لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۰

اعتراض صدها فعال مدنی و حقوق زنان به شرایط زندان قرچک ورامین


نمایی از بازداشتگاه قرچک در نزدیکی ورامین
نمایی از بازداشتگاه قرچک در نزدیکی ورامین
صدها تن از فعالان مدنی و فعالان جنبش زنان در بیانیه‌ای با اعتراض به تداوم نگهداری زندانیان زن در زندان قرچک ورامین، خواستار تعطیلی فوری تمامی زندان‌های غیرقانونی و نیز رعایت حقوق اولیه همه زندانیان، اعم از زندانیان سیاسی و غیرسیاسی شدند.

در این بیانیه که در وب‌سایت کلمه منتشر شده است، با تشریح وضعیت زندان قرچک ورامین که بر اساس گفته رئیس سازمان زندان‌ها همه زندانیان زن استان تهران به آن انتقال یافته‌اند، شرایط حاکم بر این زندان خلاف آیین‌نامه اجرایی زندان‌ها برشمرده شده است.

در این بیانیه که به امضای ۵۰۰ فعال مدنی، از جمله فعالان حقوق زنان، رسیده، زندان قرچک ورامین «مکانی مخوف» توصیف شده که از حداقل امکانات بهداشتی و رفاهی نیز بی‌بهره است و از هفت سوله تشکیل شده که در هر یک از آنها، بدون کوچک‌ترین سیستم تهویه هوا، بیش از ۲۰۰ زندانی نگهداری می‌شود.

بر اساس این بیانیه، در هر یک از سوله‌های تشکیل‌دهنده زندان قرچک تنها دو سرویس بهداشتی و دو اتاقک حمام وجود دارد که زندانیان برای شستشوی ظرف و لباس نیز ناچار به استفاده از همان‌ها هستند، و زندانیان از سه وعده غذایی منظم روزانه نیز بی‌بهره‌اند.

همچنین بر اساس این بیانیه بسیاری از زندانیان کم سن و سال و حتی زیر ۱۸ سال نیز در این زندان نگهداری می‌شوند و در بسیاری از آنها مشکل سوء تغذیه دیده می‌شود.

پیشتر يکی از نزدیکان یک زندانی منتقل شده به زندان قرچک ورامين از قول وی به راديوفردا گفته بود که «شرايط زندان ورامين بی‌نهايت بد است. يک ساختمان بزرگ با يک سالن بسيار بزرگ است که سلولی ندارد و تمام زندانی‌هايی که از جاهای مختلف آمده‌اند در آن به سر می‌برند.»

بیانیه فعالان مدنی و حقوق زنان در اعتراض به شرایط زندان قرچک همچنین از نگرانی خانواده زنان زندانی در این بازداشتگاه از «مرگ تدریجی فرزندان‌شان و تبدیل این مکان به کهریزکی دیگر» خبر داده است.

زندان قرچک به ویژه پس از اعلام انتقال همه زندانیان زن استان تهران به این زندان در مرکز توجه فعالان مدنی و حقوق بشر قرار گرفت و برخی از این فعالان شرایط وخیم این بازداشتگاه به بازداشتگاه غیراستاندارد کهریزک که در مرداد ۸۸ به دستور آیت‌الله خامنه‌ای بسته شد تشبیه می‌کنند.

شرایط وخیم زندان کهریزک در آن زمان از جمله مرگ چهار زندانی این بازداشتگاه را در پی داشت که هنوز با گذشت نزدیک به دو سال اتهامات آمران قضایی این واقعه در دست بررسی است.

بر اساس اين گزارش‌ها، در زندان قرچک بدون رعایت اصل تفکیک مجرمان، زندانيان سياسی و زندانيان عادی حتی متهمان به چاقوکشی، قتل، تيغ‌زنی و اعتياد به مواد مخدر در کنار هم نگهداری می‌شوند.

این موضوع نیز در بیانیه این فعالان مدنی مورد تأکید قرار گرفته و آنها از مسئولان قضایی خواسته‌اند تا ضمن اجرای اصل تفکیک مجرمان، رعایت تمامی حقوق اولیه همه زندانیان، چه زندانیان سیاسی و چه غیر سیاسی، را مد نظر داشته باشند.

پیش از این نیز خانواده‌های زندانیان و نهادهای مدافع حقوق بشر بارها نسبت به وضعیت غیربهداشتی و غیرانسانی زندان قرچک ورامین اعتراض کرده و در مورد پیامدهای آن هشدار داده بودند.

بیانیه ۵۰۰ فعال مدنی در مورد وضعیت زندان قرچک در حالی انتشار یافته است که به تازگی گزارش‌هایی از انتقال دوباره شماری از زنان زندانی زندان قرچک، به زندان اوین منتشر شده ‌است.

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی روز پنج‌شنبه خبر داد که شماری از زندانیان زن زندان قرچک ورامین که از دو هفته پیش از زندان رجایی‌شهر کرج به این زندان منتقل شده بودند، روز چهارشنبه در تماسی با خانواده‌های خود گفتند که به زندان اوین در تهران انتقال یافته‌اند.

در این گزارش، شمار این زندانیان قید نشده است.
XS
SM
MD
LG