لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

ناکامی دوباره میراسماعیلی و تیم ملی جودو


حضور میراسماعیلی (با لباس ورزشی آبی) در مقابل جودوکار فرانسوی در مسابقات جهانی ژاپن در سال ۲۰۰۳
حضور میراسماعیلی (با لباس ورزشی آبی) در مقابل جودوکار فرانسوی در مسابقات جهانی ژاپن در سال ۲۰۰۳
در نخستین روز از مسابقات جایزه بزرگ برزیل آرش میراسماعیلی کاپیتان تیم ملی به همراه دیگر نماینده جودوی ایران در دور اول شکست خورده و حذف شدند.

حذف زودهنگام نمایندگان ایران و شکست آنها مقابل رقبایی که خود نیز از راهیابی به فینال بازماندند، جدیدترین قسمت از سریال ناکامی‌های رشته ورزشی جودو در ایران است.

این در حالی است که نتایج بررسی کمیته تحقیق از فدراسیون جودو با گذشت دو ماه از تشکیل این کمیته هنوز منتشر نشده است.

در پی تقلب ایران در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۱ آسیا، گروهی سه نفره متشکل از نمایندگان بازرسی، حراست و معاونت ورزش قهرمانی سازمان تربیت بدنی در محل فدراسیون جودو مستقر شدند تا به بررسی اسناد و مدارک تخلفات این فدراسیون بپردازند.

از جمله تخلفات مورد بررسی در فدراسیون جودو، بررسی اصل مدرک دکترای رئیس فدراسیون، جعل هویت در رقابت‌های قهرمانی آسیا، همراهی افراد غیرمسئول در اعزام‌ها، بررسی عنوان بزرگسالان یا پیشکسوتان مسابقات کاتای آسیا، اعزام بدون مجوز شورای برون مرزی، بررسی صحت انتصاب ایرانیان حاضر در اتحادیه جودوی اسیا، همچنین بررسی عدم برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی از جمله مواردی بود که شورای سه نفره در دستورکار خود داشت.

شکست‌های متوالی آرش میراسماعیلی

آرش میراسماعیلی در ۶۶ کیلو در اولین گام به مصاف ریکاردو والدراما از ونزوئلا رفت و با شکست به کار خود پایان داد.

این جودوکای ونزوئلایی سابقه روشنی در این رشته ورزشی ندارد و در رده ۲۹ جهان است. نماینده ونزوئلا پس از این پیروزی از دور مسابقات حذف شد.

در بازی‌های آسیایی گوانگجو نیز بازگشت آرش میراسماعیلی پس از دو سال دوری به عرصه رقابت‌های جودو، با حذف از جدول رقابت‌ها و دو شکست ضربه فنی همراه بود.

در شرایطی که برخی ورزشکاران پس از دنیای قهرمانی به مربی‌گری روی آورده و سپس به مدیریت آن رشته ورزشی می‌پردازند، میراسماعیلی این رویه را وارونه کرد!

او دو سال قبل سرمربی تیم ملی بود، سپس کاندیدای ریاست فدراسیون جودو شد و در حال حاضر نیز به عنوان ورزشکار، در ترکیب تیم ملی است.

میراسماعیلی که برنده دو مدال طلای جهانی است، در رنکینگ فدراسیون جهانی جودو در رده بسیار نازل پنجاه و هفتم قرار دارد.

همچنین علی معلومات جودوکای وزن ۷۳ کیلوی ایران نیز در گام اول به مصاف نماینده روسیه رفت و با شکست مقابل این ورزشکار حذف شد.

سریال ناکامی‌های جودو

تیم ملی جودوی ایران در بازی‌های آسیایی گوانگجو از دستیابی به مدال طلا بازماند و از ضعیف‌ترین رشته‌ها در کاروان ایران بود.

در رقابت‌های قهرمانی ۲۰۱۱ آسیا به میزبانی امارات نیز ایران به مقام نازل ششمی دست یافت. اما حتی دو مدال نیز ایران نیز بی‌حاشیه نبود.

طبق اسناد منتشر شده، امیر قاسمی‌نژاد سال‌ها با نام برادر کوچکترش حمید، در مسابقات شرکت کرده و دوباره با نام جعلی و استفاده از صغر سن به مسابقات آسیایی معرفی شده و روی سکوی سوم ایستاده بود!

ایران در در دور قبلی مسابقه‌های قهرمانی آسیا به میزبانی تایوان نیز به تک مدال برنز احسان رجبی و ایستادن در رده باور نکردنی نهمی آسیا بسنده کرده بود.

از جودوی ایران در سال‌های اخیر، کمتر خبری در رسانه‌ها منتشر شده است که دربرگیرنده مطالبی غیر از ناکامی‌های متوالی، تقلب‌های مکرر یا پناهندگی ملی پوشانش به اروپا و آمریکا باشد!

حاشیه‌های فدراسیون جودو باعث شد اعزام تیم ملی جودو به رقابت‌های کسب سهمیه المپیک در استونی لغو شود.

پیش از آن نیز اعزام تیم ملی جودو در قالب تیم نیروهای مسلح به رقابت‌های کسب سهمیه رومانی لغو شده بود.
XS
SM
MD
LG