لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

لغو سفر خاورمیانه‌ای میچل در پی تنش در روابط آمریکا و اسرائیل


جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه
جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه
همزمان با تأکید نخست‌وزیر اسرائیل بر «عادی بودن» خانه‌سازی‌های یهودیان در شرق اورشلیم، سفر جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به منطقه که قرار بود سه‌شنبه آغاز شود، لغو شد، تا برگی دیگر بر تنش کم‌سابقه مناسبات آمریکا و اسرائیل افزوده شود.

آقای میچل قرار بود برای ادامه هماهنگی‌ها، در آستانه از سرگیری مذاکرات سیاسی اسرائیل و فلسطینی‌ها، مأموریت دیگری را در اسرائیل و کرانه باختری از سه‌شنبه آغاز کند.

لغو سفر آقای میچل در حالی اعلام شد که تاریخ جدیدی برای انجام آن تعیین نشده است.

این در حالی است که دولت آمریکا هشتم مارس در پایان یک مأموریت رفت و برگشت آقای میچل بین بیت‌المقدس (اورشلیم) و رام‌الله، اعلام کرد که دولت اسرائیل و تشکیلات فلسطینی آماده انجام «مذاکراتی نزدیک» به طور غیرمستقیم با میزبانی آمریکا هستند، و فلسطینی‌ها تأکید کردند که تنها چهارماه به این مذاکرات بخت پیشرفت می‌دهند.

اما هنگامی که وزارت کشور در دولت اسرائیل از ساخت و سازهای جدید برای یهودیان در منطقه «رمت شلومو» در بیت‌المقدس- همزمان با سفرمعاون رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل- خبر داد، بحرانی آغاز شد که هم مذاکرات صلح را دوباره به اغما برد و هم تنشی کم‌سابقه را در مناسبات اسرائیل و آمریکا به وجود آورد.

علیرغم «ابراز تأسف» روز یکشنبه آقای نتانیاهو از موعد «آزار دهنده» صدور مجوز این خانه‌سازی‌ها، تنش در مناسبات این کشور با دولت باراک اوباما ادامه یافته است.

دولت آمریکا دوشنبه اعلام کرد که همچنان در انتظار پاسخ روشن دولت اسرائیل به درخواست‌هایی است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی جمعه با بنیامین نتانیاهو مطرح کرده است.

دولت اوباما می‌خواهد که آقای نتانیاهو تعهد دهد که ساخت وساز اسرائیلی در شرق بیت‌المقدس تا روشن شدن سرنوشت این مناطق در صلح نهایی، انجام نمی‌شود.

اما آقای نتانیاهو دوشنبه در یک نشست رسمی «کنست»، پارلمان اسرائیل، در حضور رئیس جمهوری برزیل که برای پیشبرد صلح خاورمیانه به منطقه آمده، گفت: «همه دولت‌های اسرائیل در ۴۲ سال اخیر در اورشلیم خانه‌سازی کرده‌اند».

روزنامه «واشینگتن پست» سه‌شنبه به نقل از مقامات بلندپایه دولت آمریکا نوشته است که دلیل لغو سفر آقای میچل، برنامه‌های خانه‌سازی اسرائیل در شمال شرق اورشلیم و نیز بیانیه آقای نتانیاهو در زمینه «عادی بودن این ساخت و سازها» بوده است.

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز تأکید کرده که باراک اوباما شدیداً از اعلام خانه‌سازی‌ها همزمان با حضور معاونش در اسرائیل خشمگین شد، و دستور اقدامات لازم را صادر کرد.

همزمان، رسانه‌های اسرائیل سه‌شنبه احتمال لغو شدن سفرهفته آینده آقای نتانیاهو به واشینگتن را برای شرکت درهمایش سالیانه «ایپک»، لابی با نفوذ آمریکایی‌های طرفدار اسرائیل، مطرح کرده و نوشته‌اند، مقامات «ایپک» به آقای نتانیاهو توصیه کرده‌اند تا زمانی که با خانم کلینتون به تفاهم نرسیده، بهتر است که به واشینگتن نیاید.

«ایپک» یکشنبه در بیانیه‌ای بی‌سابقه، از انتقادهای آشکار دولت آمریکا از نخست‌وزیر اسرائیل «ابراز نگرانی جدی» کرد و خواهان حل این اختلاف‌ها در مذاکرات خصوصی شد، و بر همپیمانی راهبردی، و منافع و ارزش‌های مشترک آمریکا و اسرائیل تأکید کرد.

«ایپک» در این بیانیه تأکید کرد که این اختلافات، نگاه‌ها را از مسئله اصلی، که برنامه هسته‌ای ایران، و لزوم پیشبرد صلح خاورمیانه است، منحرف می‌کند.

ناظران امور ایران در اسرائیل می‌گویند که تنش چالش برانگیز در مناسبات اسرائیل و آمریکا، بر هماهنگی‌های دو دولت در زمینه تلاش‌ها در جامعه جهانی و شورای امنیت، که هدف از آن برقراری تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران است، اثرگذار خواهد بود.

ناآرامی‌ها در «روز خشم»

درحالی که تنش سیاسی در مناسبات اسرائیل با آمریکا موجب خشنودی فلسطینی‌ها شده، ناآرامی‌ها و تظاهرات شدیدی از بامداد سه‌شنبه شرق بیت‌المقدس را فرا گرفته است و در شرایطی که هزاران نیروی پلیس اسرائیل مستقر شده‌اند، صدها جوان فلسطینی در محله‌های باستانی اورشلیم و مناطق فلسطینی‌نشین اطراف؛ مانند «عیسویه» دست به سنگ‌پرانی گسترده زده‌اند.

فلسطینی‌ها سه‌شنبه را در اعتراض به «تلاش برای یهودی کردن مقدسات اسلامی» «روز خشم» نامگذاری کردند.

جرقه نخست ناآرامی‌ها ماه گذشته زده شد؛ هنگامی که آقای نتانیاهو آرامگاه حضرت ابراهیم و آرمگاه حضرت راحیل، مادر حضرت یوسف پیامبر، را به عنوان «میراث یهودی» مورد تأکید قرار داد.

ولی اعتراض فلسطینی‌ها از دوشنبه این هفته، با گشایش یک کنیسای یهودی ایام باستان در محله تاریخی اورشلیم شدت گرفت، و احمد قریع (ابوالعلا) و برخی از دیگرمقامات فلسطینی هشدار داده‌اند که ممکن است «آتش انتفاضه سوم بر افروخته شود».

دراین حال نیز کرانه باختری همچنان در زیر مقررات منع آمد و شد باقی مانده، و برای نخستین بار در پنج سال اخیر، شهرک‌های «بلعین» و «نعلین» در کرانه باختری شامل این مقررات شده‌اند؛ دو ناحیه‌ای که شاهد تظاهرات پیگیرانه‌ای در اعتراض به ساخت دیواره حائل امنیتی اسرائیل بوده است.
XS
SM
MD
LG