لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

کلینتون به نتانیاهو درباره روابط آمريکا و اسرائيل هشدار داد


هيلاری کلينتون، وزير امورخارجه امريکا، روز جمعه به بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، هشدار داست که دولت اسراييل به دليل بر نداشتن گامهای جدی در جهت گفت وگوهای صلح خاورميانه، روابط خود را با آمريکا به خطر انداخته است.

فليپ جی کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، گفت خانم کلينتون روز جمعه در گفت و گوی تلفنی با بنيامين نتانياهو تصريح کرده است اعلام طرح خانه سازی جديد دولت اسرائيل در روز سه شنيه نشانه منفی در روابط امريکا واسراييل بود

وزير امورخارجه امريکا همچنين از اعلام طرح خانه سازی در اورشليم شرقی توسط دولت اسرائيل ابراز نوميدی و سرخوردگی کرده است.

خبر صدورمجوز وزارت کشوراسرائيل برای ساخت ۱۶۰۰ خانه جديد يهوديان در«رمت شلومو» درشرق اورشليم، همزمان با سفر سه روزه جو بايدن، معاون رييس جمهوری آمريکا، به اسرائيل منتشر شد.

سفر معاون رييس جمهوری آمريکا به اسرائيل تحت الشعاع خبر اين خانه سازی های تازه قرار گرفت و وی چندبار از اين اقدام انتقاد کرد. مقامات اسرائیل از همزمانی این اتفاق با دیدار جو بایدن عذر خواهی کردند.

در همين حال فيليپ جی کراولی درباره محتوای گفت و گوی تلفنی خانم کلينتون و آقای نتانياهو گفت: وزير امور خارجه آمريکا به نخست وزير اسرائيل گفته است چنين اقدامی ضمن تاثير منفی بر روابط دوکشور، اعتماد و اطمينان لازم در روند صلح را تحليل برده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه امريکا خاطر نشان کرد وقوع چنين ماجرايی برای خانم کلینتون غیر قابل باوراست به ويژه به هنگامی که تعهد امريکا نسبت به امنيت اسرائيل بارها وبارها تکرار شده است.

فيليپ جی کراولی همچنين گفت وزير امورخارجه امريکا به نخست وزير اسراييل خاطر نشان کرده است که آنها نه تنها با کلمات بلکه بايد باعمل مشخص خود نشان دهند که خود را نسبت به امريکا ونسبت به روند صلح خاورميانه متعهد می دانند.

جوبايدن درجریان دیدار خود از منطقه روز چهارشنبه با محمود عباس، رئيس تشکيلات فلسطينی و نخست وزير او دررام الله ديدار کرده بود، وی همچنین روز پنجشنبه درتماس تلفنی با آقای عباس، ازاو خواست مذاکرات صلح را شروع کند.

آقای بايدن همچنين در مصاحبه با الجزيره، ابرازاميدواری کرد که مذاکرات اسرائيلی- فلسطينی هرچه زودتر حالت مستقيم بگيرد، و استدلال کرد که «مذاکرات غيرمستقيم نمی تواند موجب حل معضلات حاد مورد اختلاف شود».

در حالی که دولت های آمريکا و اسرائيل می گويند که «خبری ازاحتمال لغو مذاکرات غيرمستقيم اسرائيلی- فلسطينی ندارند» و جرج ميچل، فرستاده ويژه آمريکا به خاورميانه، روزهای آينده دوباره به منطقه می رود.

فيليپ جی کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا پنجشنبه گفت، آمريکا خبری که نشانگرخودداری فلسطينی ها از بازگشت به روند سياسی با اسرائيل باشد، نشنيده است.

عمرموسی، دبيرکل اتحاديه عرب شامگاه چهارشنبه درپايان نشست اضطراری کميته پيگيری طرح صلح عربی در اتحاديه عرب درقاهره گفته بود که آقای محمود عباس به او اطلاع داده که به دور تازه مذاکرات صلح با اسرائيل بازنمی گردد.

کميته پيگيری طرح صلح عربی نيز درهمين نشست فوق العاده، در اعتراض به خانه سازی های اسرائيل، تصميم هفته گذشته خود را در حمايت ازتجديد مذاکرات سياسی اسرائيلی – فلسطينی لغو کرد.

صائب عريقات، مذاکره کننده ارشد تشکيلات فلسطينی جمعه گفت نقل قول عمر موسی درست بوده است.

آقای عريقات درحالی که گفت «توصيه های کميته نظارت اتحاديه عرب، ملاک عمل ماست» اما افزود که «منتظربازگشت جرج ميچل هستيم تا ببينيم که به ما خبرمی دهد که برنامه خانه سازی اسرائيلی لغو شده يا خير».

از سوی ديگر، «يک مقام ارشد تشکيلات فلسطينی» به خبرگزاری ها گفت «ابو مازن خواهان دريافت تضمين از آمريکاست زيرا نمی توان به نتانياهو اعتماد کرد».

رسانه های عربی گزارش می دهند که جرج ميچل پنجشنبه درتماس تلفنی با آقای محمود عباس از او خواست که مذاکرات جديد را لغو نکند. آقای عباس هم اکنون در تونس است
XS
SM
MD
LG