لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۶

تلاش دولت نتانیاهو برای رفع تنش بی‌سابقه در روابط اسرائیل با آمریکا


بنیامین نتانیاهو در نشست هیئت وزیران اسرائیل
بنیامین نتانیاهو در نشست هیئت وزیران اسرائیل
یک هفته پس از آغازاختلاف نظری کم‌سابقه میان دولت‌های اسرائیل و آمریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سخنانی از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به خاطر «تعهد نسبت به امنیت اسرائیل» تقدیر کرد.

آقای نتانیاهو روز چهارشنبه گفت که «برای تعهد پرزیدنت اوباما نسبت به امنیت اسرائیل احترام فراوانی قائل هستیم».

همچنین در اقدامی دیگر با هدف رفع تنش و جلوگیری از تداوم آن، مکالمه تلفنی با جوزف بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا داشت.

رسانه‌های اسرائیل تاکید کردند که نخست‌وزیر اسرائیل در این تماس تلفنی که شامگاه سه‌شنبه انجام شد، بر منافع راهبردی و ارزش‌های مشترک و مناسبات مستحکم و خلل‌ناپذیر دو کشور تأکید کرده است.

خبر تماس تلفنی نخست‌وزیر اسرائیل با معاون رئیس جمهور آمریکا، که رسانه‌های آمریکایی نیز آن را تأیید کرده‌اند، پس از آن اعلام شد که وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه گفته بود که اسرائیل فرصت اندکی دارد تا پاسخ دهد که چگونه می‌خواهد زیانی را که از خبر انتشار خانه‌سازی‌های جدید اسرائیلی به هنگام سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل به وجود آمد، جبران کند.

خانم کلینتون در عین حال اضافه کرده بود که «روابط دو کشور مانند گذشته، قوی و تزلزل‌ناپذیر است».

همزمان رسانه‌های اسرائیل اعلام کرده‌اند که ایتسحاک مولخو، دیپلمات ارشد دفتر نخست‌وزیری اسرائیل راهی آمریکا می‌شود تا پاسخ دولت نتانیاهو را به واشینگتن ارائه کند.

کاخ سفید نیز روز سه‌شنبه تلاش کرد که از دامنه تنش در مناسبات دو کشور بکاهد، و رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید گفت که «در مناسبات میان هر دو طرف بالغی، بروز اختلاف، یک امر عادی است، و مسئله‌ای که اکنون رخ داده، از نوع چنین اختلافاتی است».

آقای گیبس همچنین افزود که «آمریکا به مناسبات دیرینه و مستحکم خود با دولت و ملت اسرائیل ضربه نخواهد زد».

رسانه‌های اسرائیل علاوه بر این اعلام کردند که آقای نتانیاهو روز چهارشنبه در نشستی با شرکت هفت نفر از وزیران پست‌های حساس در دولت خود، در حال تصمیم‌گیری در مورد سفر خویش به آمریکا برای حضور در همایش سالیانه «ایپک»، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، است که قرار است هفته آینده در واشینگتن برگزارشود.

در روزهای پیشین این احتمال مطرح شده بود که آقای نتانیاهو خودداری از سفر به واشینگتن را ترجیح دهد. اما برخی از رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که «اطمینان» حاصل شده که خانم کلینتون به هنگام حضور آقای نتانیاهو در پایتخت آمریکا با وی ملاقات خواهد داشت.

تنش مناسبات اسرائیل و آمریکا از سه‌شنبه نهم مارس، پس از انتشار خبر صدور مجوز وزارت کشور اسرائیل برای خانه‌سازی در چند سال آینده در منطقه «رمت شلومو» در شمال شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) آغاز شد.

بویژه آنکه همزمان، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا در اسرائیل به سر می‌برد و در مذاکراتی با رهبران اسرائیل نسبت به حفظ امنیت و موجودیت اسرائیل از سوی آمریکا تعهد دوباره داده بود.

در همین حال، مقامات آمریکا اعلام کرده‌اند که جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، در پایان نشست وزیران خارجه کمیته چهارجانبه حامی صلح خاورمیانه، به منطقه بازخواهد گشت.

آقای میچل قرار بود سه شنبه شانزدهم مارس به اسرائیل و کرانه باختری بازگردد اما این سفر با تأخیر روبه‌رو شد.

در همین حال محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی، روز چهارشنبه، در دیدار با رئیس جمهوری برزیل در رام الله، تکرار کرد که «اسرائیل باید هرگونه ساخت و ساز در قدس شرقی و کرانه باختری را کاملاً متوقف کند تا بتوان وارد گفت‌وگوهای دوباره صلح شد».

در صحنه سیاست داخلی اسرائیل، اپوزیسیون این کشور به زدن ضربات انتقاد شدید به دولت نتانیاهو ادامه می‌دهد. خانم تسیپی لیونی، رهبر حزب «کادیما» گفت آقای نتانیاهو خود را باهوش می‌داند اما واقعیت این است که کارهای بلاهت‌آمیز از او سر می‌زند و اسرائیل را در دنیا به شدت ضعیف کرده است.

شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل نیز چهارشنبه برای دومین بار در دو روز اخیر از آقای نتانیاهو تلویحاً انتقاد کرد و گفت «مناسبات با آمریکا از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید به گونه‌ای رفتار کرد که اسرائیل در دنیا منزوی شود».

آقای پرز گفت «دولت‌های قبلی اسرائیل در محله‌های یهودی، خانه‌سازی می‌کردند نه در محله‌های عرب‌نشین شهر» و تأکید کرد که «نیازی ندارد که اعراب را تحریک کنیم».

این سخنان واکنشی به اظهارات آقای نتانیاهو بود که دوشنبه در پارلمان اسرائیل گفته بود، دولت او مرتکب امری خارق‌العاده نشده و «همه دولت‌های قبلی اسرائیل در ۴۲ سال اخیر (از زمان جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷) در اورشلیم خانه‌سازی کرده‌اند».

در صحنه سیاست داخلی آمریکا، نیز جمهوریخواهان و حتی برخی از چهره‌های حزب دموکرات، از دولت باراک اوباما به خاطر نحوه اداره تنش اخیر در مناسبات با اسرائیل به سختی انتقاد کرده‌اند.

رئیس اقلیت جمهوریخواهان در کنگره آمریکا گفت: «آقای اوباما در سیاست خارجی ناموفق بوده و درحالی که از یک سو در قبال حکومت‌های شرور علیه آمریکا ارفاق می‌کند، موجب ناخشنودی شدید اسرائیل که تنها دوست و هم پیمان واقعی آمریکا در جهان است، شده است».

خانم سارا پی‌لین، نامزد احتمالی جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا نیز در پیامی تأکید کرد که «دولت اوباما درخواست‌های یکجانبه‌ای از اسرائیل مطرح کرده و موجب بحرانی جدی شده که در طول ده‌ها سال در مناسبات این دوکشور دوست سابقه نداشته، و نباید اجازه می‌داد که وضع به اینجا کشیده شود»

خانم پی‌لین تأکید کرد که در شرایط کنونی « به سرعت باید این بحران را مهار کرد».

ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی نیز به جمع کسانی پیوست که خواستار جلوگیری سریع از این تداوم تنش آمریکا با اسرائیل هستند و این تنش را برای تأمین منافع راهبردی آمریکا در منطقه «چالش برانگیز» نامید.

آقای پترائوس سه‌شنبه در نشست مجلس سنای آمریکا گفت: «ادامه این وضعیت، به زیان حکومت‌های میانه‌روی عرب در منطقه است و به ایران فرصت می‌دهد که با یاری حماس و حزب‌الله، در جهان عرب نفوذ کند».
XS
SM
MD
LG