لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

عباس حماس را به قاچاق اسلحه به کرانه باختری متهم کرد


محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در شهر رام‌الله
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در شهر رام‌الله
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، گروه حماس را متهم کرد که «جنگ‌افزار و مهمات به کرانه باختری قاچاق می‌کند، از فکر تسلط بر کرانه باختری بیرون نیامده و برای گسترش حکومت خود بر این منطقه تلاش می‌کند».

محمود عباس روز پنج‌شنبه در مصاحبه با روزنامه عربی الشرق‌الاوسط گفت که هیچ روزی نیست که نیروهای امنیتی او سلاح‌های انبارشده توسط حماس در کرانه باختری را توقیف نکنند.

به گفته فرماندهان امنیتی تشکیلات فلسطینی، گروه حماس که حمایت جمهوری اسلامی را نیز دارد بخش مهمی از این سلاح‌ها را در مکان‌هایی مانند مسجد پنهان می‌کند.

نیروهای امنیتی وفادار به محمود عباس در هفته‌های اخیر به چند مسجد و نیز مکان‌های حساس دیگر کرانه باختری مانند «جمعیت‌های خیریه» وارد شده و شماری از فعالان حماس را هم دستگیر کرده‌اند.

حماس با رد این اتهامات می‌گوید که اکثر نیروهای این گروه در کرانه باختری یا در زندان اسرائیل هستند یا در بازداشت نیروهای تشکیلات خودگردان.

در همین حال خالد مشعل و سایر سران گروه حماس اخیرا در چند فراخوان از فلسطینی‌های کرانه باختری خواسته‌اند که علیه تشکیلات خودگردان فلسطینی به پا خیزند.

حماس از تابستان سال ۲۰۰۷ بر نوار غزه مسلط است و دولت اسماعیل هنیه قدرت خود را در این باریکه حفظ کرده و تشکیلات خودگردان تنها بر کرانه باختری تسلط دارد.

علی‌رغم تلاش‌های مصر، قطر و عوامل منطقه‌ای دیگر و برخی کوشش‌های روسیه، دو گروه فتح و حماس هنوز نتوانسته‌اند بر سر پیمان آشتی داخلی به توافق برسند.

در همین حال محمد ذحلان، از سران ارشد فتح، روز چهارشنبه در مصاحبه با الشرق‌الاوسط گفت: «خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس در سوریه، به قم وفادارتر است تا ملت عرب.»

آقای ذحلان در این مصاحبه مدعی شد که «سران ایران نگذاشتند که خالد مشعل توافق با فتح را امضا کند».

ابومازن، محمود عباس، نیز اخیرا گفت: «از ایران بپرسید چرا حماس پیمان آشتی با فتح را امضا نمی‌کند»، اتهامی که از سوی مقامات جمهوری اسلامی رد شد.

اتهام جدید سران فتح در مورد انبار جنگ‌افزار از سوی حماس در کرانه باختری در حالی مطرح شده است که جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، در این منطقه به سرمی‌برد و روز جمعه در شهر رام‌الله با محمود عباس دیدار می‌کند.

آقای میچل همچنین روز جمعه در بیت‌المقدس با شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، دیدار کرد. آقای پرز در این جلسه گفت: «اسرائیل برای برقراری صلح بر اساس استقلال فلسطین در کناراسرائیل امن، جدی است.»

در همین حال، آقای پرز به آقای میچل گفت که به آقای نتانیاهو «حق می‌دهد که برای تدابیر امنیتی اسرائیل در مذاکرات با فلسطینی‌ها اولویت قائل شود، چرا که دیدید که هنگامی که اسرائیل از غزه بیرون رفت، حماس بر آنجا مسلط شد و نباید گذاشت که با تحویل کرانه باختری، حماس بر آنجا نیز مسلط شود».

آقای میچل در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته نیز دوبار در بیت‌المقدس با نخست وزیر اسرائیل دیدار کرده است.

تشکیلات فلسطینی می‌گوید تا موافقت رسمی کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف)، دیدارهای سران آن با آقای میچل به منزله ورود به دور تازه مذاکرات صلح با اسرائیل نیست. انتظار می‌رود که کمیته اجرایی ساف روز شنبه در این زمینه رای‌گیری کند.
XS
SM
MD
LG