لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

شباک: ناآرامی‌های مصر به افزایش قاچاق سلاح به غزه کمک کرده است


یک شبه‌نظامی عضو حماس در سال ۲۰۰۷ در ورودی مرز رفح/ ادعا می‌شود که از این مرز برای قاچاق اسلح به داخل غزه استفاده می‌شوند
یک شبه‌نظامی عضو حماس در سال ۲۰۰۷ در ورودی مرز رفح/ ادعا می‌شود که از این مرز برای قاچاق اسلح به داخل غزه استفاده می‌شوند
سازمان امنیت داخلی اسرائیل می‌گوید از آغاز انقلاب مصر به این سو، روند ورود محموله‌های راکت و جنگ‌افزار از خاک مصر به درون باریکه غزه، به طرز چشمگیری شتاب گرفته است.

براساس سندی که «شباک»، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، به تازگی تدارک دیده است، در نتیجه انقلاب مصر، وضعیت حاکم بر مرزهای مصر با باریکه غزه به «هرج و مرج» کشیده شده و در نبود هیچ‌گونه نظارتی، روزانه محموله‌های بزرگ ساز و برگ نظامی برای تشکل‌های مسلح فلسطینی وارد غزه می‌شود.

«شباک» می‌گوید که در چنین هنگامه بحرانی، خطر برای اسرائیل «به شدت افزایش یافته است» و قاچاقچیان سلاح و «بلد راه‌ها»ی محلی در نبود قوای پلیس و مرزبانی مصری، به سهولت محموله‌های قاچاق سلاح را وارد غزه می‌کنند.

بر اساس این سند، شمار راکت‌هایی که در ماه‌های اخیر از صحرای سینا وارد باریکه غزه شده، چند برابر افزایش یافته است؛ راکت‌هایی که در صنایع نظامی کشورها ساخته شده‌اند و برد طولانی‌تری دارند و لذا از قدرت تخریبی بالاتری برخورداراست.

حماس، جهاد اسلامی فلسطین و سایر تشکل‌های مسلح فلسطینی در گذشته به سختی به راکت‌های ساخت صنایع کشورها دسترسی داشتند و به همین دلیل، بیشتر راکت‌ها را در کارگاه‌های محلی در غزه، و با وسایل نسبتاً ابتدایی می‌ساختند.

سازمان‌های مسلح فلسطینی اخیراً تأیید کرده‌اند که راکت‌هایی با برد طولانی‌تر در اختیار دارند که می‌تواند شهرهای دورتری در اسرائیل را هدف قرار دهد.

هنگامی که دو ماه پیش سازمان جهاد اسلامی فلسطین راکتی با برد طولانی‌تر به سوی شهرهای اسرائیل شلیک کرد، حماس که حاکم بر باریکه غزه است، از جهاد اسلامی فلسطین به دلیل «برملا کردن زود هنگام» توانایی‌ها و زرادخانه جدید شبه نظامیان غزه به سختی انتقاد کرد و گفت این راکت‌ها می‌بایست اسرائیل را در رخدادهای احتمالی آتی «غافلگیر» می‌کرد.

اما حماس خود نیز در حملات راکتی اواخر مارس و اوائل آوریل امسال، از راکت‌های ویژه روسی ضد تانک، در حمله به یک اتوبوس مدارس اسرائیلی استفاده کرد، که این امر نشان داد چنین راکت‌های پرقدرتی وارد باریکه غزه شده است.

سند «شباک» می‌گوید از زمان انقلاب مصر، راکت‌های زیادی که ساخت صنایع کشورهاست، همراه با بیش از هزار قبضه خمپاره و نیز راکت‌های ویژه ضد تانک، هزاران تن مهمات ساخت صنایع کشورها و نیز مقادیر چشمگیری مواد اولیه برای ساخت جنگ‌افزار وارد غزه شده است.

حکومت پیشین مصر در امر مرزبانی با نوار غزه، حساسیت زیادی نشان می‌داد و ازجمله در دو سال اخیر با احداث جداره فولادی زیرزمینی مانع از کار تونل‌های زیرزمینی حفر شده از سوی فلسطینی‌ها در امر قاچاق مهمات می‌شد، هرچند که این نظارت کامل نبود و همواره تلاش‌های مصر در مقابله با قاچاقچیان سلاح ادامه داشت.

هیئت حاکمه انقلابی مصر دو هفته پیش نیز تصمیم گرفت که مرز زمینی خود با غزه را برای همیشه بگشاید؛ تصمیمی که اسرائیل را به شدت نگران کرده است.

اسرائیل می‌گوید اگر تشکل‌های مسلح فلسطینی در سال‌های اخیر تلاش می‌کردند که از راه تونل‌ها جنگ‌افزار وارد غزه کنند، اکنون با باز بودن همیشگی مرز رفح، بین غزه و مصر، می‌توانند به سهولت مهمات مورد نیاز خود را وارد این باریکه کنند.

سند شباک می‌گوید تمرکز مسئولان در مصر بر تثبیت پایه‌های حکومت کشورشان پس از انقلاب، موجب شده که صحرای سینا به جولانگاه قاچاقچیان مهمات برای فلسطینی‌ها تبدیل شود.

ارتش اسرائیل در عملیات گسترده نظامی «سرب مذاب» در ژانویه و فوریه ۲۰۰۹ مراکز تسلیحاتی و انبارهای مهمات حماس و جهاد اسلامی فلسطین را تقریباً منهدم کرد؛ امری که موجب شد که این دو سازمان عمده فلسطینی بیشترین تلاش خود را پس از آن عملیات، متوجه بازسازی توان از دست رفته خود کنند.

حماس و جهاد اسلامی فلسطین آشکارا گفته‌اند که به دلیل موفقیت اسرائیل در ساخت سیستم دفاعی «گنبد آهنین» که راکت‌های شلیک شده از غزه را شکار می‌کند، این سازمان‌ها باید هرچه سریع‌تر راکت‌ها و موشک‌های ساخت صنایع کشورها را به دست آورند.

سیستم هوشمند «گنبد آهنین» که ارتش اسرائیل آن را در دو ماه اخیر در شهرهای جنوبی اسرائیل مستقر کرد، موفقیت بزرگی داشته است؛ سیستم هنگامی که تشخیص می‌دهد راکتی به سوی مراکز جمعیتی می‌رود، آن راکت را منهدم می‌کند اما اگر تشخیص دهد که راکت در فضای باز یا آب دریا سقوط می‌کند، لزومی به مقابله نمی‌بیند.

در نتیجه این سیستم هوشمند اسرائیلی، صدها راکتی که حماس و سایر تشکل‌های مسلح در اواخر مارس و نیمه نخست آوریل به سوی شهرهای اسرائیل شلیک کردند، هیچ تلفات یا جراحت جانی به اسرائیلی‌ها وارد نکرد.

«شباک» می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران برای رساندن هرچه بیشتر ساز و برگ نظامی به فلسطینی‌های غزه تلاش می‌کند و سران تهران عجله دارند که از راه بهبود مناسبات تهران- قاهره نیز رد پای ایران را در مصر، جهت تقویت امکان رساندن راکت و تسلیحات برای شبه نظامیان غزه محکم کنند.

بر اساس سند «شباک»، بیشترین راکت‌ها و محموله‌های نظامی برای حماس و جهاد اسلامی فلسطین از سوی سپاه پاسداران ایران ارسال شده است.

ایران محموله‌ها را در ابتدا به سودان می‌فرستد، و سپس محموله‌ها از طریق زمینی از سودان وارد مصر می‌شود و با رسیدن به صحرای سینای، با کمک «بلد راه‌ها» که همگی اعراب بادیه‌نشین هستند، جنگ افزارها به مقصد نهایی خود؛ غزه می‌رسد.

اسرائیل دست‌کم یک بار در سال ۲۰۰۹ در بمباران گسترده هوایی در شرق سودان، کاروان‌های متعدد زمینی قاچاق سلاح برای حماس را منهدم کرد؛ امری که حکومت سودان در آن زمان در برابر آن سکوت کرد.

زمانی که ماه گذشته حمله هوایی مشابهی از سوی جنگنده‌های یک کشور ناشناس در حوالی «پورت سعید» تکرار شد، وزیر خارجه سودان برای نخستین بار هدف قرار گرفتن کشورش را تأیید کرد هرچند که جزئیاتی از آن را اعلام نکرد.

حزب‌الله لبنان نیز علناً تأیید کرده است که در کمک‌رسانی به شبه نظامیان فلسطینی از طریق خاک مصر همواره فعال بوده است؛ در زمان حکومت حسنی مبارک، باند بزرگی از نیروهای اعزامی حزب‌الله به مصر، به رهبری سامی شهاب کشف شد که در این راستا تلاش کرده بود.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در آن زمان بلافاصله، اعزام سامی شهاب با چنین مأموریتی به مصر را تأیید و تأکید کرد که به حمایت از «مقاومت فلسطین» افتخار می‌کند.

سامی شهاب و باند حزب‌الله که در مصر به حبس محکوم شدند، در نخستین روزهای انقلاب مصر در فوریه امسال، توسط نیروهای اعزامی ویژه حزب‌الله، از زندان مصر فراری داده شدند و به لبنان بازگشتند، و سامی شهاب پس از چند روز در کنار حسن نصرالله در یک آیین علنی سازمان حزب‌الله در بیروت شرکت کرد.

حماس و جهاد اسلامی فلسطین در حالی برای تقویت قوای تسلیحاتی خود بشدت در تقلای دائمی هستند، که دو هفته پیش آنها سند آشتی ملی را با جنبش فتح امضا کردند.

اما یووال دیسکین، رئیس شباک، چهارشنبه گفت که هیچ نقطه مشترکی میان فتح و حماس وجود ندارد و احتمال آشتی واقعی میان این دو جنبش فلسطینی صفر است. به گفته او، حماس به خاطر هدف‌های دراز مدت، به این آشتی ظاهری تن در داده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم دو هفته پیش گفت که هدف حماس این است که به زودی کرانه باختری را نیز کنترل خود در آورد و این منطقه را به «شعبه سوم ایران، پس از لبنان و باریکه غزه»، تبدیل کند.
XS
SM
MD
LG