لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غزه در پی حملات راکتی جدید به جنوب اسرائیل


چند فلسطینی در حال برآورد خسارت حمله هوایی اسرائیل در روز جمعه به تونلی در مرز رفح
چند فلسطینی در حال برآورد خسارت حمله هوایی اسرائیل در روز جمعه به تونلی در مرز رفح
در پی حملات راکتی جدیدی که از غزه به خاک اسرائیل صورت گرفته است، جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل نیز مواضعی از گروه‌های مسلح فلسطینی را در غزه بمباران کرده‌اند.

پس از آنکه راکت‌های دیگری، از مدل کوتاه‌برد «قسام»، بامداد شنبه از بخش شمالی غزه، در نزدیکی خاک اسرائیل، به اطراف منطقه «اشکول» در جنوب اسرائیل شلیک شد، ارتش اسرائیل، با هدف «بازدارندگی»، حملات هوایی تازه ای در غزه انجام داد.

رسانه‌های فلسطینی و مسئولان صلیب سرخ غزه گفته‌اند که یک مرد فلسطینی در حملات هوایی سحرگاه شنبه اسرائیل زخمی شده است.

اسرائیل می‌گوید که پنجشنبه گذشته نیز متحمل شش فروند راکت شده که از غزه پرتاب شده بود؛ تعرضی که در واکنشی به آن نیز، نیروی هوایی اسرائیل، اهدفی متعلق به ستیزه جویان مسلح فلسطینی را که تونل‌های زیرزمینی بودند، بمباران کردند.

ارتش اسرائیل می‌گوید فارغ از میزان آسیب جانی یا خسارات مالی که راکت‌ها و خمپاره‌های شلیک شده از غزه وارد می‌کنند، نیروی هوایی اسرائیل خود را موظف به پاسخگویی به هریک از حملات راکتی صورت گرفته، می‌داند.

اسرائیل تأکید می‌کند که از آنجا که حماس بر باریکه غزه حاکم است، هر تشکل دیگری نیز که این حملات را انجام داده باشد، هنوز از چشم اسرائیل، دولت حماس مسئول عواقب این تعرض‌ها به اسرائیل محسوب می‌شود.

حملاتی که ارتش اسرائیل آن را «قطره چکانی» می‌نامد، در زمینه شلیک راکت و خمپاره از غزه به اسرائیل، در حالی ادامه دارد که تشکل‌های مسلح فعال در غزه، به دولت حماس قول داده بودند که از ادامه این تعرض‌ها دست بردارند و سیاست‌های خود را در این نوع حملات، با حماس همآهنگ کنند.

به گفته اسرائیل، از پس از پایان عملیات گسترده نظامی ارتش اسرائیل، موسوم به «سرب گداخته» که ژانویه ۲۰۰۹ صورت گرفت، ۳۳۰ فروند راکت و همین میزان نیز خمپاره از غزه به اسرائیل شلیک شده است، که تنها ۱۶ فروند راکت در دو هفته اخیر اشکلون، اشدود و مناطق دیگری را هدف قرار داده است، که مسئولیت ۱۰ راکت را تشکل‌های فلسطینی تندروتر از حماس، برعهده گرفته بودند.

اسرائیل و حماس، در پایان عملیات «سرب گداخته» به تفاهم نانوشته‌ای مبنی بر رعایت آتش بس‌دست یافته بودند.

هر چند حماس در مسئولیت اکثر حملات هفته‌های اخیر از غزه به اسرائیل شریک نبوده، اما اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر حماس در غزه، شنبه واکنش نیروی هوایی اسرائیل را محکوم کرد.

آقای هنیه گفت که اسرائیل در حال وخیم کردن اوضاع است.

یک تشکل اسلام‌گرایان افراطی فلسطینی که زیر نام «توحید و جهاد» فعالیت می‌کند، مسئولیت حمله راکتی بامداد شنبه به اسرائیل را برعهده گرفت، همانگونه که در روزهای اخیر نیز نیروهای خود را مسئول تعرض‌های راکتی دیگر به اسرائیل معرفی کرد.

تشکل «توحید و جهاد»، همسو با القاعده و «جهاد جهانی» است و معتقد است که سیاست حماس در برابر اسرائیل به سازشکاری تبدیل شده و سران حماس از بیم ارتش اسرائیل، راه و روش مقاومت را به دست فراموشی سپرده‌اند.

ارتشبد بنی گانتس، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، جمعه با تشکیل نشستی، با حضور مقام‌های بلندپایه نظامی کشورش، به ستیزه‌جویان مسلح در غزه «هشدار» داد که در صورت تداوم حملات از غزه، ارتش اسرائیل آماده گسترش واکنش است.

حملات راکتی در حالی افزایش یافته که آشتی حماس و فتح نیز با ناکامی روبه‌رو شده، و همزمان، مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل خود ارزیابی کرده‌اند که اگر در شهریور ماه، سپتامبر، استقلال کشور فلسطینی در سازمان ملل تصویب نشود، ممکن است که فلسطینی‌ها با سرخورده شدن از بن‌بست سیاسی، ناآرامی‌ها، و از جمله حملات راکتی به اسرائیل را شدت بخشند.
XS
SM
MD
LG