زیر نظر سرهنگ شای الکالائی، یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل، انجام گرفته نشان می‌دهد که واحد نیروهای احتیاط ارتش اسرائیل ۲۰ گلوله توپ فسفر سفید را در زمان عملیات نظامی خود در منطقه پرجمعیت بیت لاهیا به کار برده است.


طی چند هفته اخیر گروه‌های مدافع حقوق بشر، از جمله سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، از دولت اسرائیل خواسته بودند در این باره تحقیق کند. اسرائیل می‌گوید تحقیقات فعلی در حد بررسی‌های داخلی است و حکم تحقیقات نهایی را ندارد.


گلوله‌های فسفر سفید حاوی گازی سمی است که در مجاورت هوا می‌سوزد و ستونی از دود سفید رنگ تولید می‌کند که حرکت سربازان را پنهان می‌کند. این گلوله‌ها همچنین حریقی گسترده ایجاد می‌کنند.


به نوشته گاردین، حدود دویست گلوله فسفر سفید در جریان عملیات «سرب مذاب» شلیک شده است که از آن میان، آن گونه که نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) اعلام کرده است، ۱۸۰ گلوله به سوی شبه‌نظامیان حماس پرتاب شده است.


به نوشته گاردین، یکی از جاهایی که جدی‌ترین آسیب‌ها را از فسفر سفید متحمل شد مجتمع وابسته به سازمان ملل در غزه بود که پانزدهم ژانویه هدف قرار گرفت.
بنابر همین گزارش، بیمارستان القدس در غزه نیز همان روز با این نوع گلوله‌ها آسیب دید.

به نوشته گاردین، حدود دویست گلوله فسفر سفید در جریان عملیات «سرب مذاب» شلیک شده است که از آن میان، آن گونه که نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) اعلام کرده است، ۱۸۰ گلوله به سوی شبه‌نظامیان حماس پرتاب شده است.


روزنامه گاردین همچنین روز سه‌شنبه در وب‌سایت خود فیلمی کوتاه منتشر و آن را بقایای بمب فسفری سفید رنگ در حیاط یک خانواده فلسطینی معرفی کرد.


روزنامه انگلیسی تایمز نیز ماجرای مجروح شدن یک پسر نوجوان را که اکنون در بیمارستانی در مصر بستری است منتشرکرده است.


در فیلمی که وب‌سایت گاردین منتشر کرده است نوجوانان فلسطینی، بدون آنکه از ماهیت بقایای بمب اطلاع داشته باشند، با پای خود در حال لگدمال کردن آن به امید خاموش شدن آتش هستند اما شعله‌ور می‌ماند و از آن دود سفید رنگی متصاعد می‌شود.


به نوشته گاردین، این فیلم را فدا غیشطه، یک زن فلسطینی عضو «جنبش همبستگی بین‌المللی با فلسطینی‌ها» در اختیار گاردین گذاشته است. غیشطه گفته است تصاویر را چهاردهم ژانویه در محله خزعه گرفته است.


فیلم دیگری که گاردین به دست آورده است جراحات عمیقی را بر پشت و بازوی یک نوجوان ۱۵ ساله بستری در بیمارستان غزه نشان می‌دهد.


پزشکان سوختگی‌های عمیق و حفره ایجاد شده در بدن این نوجوان فلسطینی را ناشی ازبمب فسفری دانسته‌اند.


در حال حاضر یک هیأت چهارنفره عفو بین‌الملل در غزه در حال بررسی احتمال استفاده از گلوله‌های فسفر سفید است. کریستوفر کوب- اسمیث، یکی از کارشناسان جنگ‌افزار عضو این هیأت، گفت که شواهد اولیه نشانگر وجود بقایای فسفر است.


دو پزشک نروژی، یک پزشک هلندی و شماری از پزشکان عرب نیز که در ایام بحران غزه در منطقه بوده‌اند می‌گویند که کاربرد تسلیحات نامتعارف غیرقابل کتمان است.
به گفته آنها، برخی از مجروحان بر اثر استفاده از این بمب‌ها قطع عضو یا نابینا شده‌اند.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان اسرائیل، کنست، کاربرد تسلیحات غیرمتعارف را قویا تکذیب کرد.


همچنین ملیسا فلمینگ، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز روز سه‌شنبه گفت که این آژانس از کشورهای عرب درخواستی برای بررسی احتمال استفاده اسرائیل از اورانیوم ضعیف شده دریافت کرده است.


وزارت خارجه اسرائیل این اتهام را «تبلیغات حقیر» نامیده است.


ارتشبد گابی اشکنازی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان اسرائیل، کنست، کاربرد تسلیحات غیرمتعارف را قویا تکذیب کرد.


بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، هفته گذشته به هنگام حضوردر اردن، در مورد اتهاماتی که در این باره به اسرائیل وارد می‌شود گفت: «سازمان ملل هیچ گونه تاییدی در این باره ندارد».


دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه برای نخستین بار از غزه بازدید کرد و وضعیت آنجا را در پی بحران ۲۲ روزه «اسفبار» خواند.

XS
SM
MD
LG