لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

حماس نمايندگان فتح را در غزه بازداشت کرد


محمودعباس یک روز قبل به نيروهای امنيتی خود در کرانه باختری رود اردن دستور داده بود تمام هواداران بازداشت شده حماس را آزاد کنند.(عکس: epa)
محمودعباس یک روز قبل به نيروهای امنيتی خود در کرانه باختری رود اردن دستور داده بود تمام هواداران بازداشت شده حماس را آزاد کنند.(عکس: epa)

نيروهای امنيتی حماس، با بازداشت نمايندگان محمود عباس، رییس دولت خودگردان فلسطینی و رهبر جنبش فتح در نوار غزه، به بحران موجود ميان دو گروه رقيب دامن زدند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، يک روز پیش از این رویداد، آقای عباس به نيروهای امنيتی خود در کرانه باختری رود اردن دستور داده بود تمام هواداران حماس را که بازداشت شده بودند، آزاد کنند.


اما به گزارش مقام های حماس، تا ظهر روز جمعه به وقت محلی هيچ يک از نيروهای حماس آزاد نشده بودند.


ابراهيم ابوانجا و زکريا ال آقا، دو تن از اعضای فتح هستند که از سوی محمود عباس ماموريت يافته بودند بر فعالیت های فتح در نوار غزه نظارت کنند.


نوار غزه از یک سال پیش تحت تسلط گروه اسلام گرای حماس قرار گرفت. به گفته يک مقام جنبش فتح، اين مناطق از يک سال قبل تحت کنترل نيروهای فتح قرار داشت.


نيروهای حماس همچنين سه مقام محلی دولت خودگردان فلسطینی را که از سوی محمود عباس در غزه انتخاب شده بودند، بازداشت کردند.


سامی ابوظهری، رهبر حماس، گفت: بازداشت این عده در نوار غزه به معنای اعمال فشار بيشتر بر نيروهای امنيتی محمود عباس برای آزاد کردن فعالان حماس است.


او نمایندگان آقای عباس را به تلاش برای «منحل کردن» حماس متهم کرد و بازداشت آنان در غره را «موقت و محدود» دانست.


در پی دستور محمود عباس برای آزاد کردن اعضای زنداني حماس در روز پنجشنبه، ابوظهری گفت: هيچ يک از نيروهای حماس آزاد نشده اند و افزود:«زمانی که بازداشت های سياسی در کرانه باختری پايان يابد، همه چيز تمام خواهد شد.»


عبدالله عبدالله، يک مقام رسمی فتح، نيز بازداشت ها در نوار غزه را محکوم کرد و گفت: حماس «تفرقه اندازی ميان اعراب و فلسطينيان را با تخريب رابطه ميان حماس و فتح آغاز کرده است.»


تنش ميان دو گروه پس از بمباران نوار غزه در هفته قبل با مرگ شش عضو حماس از جمله يک دخترب چه، آغاز شد. در حالی که حماس، فتح را مسئول اين بمباران دانست، فتح اين اتهام را رد کرده است.


XS
SM
MD
LG