لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

«دو متهم به عضویت در القاعده در سردشت بازداشت شدند»


شهرستان سردشت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد
شهرستان سردشت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد
خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، روز پنجشنبه از بازداشت «دو عضو القاعده» در شهرستان سردشت، در جنوب آذربایجان غربی خبر داد. هر دو شهروند بازداشت شده متهم به تبلیغ برای وهابیت هستند.

آن طور که خبرگزاری ایرنا به نقل از «یک منبع مطلع» گزارش داده است، دو شهروند سردشتی به اسم های «نعمت و ناصر»، در دو روز گذشته و «با تلاش شبانه‌روزی» نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند و به زودی محاکمه خواهند شد.

این خبرگزاری بدون اشاره به جزئیات بیشتری در مورد دستگیری این دو تن، تنها به این نکته اکتفا کرده است که از دستگیرشدگان تعدادی جزوه و کتاب در خصوص وهابیت به دست آمده است.

ايران طی سال‌های اخير ضمن ابراز نگرانی از گسترش «وهابيت» در کشور، برخی گروه‌های سنی مخالف را به ارتباط با سنی‌های تندروی وهابی متهم می‌کند.

در این زمینه ایرنا در گزارش خود مدعی شده است که در شهرستان سردشت از سال‌های گذشته فعالیت‌های تبلیغاتی درخصوص وهابیت توسط برخی افراد با هدف «ایجاد اختلاف بین شیعیان با اهل تسنن » آغاز شده است.

شهرستان سردشت در منتهی الیه جنوبی استان آذربایجان شرقی در همسایگی مهاباد، و پیرانشهر قرار دارد و با استان کردستان ایران و منطقه کردستان عراق هم‌جوار است.

این منطقه در سال‌های اخیر صحنه درگیری گروه‌های شبه‌نظامی کرد و نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی بوده است.

خبرگزاری ایرنا نهم دی ماه امسال نیز به نقل از یک منبع مطلع از بازداشت هفت تن دیگر از اهالی سردشت به اتهام عضویت در گروه القاعده خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، بازداشت‌شدگان «از سال‌های گذشته فعاليت‌های خود را در منطقه در جهت اهداف وهابيت و سلفی‌گری آغاز کرده بودند و در ميان مردم اقدام به تبليغ و ايجاد تفرقه بين شيعه و سنی می‌کردند.»

پیش از آن نیز در اسفندماه سال ۱۳۸۸ وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در بيانيه‌ای از بازداشت چند نفر در آذربایجان غربی که دارای گرايشات «وهابی» بودند خبر داد که به گفته آن، از طريق رخنه در برخی از مراکز مذهبی و دينی و سوءاستفاده از احساسات مذهبی جوانان «اقدام به ترور افراد می‌کردند».

القاعده در ايران

ایران تاکنون در موارد نادری از دستگیری افرادی به وابسته به القاعده خبر داده است و در مقابل متهم بوده است که به اعضای فراری این گروه پناه داده است.

در این زمینه خبرگزاری آسوشیتدپرس در دی ماه امسال، خبر بازداشت هفت شهروند وابسته به القاعده در سردشت را نخستين خبر اعلام شده در این زمینه طی چند سال اخير ارزیابی کرده بود.

آسوشیتدپرس یادآور شده بود که گفته می‌شود بسياری از اعضای القاعده در جريان حمله نظامی آمريکا به افغانستان و سرنگونی دولت طالبان در اين کشور به ايران گريختند.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۰۳ ايران نام ۲۲۵ مظنون به عضويت در القاعده که در اين کشور بازداشت شده بودند را در اختيار سازمان ملل متحد قرار داد. اين افراد که از مليت‌های عرب، افريقايی و اروپايی بودند به صورت غير قانونی از مرز ايران عبور کرده و وارد اين کشور شده بودند.

در همین حال اوائل دی ماه امسال روزنامه بریتانیایی «تایمز» مدعی شده بود که ایران چندین عضو مؤثر القاعده را از جمله سیف العادل، تبعه لیبیایی، و ابوالخیر و ابومحمد المصری را آزاد کرده است.

پیش از آن نیز در آبان ماه روزنامه کویتی «القبس» مدعی شده بود که شماری از اعضای ارشد القاعده برای هماهنگ ساختن فعالیت‌های این گروه ایران را ترک و به یمن رفته‌اند.

این روزنامه کویتی مدعی شده بود که سلیمان ابوالغیث، سخنگوی القاعده، که چندی پس از حملات ۱۱ سپتامبر، تابعیت کویتی وی لغو شد، در شمار اعضای ارشد القاعده است که با ترک ایران به یمن رفته است.

گرچه ایران به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده است اما همواره اتهام پناه دادن به اعضای القاعده را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG