لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

مشاور کاخ سفید: صلح خاورمیانه باعث انزوای جمهوری اسلامی خواهد بود


ژنرال جیمز جونز (راست) در افغانستان
ژنرال جیمز جونز (راست) در افغانستان
ژنرال جیم جونز، مشاور امنیت ملی در کاخ سفید، روز چهارشنبه تاکید کرد که «پیشرفت صلح خاورمیانه موجب انزوای جمهوری اسلامی ایران خواهد شد».

پیشتر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، نیز با انتقاد از رهبران اسرائیلی و فلسطینی هشدار داده بود که «اگر روند صلح خاورمیانه در بن‌بست بماند، احمدی‌نژاد، حماس و حزب‌الله تقویت می‌شوند».

ژنرال جونز در سخنانی در موسسه مطالعات خاورمیانه در واشینگتن گفت که «صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها می‌تواند تهران را مهار کند».

مشاور امنیت ملی در دولت باراک اوباما همچنین افزود که «اسرائیل و همسایگان آن باید در راه صلح مخاطرات را بپذیرند و با این کار به بهانه‌گیری‌های اتمی تهران واکنش نشان دهند».

به گفته آقای جونز، «یکی از راه‌های تهران برای اثرگذاری بر خاورمیانه سوء‌استفاده از نزاع دیرینه اسرائیلی‌ها و اعراب است».

آقای جونز همچنین گفت که نمی‌تواند یاس خود را از ناکامی آمریکا در پیگیری روند سیاسی خاورمیانه پنهان کند، ولی گفت که «صلح خاورمیانه برای آمریکا منفعت حیاتی دارد».

مشاور امنیت ملی باراک اوباما توضیح داد که «واشینگتن برای نزدیک کردن دو طرف اسرائیلی و فلسطینی به یکدیگر تلاش کرد، اما پیشرفت‌ها با کندی به دست می‌آید»، اما در عین حال تاکید کرد که «وضع کنونی نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد».

آقای جونز انگشت اتهام را تلویحا متوجه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، کرد و گفت: «نخست وزیر اسرائیل در دیدار ماه گذشته خود با باراک اوباما با بخش اندکی از خواسته‌ها (درباره روند صلح) موافقت کرد.»

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که کشورش از اقدامات «تحریک‌آمیز» اسرائیل در مورد ساخت و ساز در شرق اورشلیم و آبادی‌های یهودی کرانه باختری ناخشنود است.

در همین حال، آقای جونز اضافه کرد که «تعهد آمریکا به امنیت ملی اسرائیل، و روابط ویژه دو کشور مانند همیشه مستحکم است».

مشاور امنیت ملی باراک اوباما از رهبران اسرائیلی و عرب خواست که گام‌های «شجاعانه» انورسادات، مناخم بگین و اسحاق رابین را «سرمشق» خود قرار دهند.

رسانه‌های اسرائیل اعلام کرده‌اند که دان شاپیرو، مشاور باراک اوباما در امور خاورمیانه، و دیوید هیل، معاون جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، به اسرائیل سفر کرده‌اند تا با بنیامین نتانیاهو درباره فرمولی که به ازسرگیری تماس‌های سیاسی اسرائیلی – فلسطینی منجر شود گفت‌وگو کنند، و احتمال بازگشت آقای میچل به منطقه نیز تقویت شده است.

همزمان روزنامه وال استریت جورنال روز پنج‌شنبه گزارش داد که نخست وزیر اسرائیل به اکثر خواسته‌های باراک اوباما در مورد پیشرفت تماس‌های سیاسی اسرائیلی – فلسطینی پاسخ رد داده، اما ابراز آمادگی کرده است که درباره برخی دیگر از خواسته‌های آقای اوباما گفت‌وگو کند.

به نوشته روز نامه وال استریت جورنال، آقای نتانیاهو با قطع کامل ساخت وساز در شرق اورشلیم مخالفت جدی کرده است.

آقای نتانیاهو خود روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی ای‌بی‌سی گفت که سیاست دولت او در مورد خانه‌سازی در شرق بیت‌المقدس همان سیاستی است که سایر دولت‌های اسرائیل در ۴۳ سال اخیر داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG